https://spnfa.ir/20211016/سرمایهگذاری-میلیارد-دلاری-چین-در-طرح--ابتکار-کمربند-و-راه-8373361.html
سرمایهگذاری ۶۴۰۰میلیارد دلاری چین در طرح « ابتکار کمربند و راه»
سرمایهگذاری ۶۴۰۰میلیارد دلاری چین در طرح « ابتکار کمربند و راه»
اسپوتنیک ایران
از سال 2013، طرح ابتکاری با عنوان «ابتکار کمربند و راه (BRI)» بهشکل رسمی مطرح و آغاز شده است. 16.10.2021, اسپوتنیک ایران
2021-10-16T21:00+0330
2021-10-16T21:00+0330
2021-10-16T20:45+0330
اقتصادی
سیاسی
https://cdn1.img.spnfa.ir/img/159/32/1593208_501:0:4142:2048_1920x0_80_0_0_0c678ae881934f3dae5a7b4978779fc6.jpg
به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، از سال 2013 و در پی تصمیم دولت چین، طرح ابتکاری با عنوان «ابتکار کمربند و راه (BRI)» بهشکل رسمی مطرح و آغاز شده است؛ در چارچوب این ابتکار چین از طریق آسیای میانه و غربی با خلیج فارس و دریای مدیترانه و از طرف دیگر با آسیای جنوب شرقی و جنوب آسیا و اقیانوس هند مرتبط میشود. کل حجم تجارت چین با کشورهای واقع در کریدورهای طرح ابتکار کمربند و راه (BRI) طی سالهای ۲۰۱۹ ـ ۲۰۱۴ حدود ۶۴۰۸میلیارد دلار بوده است.این طرح در ابتدا بهعنوان شبکهای از طرحهای زیربنایی منطقهای آغاز شد، اما پیگیری آخرین نسخه آن نشان میدهد محدوده این ابتکار همچنان ادامه دارد و در زمان حاضر شامل ارتقای سطح هماهنگی سیاستها در قاره آسیا، ادغام مالی، آزادسازی تجاری و اتصال مردم به مردم میشود. گستره کشورهای ابتکار کمربند و راه (BRI)، سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا را در بر میگیرد.در این ابتکار تلاش شده است اهدافی نظیر بهبود زیرساختهای منطقه، ایجاد شبکه ایمن و کارآمد معابر زمینی، دریایی و هوایی، تقویت تجارت، تسهیل سرمایهگذاری و تقویت و کارآمدسازی تجارت برای کشورهای فعال در این طرح محقق شود.در سال 2020 چین بیشترین سرمایهگذاری را در کشورهای آفریقایی واقع در مسیر کمربند و راه انجام داده است که حدود 6/12 میلیارد دلار بوده و تقریباً 27 درصد از کل سرمایهگذاری 47 میلیارد دلار را شامل میشود. پیشبینی این است که در سال 2021 چین بیشتر در حوزههای مشخصی نظیر زیرساختهای حملونقل و در حوزه کشورهای آسیایی سرمایهگذاری کند تا از مزایای توافقنامههای جدید بهرهبرداری کند.بر اساس آمار وزارت بازرگانی جمهوری خلق چین، پیشبینی این است که در سال 2021 چین بیشتر در حوزههای مشخصی نظیر زیرساختهای حملونقل و در حوزه کشورهای آسیایی سرمایهگذاری کند تا از مزایای توافقنامههای جدید بهرهبرداری نماید.طبق آمار فوقالذکر، با احتساب خود کشور چین، حدود 37 درصد از کالاهای صادراتی ایران اعم از نفتی و غیرنفتی (بهارزش11.5 میلیارد دلار) در سال 1399 (2020) بهطور مستقیم به کشورهای واقع در کریدور ابتکار کمربند و راه (BRI) صادر شده است، علاوه بر این، حدود 38 درصد از نیازهای وارداتی ایران بهارزش تقریبی 13 میلیارد دلار نیز بهطور مستقیم از طریق 6 کشور واقع در کریدور «ابتکار کمربند و راه» شامل قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ترکیه تأمین میشود (کشورهای واقع در کریدور مستقیم و مشترک). همچنین بر اساس آخرین آمار در سال 2018 میزان اکمال تجاری ایران با کشورهای واقع در کریدور این کمربند، در بخش صادرات 59 درصد و در حوزه واردات 38 درصد است. با عنایت به اینکه در سال 2018 تعداد 65 کشور دارای شرایط عضویت در ابتکار کمربند و راه بودند و در سال 2020 تعداد کشورها به 140 افزایش یافته است، شاخص اکمال تجاری در صادرات بیش از 65 و در واردات نیز بیش از 45 درصد تخمین زده میشود، بنابراین از حیث کمّی، پتانسیل بالایی در ارتقای روابط تجاری ایران با کشورهای مذکور وجود دارد.از طرفی، در شرایط تحریم نیز میتوان از طریق توسعه روابط استراتژیک با چین، همچنان از تسهیلات زیرساختی این طرح برخوردار شد، علاوه بر این، هر میزان که چین برای اقتصادهای حاضر در کریدور ابتکار کمربند و راه، بهعنوان شریک تجاری و عامل سرمایهگذاری اهمیت بیشتری پیدا میکند، مزایای مشارکت در این طرح برای جذب سرمایه و همچنین تسویه حسابهای تجاری در شرایط تحریم برای ایران نیز میتواند افزایش یابد.شایان ذکر است، موافقتنامههایی که ذیل ابتکار کمربند و راه منعقد میشود، درمجموع برای ایران تسهیلات قانونی و زیرساختی فراهم میکند؛ در عین حال بهدلیل همسایگی بسیاری از کشورهای واقعشده در کریدور این ابتکار با ایران، فرصت همکاریهای منطقهای نیز بیش از پیش مهیا میشود، در واقع اهدافی نظیر افزایش تولید و اشتغال در صنایع صادراتی، افزایش سودآوری مبادلات خارجی از طریق صادرات با تکیه بر تولیدکنندگان غیرسنتی و افزایش جذب سرمایهگذاری خارجی در بستر این طرح برای اقتصاد ایران از قِبل اجرای این طرح، قابل تحقق است.
https://spnfa.ir/20210925/نشست-روسای-پلیس-و-آژانس-های-مبارزه-با-مواد-مخدر-آسیا-و-اقیانوسیه-با-شرکت-ایران--8313700.html
https://spnfa.ir/20211016/تبادلات-تجاری-میلیارد-دلاری-ایران-با-اوراسیا-8371927.html
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2021
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
خبرها
fa_FA
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.spnfa.ir/img/159/32/1593208_956:0:3687:2048_1920x0_80_0_0_457c0d91874564c1d5da1e8ebdb651a0.jpgاسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
اقتصادی, سیاسی
سرمایهگذاری ۶۴۰۰میلیارد دلاری چین در طرح « ابتکار کمربند و راه»
از سال 2013، طرح ابتکاری با عنوان «ابتکار کمربند و راه (BRI)» بهشکل رسمی مطرح و آغاز شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، از سال 2013 و در پی تصمیم دولت چین، طرح ابتکاری با عنوان «ابتکار کمربند و راه (BRI)» بهشکل رسمی مطرح و آغاز شده است؛ در چارچوب این ابتکار چین از طریق آسیای میانه و غربی با خلیج فارس و دریای مدیترانه و از طرف دیگر با آسیای جنوب شرقی و جنوب آسیا و اقیانوس هند مرتبط میشود.
کل حجم تجارت چین با کشورهای واقع در کریدورهای طرح ابتکار کمربند و راه (BRI) طی سالهای ۲۰۱۹ ـ ۲۰۱۴ حدود ۶۴۰۸میلیارد دلار بوده است.
این طرح در ابتدا بهعنوان شبکهای از طرحهای زیربنایی منطقهای آغاز شد، اما پیگیری آخرین نسخه آن نشان میدهد محدوده این ابتکار همچنان ادامه دارد و در زمان حاضر شامل ارتقای سطح هماهنگی سیاستها در قاره آسیا، ادغام مالی، آزادسازی تجاری و اتصال مردم به مردم میشود. گستره کشورهای ابتکار کمربند و راه (BRI)، سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا را در بر میگیرد.
در این ابتکار تلاش شده است اهدافی نظیر بهبود زیرساختهای منطقه، ایجاد شبکه ایمن و کارآمد معابر زمینی، دریایی و هوایی، تقویت تجارت، تسهیل سرمایهگذاری و تقویت و کارآمدسازی تجارت برای کشورهای فعال در این طرح محقق شود.
در سال 2020 چین بیشترین سرمایهگذاری را در کشورهای آفریقایی واقع در مسیر کمربند و راه انجام داده است که حدود 6/12 میلیارد دلار بوده و تقریباً 27 درصد از کل سرمایهگذاری 47 میلیارد دلار را شامل میشود. پیشبینی این است که در سال 2021 چین بیشتر در حوزههای مشخصی نظیر زیرساختهای حملونقل و در حوزه کشورهای آسیایی سرمایهگذاری کند تا از مزایای توافقنامههای جدید بهرهبرداری کند.
بر اساس آمار وزارت بازرگانی جمهوری خلق چین، پیشبینی این است که در سال 2021 چین بیشتر در حوزههای مشخصی نظیر زیرساختهای حملونقل و در حوزه کشورهای آسیایی سرمایهگذاری کند تا از مزایای توافقنامههای جدید بهرهبرداری نماید.
طبق آمار فوقالذکر، با احتساب خود کشور چین، حدود 37 درصد از کالاهای صادراتی ایران اعم از نفتی و غیرنفتی (بهارزش11.5 میلیارد دلار) در سال 1399 (2020) بهطور مستقیم به کشورهای واقع در کریدور ابتکار کمربند و راه (BRI) صادر شده است، علاوه بر این، حدود 38 درصد از نیازهای وارداتی ایران بهارزش تقریبی 13 میلیارد دلار نیز بهطور مستقیم از طریق 6 کشور واقع در کریدور «ابتکار کمربند و راه» شامل قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ترکیه تأمین میشود (کشورهای واقع در کریدور مستقیم و مشترک).
همچنین بر اساس آخرین آمار در سال 2018 میزان اکمال تجاری ایران با کشورهای واقع در کریدور این کمربند، در بخش صادرات 59 درصد و در حوزه واردات 38 درصد است. با عنایت به اینکه در سال 2018 تعداد 65 کشور دارای شرایط عضویت در ابتکار کمربند و راه بودند و در سال 2020 تعداد کشورها به 140 افزایش یافته است، شاخص اکمال تجاری در صادرات بیش از 65 و در واردات نیز بیش از 45 درصد تخمین زده میشود، بنابراین از حیث کمّی، پتانسیل بالایی در ارتقای روابط تجاری ایران با کشورهای مذکور وجود دارد.
از طرفی، در شرایط تحریم نیز میتوان از طریق توسعه روابط استراتژیک با چین، همچنان از تسهیلات زیرساختی این طرح برخوردار شد، علاوه بر این، هر میزان که چین برای اقتصادهای حاضر در کریدور ابتکار کمربند و راه، بهعنوان شریک تجاری و عامل سرمایهگذاری اهمیت بیشتری پیدا میکند، مزایای مشارکت در این طرح برای جذب سرمایه و همچنین تسویه حسابهای تجاری در شرایط تحریم برای ایران نیز میتواند افزایش یابد.
شایان ذکر است، موافقتنامههایی که ذیل ابتکار کمربند و راه منعقد میشود، درمجموع برای ایران تسهیلات قانونی و زیرساختی فراهم میکند؛ در عین حال بهدلیل همسایگی بسیاری از کشورهای واقعشده در کریدور این ابتکار با ایران، فرصت همکاریهای منطقهای نیز بیش از پیش مهیا میشود، در واقع اهدافی نظیر افزایش تولید و اشتغال در صنایع صادراتی، افزایش سودآوری مبادلات خارجی از طریق صادرات با تکیه بر تولیدکنندگان غیرسنتی و افزایش جذب سرمایهگذاری خارجی در بستر این طرح برای اقتصاد ایران از قِبل اجرای این طرح، قابل تحقق است.