گزارش و تحلیل

خطر موج ششم کرونا جدی است

© Photo / IRNAخطر موج ششم کرونا جدی است
خطر موج ششم کرونا جدی است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.10.2021
اشتراک
از ابتدای آغاز پاندمی کرونا در جهان جمهوری اسلامی ایران تاکنون با ۵ موج جدی کرونا مواجه شده، خیزش هایی که یکی پس از دیگری قوی تر و جدی تر قربانی می‌ گرفتند.
اسپوتنیک - اما از یک ماه گذشته با آغاز روند سریع و قوی واکسیناسیون در ایران امید بر این است که مواجهه با موج بعدی این بیماری ساده تر شود و آمار مرگ و میر بر اثر کرونا نهایتاً کاهش پیدا کند.
شناسایی 11857 بیمار جدید مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.10.2021
شناسایی 11857 بیمار جدید مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در ایران
این در حالی است که پزشکان به صورت جدی هشدار آغاز موج ششم کرونا برای ایران را در آبان ماه می دهند که به تبع آغاز مدارس و دانشگاه‌ ها و افزایش اجتماعات پرخطر، احتمال ورود پر سر و صدای موج جدید بالا میرود.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت مجموع تزریق واکسن کرونا در ایران از مرز ۷۰ میلیون دوز گذشته و تا کنون ۴۷ میلیون و ۷۱۳ هزار و ۲۵۸ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲۲ میلیون و ۸۱۶ هزار و ۵۳۶ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند.
اما کماکان مجموع بیماران کووید-۱۹ در ایران به ۵ میلیون و ۷۶۵ هزار و ۹۰۴ نفر رسیده و با جان باختن ۱۲۳ هزار و ۶۹۵ نفر در طول این پاندمی کماکان خطر کرونا محسوس است.
دکتر محمد مهدی گویا رئیس مرکز بیماریهای واگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: پیش بینی ها این است که این احتمال وجود دارد که هر چه جلوتر می‌ رویم موج ششم کرونا جدی‌ تر می‌شود چرا که به فصل سرما نزدیک‌ تر می‌ شویم زندگی و زندگی در ازدحام به مفهوم آغاز مدارس و دانشگاه ها و شرایط این چنینی باعث می‌شود موج بیماری مجدداً آغاز شود.
بسیاری از عوامل نیز تاثیرگذار هستند که می‌ توانند این موج را تا حد ممکن کاهش دهند اول بحث واکسن است اینکه موج پنجم با این شدت و سنگینی وجود داشت به دو دلیل بود اول سویه جدید بیماری‌ کرونا به نام دلتا که سرایت پذیری و قدرت چندین برابری داشته، مورد بعدی اینکه واکسیناسیون در کشور ما تا این اندازه با قدرت انجام نمی‌ شد.
این واکسن کرونا نیاز به تزریق دُز سوم ندارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.10.2021
این واکسن کرونا نیاز به تزریق دُز سوم ندارد
اما اگر این تصور را داشته باشیم که تنها واکسن می‌ تواند باعث کنترل این بیماری شود به بیراهه رفته ایم، واکسن به تنهایی نمی تواند و باید در کنار واکسن رعایت توصیه های بهداشتی بخصوص استفاده از ماسک، شستشوی دست ها، عدم حضور در اجتماعاتی که ضرورتی برای آنها وجود ندارد و بسیاری موارد دیگر که مرتب اطلاع رسانی می شود اهمیت جدی دارد.
این موضوعات در کنار یکدیگر مفهوم پیدا می‌کند و موضوع تاثیرگذار دیگر این است که در محیط های پر ازدحام حتماً سیستم های تهویه به خوبی فعالیت کند تا مانع از شیوع ویروس شود، موضوع بسیار مهم این است که زمانی می‌ توان پیش بینی کرد که، اطلاعات کافی در اختیار ما وجود داشته باشد، اطلاعات ما در مورد کرونا مربوط به ۱۴ روز آینده می شود بنابراین پیش بینی در رابطه با ماه‌ های آینده مبتنی بر شواهد علمی نیست.
وی افزود: توصیه ما این است که کماکان باید کووید-۱۹ را جدی گرفته و اگر کسی تست منفی نیز داشت در صورتیکه علائم دیگر به نفع کووید-۱۹ باشد باید حتماً با این پیش فرض که مبتلا به کرونا است جلو رفت.
اصولا کسی که با علائم کرونا مراجعه می‌کند یک بار ویزیت کفایت نمی‌کند و پزشک باید چه به صورت مجازی و چه صورت حضوری از علائم بیمار در روز های بعدی نیز اطلاع پیدا کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала