گزارش و تحلیل

امنیت باکو برای شهروندان اسرائیلی مانند تل اویو است

© AP Photo / Aida Sultanova, Fileامنیت باکو برای شهروندان اسرائیلی مانند تل اویو است
امنیت باکو برای شهروندان اسرائیلی مانند تل اویو است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.11.2021
اشتراک
اوزی آراد Uzi Arad مقام ارشد سابق موساد و مشاور امنیت ملی نخست وزیر اسراییل در سالهای 2009-2011 در مصاحبه ای با گیل هافمن (Gil Hoffman) خبرنگار و تحلیلگر ارشد سیاسی روزنامه جروزالم پست (jpost.com) درباره همکاری های مشترک اسراییل و کشور آذربایجان گفتگو کرده است که در سایت شخصی گیل هافمن gil-hoffman.com منتشر شده است.
در این گفتگو، آقای اوزی آراد ضمن ارایه خاطرات سفر خود به آذربایجان با دو ماموریت مختلف که بار اول به عنوان مامور موساد و بار دوم به عنوان مشاور امنیت ملی نخست وزیر اسراییل مسایل ناگفته ای را در رابطه با روابط دو کشور مطرح کرده است.
آراد مدعی شده است که در طول 24 سال گذشته بیش از 50 فرمانده ارشد اسرائیلی تحت نظارت ناتو و با همکاری نزدیک ترکیه توانسته اند ساختار نظامی آذربایجان را بازسازی و آن را سازماندهی کنند. فروش تسلیحات نظامی به آذربایجان، ساخت کارخانه های تولید پهپادهای پیشرفته، برگزاری 146 دوره آموزشی برای فرماندهان ارشد نظامی آذربایجان در تل اویو، برگزاری سالیانه چند رزمایش محرمانه نظامی مشترک در دریای خزر، جنوب آذربایجان و مرزهای این کشور با ارمنستان از محورهای اصلی همکاری بین تل آویو و باکو بوده و هست.
او همچنین از استقرار افسران موساد در کنار ماموران سیا و اف بی آی در یکی از طبقات ساختمان سازمان امنیت آذربایجان پرده برداشته است.
آراد با اعلام اینکه اسراییل بلافاصله بعد از اعلام استقلال جمهوری آذربایجان این کشور را برسمیت شناخته و از 7 آوریل 1992 روابط دیپلماتیک تل آویو و باکو آغاز شده است و با سفر های مقامات بلند پایه اسراییل به باکو این ارتباط به طور مستمر در حال افزایش بوده است. آراز با بیان اینکه در سفر تاریخی شیمون پرز به همراه او بوده است و جزو مسولینی بوده که مقدمات سفر پرز را آماده کرده ، مدعی شده که نقطه اوج دوران خدمت او به اسراییل در همین سفر بوده است و با رییس جمهور الهام علیوف در باکو که به گفته او قدیمی ترین قبایل یهودی در آن زندگی می کردند در مورد یهودیان جمهوری آذربایجان گفنگو کرده است.
اقدام سفیر اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل واکنش حماس را برانگیخت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.10.2021
اقدام سفیر اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل واکنش حماس را برانگیخت
او در پاسخ به اینکه چگونه دولت اسراییل در کشوری که اکثریت آن را مسلمانان تشکیل می¬دهند دارای چنین نفوذی می باشد گفته است که باید در نظر داشت که حضور ایران در همسایگی باکو کار را برای اسراییل سخت تر میکند اما به اعتقاد او مردم آذربایجان از تحولات خاورمیانه بی خبرند، بنابراین به جز چند نفری که تحت تاثیر ایران قرار گرفته اند، اکثر مردم آذربایجان تعصب مذهبی نداشته و روحیه تروریستی مانند مسلمانان خاورمیانه ندارند. و از طرفی از آنجایی که بیشتر فعالیت‌های دو کشور در حوزه امنیتی-نظامی است، به طور طبیعی مردم از آن بی خبرند.
او همچنین در این گفتگو از آشنایی شخصی خود با لیلا دختر الهام علی اف گفته است و اینکه دوست پسر او که بعدا با او ازدواج کرده یهودی بوده و رابطه نزدیکی با جرد کوشنر داماد دونالد ترامپ رییس جمهور سابق آمریکا داشته است. او در رابطه با لیلا علی اف همچنین اظهار میدارد که اگر خاخام های اسراییل اجازه دهند لیلا علاقه مند دین خود را تغییر داده و به یهودیت بگرايد، من اطمینان دارم که او این کار را با افتخار انجام خواهد داد.
او در رابطه با مقامات بلند پایه دولت آذربایجان به ویژه حیدر و الهام علی اف گفته است که هیچ گونه دلدادگي به اسلام نداشته و ندارند و از ابتدا از روابط دو جانبه با اسرائیل استقبال مي كردند.
آراد در اظهاراتش افشا نموده که سفارتخانه های آمریکا، انگلیس و اسرائیل در باکو ائتلافی سه جانبه را تشکیل داده و طی 20 سال گذشته اهداف مشترکی را دنبال می کنند. سیطره این ائتلاف بر آذربایجان و تصمیمات سیاسی مقامات باکو مشابه سیطره تل آویو بر کرانه باختری است. با این تفاوت که به جای محمود عباس، فردی متمدن به نام الهام علی اف مدیریت آذربایجان را بر عهده دارد.
آراد در آخر مصاحبه خود با گیل هافمن گفته است که وی از سال 2017 تعطیلات خود را در سواحل باکو می گذراند و امنیت باکو برای شهروندان اسراییلی مانند امنیت تل آویو است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала