https://spnfa.ir/20211016/چرا-آذربایجان-از-پروژه-اتصال-کشورهای-منطقه-حذف-میشود-8373369.html
چرا آذربایجان از پروژه اتصال کشورهای منطقه حذف میشود؟
چرا آذربایجان از پروژه اتصال کشورهای منطقه حذف میشود؟
اسپوتنیک ایران
رسانه: ارمنستان جایگزین آذربایجان در مسیر ترانزیتی بین ایران و کشورهای حوزه اوراسیا از جمله هند میشود. 16.10.2021, اسپوتنیک ایران
2021-10-16T21:25+0330
2021-10-16T21:25+0330
2021-10-16T20:54+0330
سیاسی
اقتصادی
https://cdn1.img.spnfa.ir/img/109/34/1093423_0:156:3001:1844_1920x0_80_0_0_fbf90e92cb8f5d0d5a3d87cf8288f714.jpg
به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه «گریک سیتی تایمز»، ایران و هند، آذربایجان را از پروژه اتصال کشورهای منطقه حذف کردند. چندی پیش، علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، گفته بود که دو مسیر ترانزیتی بین ایران و کشورهای حوزه اوراسیا جایگزین مسیر آذربایجان خواهند شد. مسیر اصلی حمل و نقل بینالمللی شمال – جنوب از هند، ایران، آذربایجان و روسیه میگذرد.وی افزود: «اولین مسیر در مدت یک ماه پس از پایان کار تعمیرات افتتاح میشود که از ارمنستان عبور میکند و دومین مسیر با خرید و اجاره کشتی از طریق دریا خواهد بود».پیمان پاک در این اظهارات به کریدور حمل و نقل بینالمللی شمال – جنوب (INSTC) اشاره میکرد. این پروژه بزرگ اقتصادی به طول 7200 کیلومتر و شامل مسیرهای ریلی، جادهای و آبی میشود و با هدف کاهش زمان و هزینههای سفر در نظر گرفته شده است.کریدور حمل و نقل بینالمللی شمال – جنوب همچنین تجارت بین روسیه، ایران، آسیای مرکزی، قفقاز، هند و اروپا را افزایش میدهد. این کریدور نه تنها 30 درصد ارزانتر و 40 درصد کوتاهتر از مسیر فعلی است، بلکه به عنوان یک ابزار ژئوپلیتیک برای منزوی کردن بیشتر آذربایجان در پی بدتر شدن روابط این کشور با ایران و هند عمل میکند.گفتنی است باکو سرمایهگذاریهای عظیمی برای بهبود زیرساختهای محلی خود برای تأمین نیازهای این کریدور، تکمیل جاده ها، راه آهن، پلها و تونلها انجام داده است. علی رغم تعهد اقتصادی برای نقش کلیدی آذربایجان در این مسیر، سیاستهای این کشور منجر به سرد شدن روابط با ایران و هند شده است.آذربایجان در روزهای اخیر به طور فزایندهای سیاستهای هند در قبال کشمیر را محکوم کرده و در حمایت از پاکستان علناً مواضع خود را اعلام کرده است.با توجه به افزایش خصومتها از سوی محور ترکیه، آذربایجان و پاکستان، هند و ایران اعلام کردند که کریدور حمل و نقل بینالمللی شمال – جنوب از ماه آینده به جای آذربایجان برای رسیدن به روسیه از طریق ارمنستان کار خود را آغاز میکند. به این ترتیب، ایران و هند در حال حاضر برای ارتباط منطقهای به ارمنستان وابسته هستند زیرا قصد دارند آذربایجان را از چنین کریدورهایی دور کنند.
https://spnfa.ir/20210925/توافق-آمریکا-ژاپن-استرالیا-و-هند-در-خصوص-همکاری-در-زمینه-امنیت-سایبری--8314282.html
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2021
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
خبرها
fa_FA
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.spnfa.ir/img/109/34/1093423_166:0:2833:2000_1920x0_80_0_0_9ba9d076a3af67bac96a99971ada662e.jpgاسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
سیاسی, اقتصادی
چرا آذربایجان از پروژه اتصال کشورهای منطقه حذف میشود؟
رسانه: ارمنستان جایگزین آذربایجان در مسیر ترانزیتی بین ایران و کشورهای حوزه اوراسیا از جمله هند میشود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه «گریک سیتی تایمز»، ایران و هند، آذربایجان را از پروژه اتصال کشورهای منطقه حذف کردند. چندی پیش، علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، گفته بود که دو مسیر ترانزیتی بین ایران و کشورهای حوزه اوراسیا جایگزین مسیر آذربایجان خواهند شد. مسیر اصلی حمل و نقل بینالمللی شمال – جنوب از هند، ایران، آذربایجان و روسیه میگذرد.
وی افزود: «اولین مسیر در مدت یک ماه پس از پایان کار تعمیرات افتتاح میشود که از ارمنستان عبور میکند و دومین مسیر با خرید و اجاره کشتی از طریق دریا خواهد بود».
پیمان پاک در این اظهارات به کریدور حمل و نقل بینالمللی شمال – جنوب (INSTC) اشاره میکرد. این پروژه بزرگ اقتصادی به طول 7200 کیلومتر و شامل مسیرهای ریلی، جادهای و آبی میشود و با هدف کاهش زمان و هزینههای سفر در نظر گرفته شده است.
کریدور حمل و نقل بینالمللی شمال – جنوب همچنین تجارت بین روسیه، ایران، آسیای مرکزی، قفقاز، هند و اروپا را افزایش میدهد. این کریدور نه تنها 30 درصد ارزانتر و 40 درصد کوتاهتر از مسیر فعلی است، بلکه به عنوان یک ابزار ژئوپلیتیک برای منزوی کردن بیشتر آذربایجان در پی بدتر شدن روابط این کشور با ایران و هند عمل میکند.
گفتنی است باکو سرمایهگذاریهای عظیمی برای بهبود زیرساختهای محلی خود برای تأمین نیازهای این کریدور، تکمیل جاده ها، راه آهن، پلها و تونلها انجام داده است. علی رغم تعهد اقتصادی برای نقش کلیدی آذربایجان در این مسیر، سیاستهای این کشور منجر به سرد شدن روابط با ایران و هند شده است.
آذربایجان در روزهای اخیر به طور فزایندهای سیاستهای هند در قبال کشمیر را محکوم کرده و در حمایت از پاکستان علناً مواضع خود را اعلام کرده است.
با توجه به افزایش خصومتها از سوی محور ترکیه، آذربایجان و پاکستان، هند و ایران اعلام کردند که کریدور حمل و نقل بینالمللی شمال – جنوب از ماه آینده به جای آذربایجان برای رسیدن به روسیه از طریق ارمنستان کار خود را آغاز میکند. به این ترتیب، ایران و هند در حال حاضر برای ارتباط منطقهای به ارمنستان وابسته هستند زیرا قصد دارند آذربایجان را از چنین کریدورهایی دور کنند.