اتحادیه اروپا: دور بعدی مذاکرات وین بر نحوه تضمین اجرای کامل برجام متمرکز خواهد بود

© Photo / Stuart Chalmersاتحادیه اروپا: دور بعدی مذاکرات وین بر نحوه تضمین اجرای کامل برجام متمرکز خواهد بود
اتحادیه اروپا: دور بعدی مذاکرات وین بر نحوه تضمین اجرای کامل برجام متمرکز خواهد بود  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.11.2021
اشتراک
اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای ضمن تأکید بر برگزاری حضوری دور بعدی مذاکرات «وین» برای احیای برجام تصریح کرد که دور هفتم بر نحوه تضمین اجرای کامل و مؤثر توافق هسته‌ای ایران متمرکزخواهد بود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، اتحادیه اروپا روز گذشته (چهارشنبه) به اعلامیه «علی باقری» معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره زمان برگزاری دور هفتم مذاکرات «وین» برای احیای برجام واکنش نشان داد.
روسیه و چین مسئله هسته ای ایران را مورد بحث قرار دادند  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.11.2021
روسیه و چین مسئله هسته ای ایران را مورد بحث قرار دادند
در بیانیه اتحادیه اروپا در خصوص قالب این نشست آمده است : «کمیسیون مشترک برجام در تاریخ 29 نوامبر (هشتم آذر ماه) در قالب نشست حضوری تشکیل جلسه می‌دهد».
در ادامه این بیانیه تصریح شده است : «کمیسیون مشترک برجام به ریاست‌ "انریکه مورا" معاون دبیرکل و مدیر سیاسی سرویس اقدام خارجی اروپا و از جانب «جوزپ بورل» نماینده عالی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد. نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه انگلیس و ایران نیز حضور خواهند یافت».
اتحادیه اروپا در پایان بیانیه خود درباره محور نشست آتی مذاکرات وین گفت: «شرکت‌کنندگان به بحث‌های خود درباره چشم‌انداز بازگشت احتمالی ایالات متحده به برجام و نحوه تضمین اجرای کامل و مؤثر توافق توسط تمامی طرف‌ها ادامه می‌دهند».
«علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی شب گذشته‌ (چهارشنبه) در توئیتی اعلام کرده بود  که "مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی هشتم آذر ماه (۲۹ نوامبر) در وین برگزار می‌شود.э
وی نوشت: در تماس تلفنی با آقای انریکه مورا آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی در روز هشتم آذر ماه در وین مورد موافقت قرار گرفت.
در پی رایزنی‌ اخیر علی باقری معاون وزیر امور خارجه با «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام در بروکسل توافق شد که مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) پیش از پایان ماه نوامبر از سر گرفته شود.
تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.
دولت بایدن علاوه بر آنکه از ارائه ضمانت‌های لازم درباره عدم خروج از توافق خودداری می‌کند بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده اصرار دارد.
مضاف بر این، مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала