قیمت واقعی خودرو در بازار آزاد

© Sputnik / Siyavash Sobhgahiقیمت واقعی خودرو در بازار آزاد
قیمت واقعی خودرو در بازار آزاد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.10.2021
اشتراک
بررسی عوامل موثر بر بازار خودرو و راه‌های دسترسی به قیمت‌های واقعی خودرو
از زمان پایان فروش فوری و ثبت نام بدون محدودیت خودروسازی‌ها تا کنون، قیمت خودرو در بازار آزاد ملاک‌های جدیدی پیدا کرده است. نرخ ارز، شبکه‌های اجتماعی و اخبار از عوامل موثر هستند. تمامی این فاکتورها باعث شده تا قیمت‌گذاری واقعی خودرو در شرایط کنونی امری نه چندان ممکن به نظر برسد، در نتیجه برای این‌که از قیمت خودرو آگاه باشید باید منابع مختلفی را رصد کنید. سعی داریم تا با هم نگاهی بیاندازیم به برخی از مهمترین عوامل موثر بر بازار خودرو، پس در ادامه باما همراه باشید.
بی‌شک اولین راهی که برای پیدا کردن قیمت لحظه‌ای خودرو به ذهن هرکس می‌رسد، رجوع به آگهی‌ها برای خرید خودرو است. آگهی‌ خودروهای کارکرده و صفر کیلومتری که که در سایت‌های آگهی منتشر می‌شوند مدتی است که دوباره اجازه‌ی نمایش قیمت را پیدا کرده‌اند و این امریست که اندکی به شفافیت بازار کمک می‌کند. اما مساله‌ای اینجا به وجود می‌آید که آیا تمامی این قیمت‌های اعلامی در آگهی واقعی است؟ برخی فعالان بازار برای جلب مشتری روزانه اقدام به انتشار حجم زیادی آگهی می‌کنند و برای جلب مشتری، قیمت کمتری را در آگهی درج می‌کنند که مشتری هنگام رجوع برای خرید خودرو با قیمت بسیار متفاوتی مواجه می‌شود. در کل آگهی‌دهندگان شخصی موصق‌ترین معیار برای پیدا کردن قیمت خودرو هستند، خالی از لطف نیست یادآوری کنیم که هنگام تماس با مالک حتماً از شرایط سند خودرو و گارانتی خبردار شوید که هر دو می‌توانند تفاوت قیمتی 5 درصدی را برای یک خودرو رقم بزنند.
شبکه‌های اجتماعی و لیست قیمت‌های که روزانه به‌روز می‌شوند
با رجوع به شبکه‌های اجتماعی و گشت و گذاری مختصر، به صفحاتی برمی‌خوریم با لیست قیمت‌هایی که روزانه به‌روز می‌شوند. در این لیست‌ها می‌توان قیمت انواع و اقسام مدل‌هایی که به صورت صفر کیلومتر در بازار موجود هستند را مشاهده کرد. قیمت‌هایی که به طور متحدالشکل با صفحات مشابه، بالا می‌روند و پایین می‌آیند. فرقی نمی‌کند چه تعداد صفحه با این لیست‌ها را دنبال کنید چون در اکثر  مواقع به قیمت‌های یکسان دست خواهید یافت! برخلاف این‌که در این صفحات عموما ذکر می‌شود که «این قیمت‌ها روزانه از گشت و گذار میان فروشنگان و دفاتر فروش به دست می‌آید»، به نظر می‌رسد که برخی از فعالین بازار از این طریق در صدد اثر گذاری روی قیمت خودرو هستند، با افزایش قیمت به دنبال کسب سود و حتی با کاهش قیمت به دنبال ایجاد فرصت خرید برای عده‌ای محدود هستند.
با معرفی یک محصول جدید توسط خودروسازان، قیمت‌های اعلامی حواله‌داران و یا مالکین سر به فلک می‌کشد. اما اخیراً، در خودروهایی که اواخر سال 99 معرفی و عرضه شده‌اند، شاهد نشر ویدیوها و اخبار بسیاری حول نواقص خودروهای تازه‌وارد هستیم. به جزء یکی از خودروهای جدید، که ایراد فنی خاصی در آن یافت نشده بود، در باقی مدل‌های جدید کیفیت پایین مونتاژ به همراه نواقص آبگیری و ایمنی و حتی نقص‌های فنی اساسی، قیمت این تازه‌واردها را در چشم به هم زدنی از عرش به فرش نشاند. قابل ذکر است که تمام این ایرادات ناشی از بی‌دقتی خودروساز پس از تحویل خودرو بوده، ولی عجیب آن که تنها مالکان و خصوصاً خریدارن حواله‌ ضرر خواهند کرد. در موارد فوق تمامی این کاهش قیمت‌ها تنها باعث شد قیمت مدل‌های جدیدالورود، نسبت به رقبا منطقی‌تر شود.
اما اخباری که می‌توان منتظر آن بود تا تاثیر چشمگیری روی قیمت خودرو بگذارد، آزادسازی واردات خودرو و حذف قرعه‌کشی برای متقاضیان خرید خودرو خواهد بود که سایت باما یکی از سایت های موفقی است که در این زمینه موفق عمل کرده است و توانسته در بخش اخبار خودرو سایت، تمامی این اخبار را پوشش دهد. با این‌که قابل انتظار است تا آزادسازی واردات، بازار خودروهای خارجی را دگرگون کند، اما شاهد آن بودیم که هنگام بررسی شدن این طرح در مجلس قیمت ارزان‌ترین تولیدات خودروسازان نیز دستخوش نوساناتی شد. این در حالی است که در صورت آزادسازی واردات به نظر نمی‌رسد که هیچ خودروی زیر 600 میلیون تومانی‌ای به بازار ورود کند، اثرگذاری این خبر روی تمامی مدل‌ها نشان از توجه بسیار زیاد هموطنانمان به امر واردات است.
خبر دیگری که بسیاری از ما مدتی است چشم انتظارش نشسته‌ایم حذف قرعه‌کشی برای متقاضیان خرید خودرو توسط کارخانه‌هاست. این امر که به دنبال تنظیم قیمت خودرو، نزدیک به دو سالی می‌شود که گریبان مصرف‌کنندگان راگرفته است، با هدف حذف واسطه‌ها و تخصیص تولیدات موجود در انبارها به مصرف‌کنندگان واقعی به وجود آمد. اما در عمل بدل به بلیط بخت‌آزمایی برای شرکت‌کنندگان شد! با وجود محدودیت برای فروش خودروهای قرعه‌کشی شده مانند رهن بودن سند و برخی موانع قانونی دیگر، فروش این بلیط‌های برنده آنقدرها هم کار سختی نیست. مالکان با قیمت پایین‌تری نسبت به نمونه‌های با سند آزاد قادر به تبدیل این خودروها به پول نقد می‌شوند. با توجه به تفاوت قیمت چشمگیر مصوب کارخانه و بازار آزاد، سود بسیار زیادی نصیب فرد برنده خواهد شد. حالا که زمزمه‌هایی برای بازگشت طرح‌های فروش فوری و ثبت‌نام‌های چند ماهه‌ی بدون محدودیت به گوش می‌رسد، شاهد حرکت رو به پایین بازار خودرو هستیم. صد البته که نمی‌توان انتظار داشت که تفاوت قیمت مصوب کارخانه و بازار آزاد همین مقدار که حالا هست بماند و شاهد افزایش آن خواهیم بود.
این شاخص اثر مستقیمی روی بازار خودرو دارد و پیش‌بینی قیمت آن خارج از حوصله‌ بحث است. می‌توان مهم‌ترین عوامل تاثیر قیمت ارز روی بازار خودرو را بدین گونه تصور داشت: «حضور سرمایه‌گذاران در بازار خودرو» و «دید افزایش‌های آتی توسط خودروسازان». هنگامی که شخصی به منظور سرمایه‌گذاری وارد بازار خودرو می‌شود، با افزایش نرخ ارز به منظور حفظ سرمایه در برابر گرانی‌ها، قیمت دارایی خود را افزایش می‌دهد. از طرفی خودروسازان با افزایش نرخ ارز و تورم اجازه افزایش قیمت مصوب خود را از شورای رقابت می‌گیرند. این عوامل به همراه اثر روانی افزایش نرخ ارز همگی روی بازار خودروی امروز اثرگذار بوده‌اند.
درنهایت با تمامی این پیچیدگی‌ها اگر علاقه‌مند به پیگیری اخبار خودرو و قیمت لحظه‌ای خودرو ‌‌هستید، پیش‌نهاد می‌کنیم که خودتان گشتی در آگهی‌های خرید خودرو‌ بزنید و با چند مرکز فروش معتبر هم تماس بگیرید. حال اگر وقت کافی در اختیار نداشتید از لیست قیمت خودرو در سایت‌های معتبر و باسابقه استفاده کنید.
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала