ابراز تمایل مدیر کل آژانس بین المللی اتمی برای دیدار با رئیسی

© AP Photo / Ronald Zakرافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.10.2021
اشتراک
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد خواستار روابط مطلوب این نهاد و تهران بوده و تأکید کرد درخصوص برنامه هسته‌ای ایران، دیپلماسی نمی‌تواند شکست بخورد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم، گروسی در مصاحبه با «یورو نیوز» گفت، تاکنون با ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران دیداری نداشته اما امیدوار است در سفر پیش رو به تهران با وی دیدار کند و روابطی بر اساس «اعتماد و اطمینان دوجانبه» ایجاد شود.
علی  باقری، معاون سیاسی وزیرامورخارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.10.2021
علی باقری از ادامه مذاکرات با هدف لغو تحریم‌ های آمریکا علیه ایران خبر داد
او در ادامه گفت: « روابط ما و ایران از نوع دائمی است و به برجام یا چیزهای دیگری مبتنی نیست. این رابطه دائمی بر عضویت ایران در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای استوار است که از تمام کشورهای جهان (عضو معاهده) می‌خواهد که نظام پایش و بازرسی داشته باشند».
گروسی افزود:‌ «البته در هر رابطه‌ای بالا و پایین وجود دارد و ما همواره تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیریم تا آن را در سطح مطلوب نگه داریم و همواره پیام من همین بوده است».
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه از تهران درخواست کرد به این نهاد اجازه دهد تجهیزات بازرسی خود در تأسیسات اتمی کرج را جایگزین کند و بازدید دوباره از آن داشته باشد.
او در پاسخ به سوالی درباره میزان احتمال به نتیجه نرسیدن مذاکرات احیای برجام گفت: «معتقدم که دیپلماسی نمی‌تواند شکست بخورد. باید مطمئن شویم که تمام عناصر مهیا هستند و رسیدن به نوعی هم‌زیستی مسالمت‌آمیز امکان‌پذیر است».
گروسی بدون اشاره به خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام و تأکید دولت جدید این کشور به نبود تضمین برای خروج مجدد و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران گفت:‌‌ «‌ایران می‌تواند در به برنامه هسته‌ای خود در چارچوب محدودیت‌های جدی ادامه دهد و به‌طور هم‌زمان تمام ضمانت‌های لازم را به جامعه جهانی بدهد که هیچ چیز نادرست یا در مسیر غلط قرار ندارد و به این منظور است که از که از بازرسان استفاده می‌شود».
او در پاسخ به هشدار مقام‌های ایران به آژانس در خصوص انتشار اطلاعات محرمانه برنامه هسته‌ای این کشور به این ادعا اکتفا کرد که به این پیام‌ها عادت کرده و گاهی با فشارها و انتقادات مواجه می‌شود اما در هر صورت گفت‌وگوها باید ادامه پیدا کنند.
به دنبال دیدار روز گذشته (چهارشنبه) معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران با معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم با این مقام اتحادیه اروپا در بروکسل دیدار دوجانبه ترتیب داد.
«علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه در توئیتی درباره مذاکراتش با «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام نوشت: «گفت‌وگوی جدی و سازنده‌ای با انریکه مورا درباره عناصر ضروری مذاکرات موفق داشتم. توافق کردیم پیش از پایان ماه نوامبر مذاکرات را آغاز کنیم. تاریخ دقیق هفته بعد اعلام خواهد شد».
علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.
دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.
تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.
یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.
مضاف بر این، مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала