نماینده ایران: استفاده ابزاری و گزینشی از حقوق بشر کنار گذاشته شود

© Photo / IRNA مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل
 مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.10.2021
اشتراک
مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل در سخنرانی خود اظهار داشت دولت جمهوری اسلامی ایران مجدداً تأکید می‌نماید که استفاده ابزاری و گزینشی از حقوق بشر و اتخاذ رویکرد دوگانه یک بار برای همیشه کنار گذاشته شود و در عوض، به مکانیسم‌های حقوق بشری مانند بررسی‌های دوره‌ای و جهانی حقوق بشر موسوم به یو. پی. آر. توجه شود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، متن سخنان تخت روانچی به شرح زیر است:
آقای رئیس،
حمایت و ارتقای حقوق بشر بایستی یک هدف مشترک برای همگان باشد. جمهوری اسلامی ایران از نگرانی واقعی و غیرسیاسی در مورد حقوق بشر، احترام متقابل و گفتگو استقبال می‌کند. تنها راه تضمین ارتقاء و حمایت از حقوق بشر، تشویق به گفتگو و همکاری مبتنی بر احترام متقابل و در شرایط برابر می‌باشد؛ چنین امری یک واقعیت انکارناپذیر است. جمهوری اسلامی ایران بر لزوم استقبال اعضای سازمان ملل متحد از گفت‌وگو، احترام به تنوع تمدن‌ها و مسیرهای توسعه‌ای که مستقلاً توسط کشورها انتخاب شده‌اند، و عدم تحمیل نظام اجتماعی و الگوی خود به دیگران تأکید می‌کند.
کاظم غریب آبادی ، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران  در سازمان های بین المللی در وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.10.2021
واکنش ایران به گزارش گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران به سازمان ملل
جمهوری اسلامی ایران همچنان نگران وَلَع روزافزون برخی کشورها برای هدف قرار دادن ملت‌های مستقل با قطعنامه‌های کشوری است. چنین قطعنامه‌هایی فی‌نفسه زیان‌بخش بوده و تهدیدی جدی برای اهداف حقوق بشر به‌شمار می‌آیند. دولت جمهوری اسلامی ایران مجدداً تأکید می‌نماید که استفاده ابزاری و گزینشی از حقوق بشر و اتخاذ رویکرد دوگانه یک بار برای همیشه کنار گذاشته شود و در عوض، به مکانیسم‌های حقوق بشری مانند بررسی‌های دوره‌ای و جهانی حقوق بشر موسوم به یو. پی. آر. توجه شود.
جمهوری اسلامی ایران ضمن تکرار موضع اصولی خود پیرامون عدم به رسمیت شناختن و رد قطعنامه‌های کشوری، به تعامل واقعی خود با دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر و سایر مکانیسم‌های ذیصلاح حقوق بشریِ سازمان ملل متحد با هدف همکاری در جهت حمایت و ارتقاء حقوق بشر ادامه خواهد داد.
جمهوری اسلامی ایران ضمن رعایت تعهدات بین‌المللی خود به‌منظور کمک به ترویج و حمایت از حقوق بشر در مقیاس جهانی، تمرکز خود را وقف خدمت به ملت ایران، تعمیق سیستم دموکراتیک حکومت‌ و نهادینه‌سازی دستاوردهای حقوق بشری کشور می‌نماید.
آقای رئیس،
جهان همچنان شاهد اعمال اقدامات قهرآمیز یک‌جانبه‌ای که جملگی مغایر با اهداف و اصول منشور ملل متحد، حقوق بین‌الملل، چندجانبه‌گرایی و هنجارهای بنیادین روابط بین‌الملل می‌باشد، است. چنین اقداماتی با ممانعت از برخورداری مردم به‌ویژه زنان و کودکان از رفاه در کشورهای هدف، حقوق بشر را نقض می‌نماید. اقدامات قهرآمیز ظالمانه با هدف جلوگیری از دسترسی مردم به داروهای مورد نیاز و از بین بردن منابع ایران در طول همه‌گیری کووید-19 طراحی شده است.
دولت جمهوری اسلامی ایران مایل است بر نقش مهم شورای حقوق بشر در مقابله و رسیدگی به امواج شرور نژادپرستی، افراط‌گراییِ خشونت‌آمیز و تروریسم تاکید نماید. شورای حقوق بشر نقشی اساسی در افزایش آگاهی جهانی پیرامون تحرکات ایادیِ شرورِ افراط‌گرایی و تروریسم دارد.
آقای رئیس،
امروز بار دیگر شاهد ادعاهای بی‌اساس نماینده رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران بودیم. بر کسی پوشیده نیست که رژیم کودک‌کُشِ اسراییل هرچه تلاش ‌کند تا اتهامات بی‌اساس علیه ایران مطرح کند، نمی‌تواند جنایات شنیع خود را که روزانه علیه مردم بی‌گناه فلسطین مرتکب می شود، پنهان کند. چهره زشت صهیونیسم، نژادپرستی و آپارتاید را نمی‌توان با لفاظی‌های بی‌ارزش سفید کرد.
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала