گزارش و تحلیل

تیم بایدن جهانیان را شوکه می کند

© REUTERS / Kevin Lamarqueبایدن
بایدن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.10.2021
اشتراک
توانایی مقامات مسئول سیاست خارجی آمریکا مایه نگرانی است.
اسپوتنیک با استناد به مجله نشنال اینترست چاپ آمریکا می نویسد: آمریکایی ها که امیدوار بودند در دوران جو بایدن، سیاست خارجی ایالات متحده بار دیگر "به شیوه ای بالغ" اجرا شود، انتخاب خود را زیر سال بردند. دولت آمریکا هم اینک چند اقدام اشتباه جدی انجام داده است. برجسته ترین مثال - خروج آشفته نیروهای آمریکایی از افغانستان است که اعتماد متحدان ناتو به رهبری واشنگتن را کاهش داد. در رتبه دوم فروش زیردریایی های هسته ای به  استرالیا قرار دارد – فرانسه، متحد قدیمی   مقامات آمریکایی را به دروغ  متهم کرد و سفیر خود را از واشنگتن فراخواند. و سرانجام، دولت آمریکا یک کارمند افغانی سازمان بشردوستانه را با یک تروریست اشتباه گرفت و او و خانواده اش را در جریان یک حمله پهپاد  کشت.
روسیه : استقرار زیرساخت های نظامی آمریکا و ناتو در آسیای مرکزی غیرقابل قبول است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.10.2021
روسیه : استقرار زیرساخت های نظامی آمریکا و ناتو در آسیای مرکزی غیرقابل قبول است
یکی از اولین حوادث این نوع در ماه فوریه رخ داد. جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت که واشنگتن از "حاکمیت" توکیو بر جزایر سنکاکو (مجمع الجزایری خالی از سکنه که ژاپن و چین به حاکمیت بر آن ادعا می کنند) حمایت می کند. اما از سال 2014، موضع رسمی ایالات متحده این است که، اگرچه ایالات متحده با استفاده از زور توسط جمهوری خلق چین مخالف است، واشنگتن در مورد مسائل حقوقی موضع گیری نخواهد کرد. و بیانیه کربی روشن کرد که ایالات متحده از ادعاهای توکیو حمایت می کند. فردای آن روز، کربی مجبور شد "شفاف سازی" کند و یک سیاست مبهم و ثابت را دوباره تأیید نماید.
در اواسط ماه سپتامبر، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در توئیتی نوشت که ایالات متحده "در کنار مردم هنگ کنگ" در برابر سرکوب فزاینده پکن "خواهد ایستاد. وزارت خارجه چین از "تهمت غیرمسئولانه" خشمگین شد و بلینکن مجبور گردید بلافاصله توییت خود را با یک پست ضعیف تر جایگزین کند. چنین به نظر می رسد که دولت بایدن، با نشان دادن یک سیاست سخت در قبال پکن، بلافاصله عقب نشینی می کند.
اشتباهات خود بایدن در امور سیاست  خارجی حتی بیشتر از اشتباهات زیردستانش است و این امر نگران کننده است. بایدن در ژوئیه 2021 گفت: "طالبان (یک سازمان تروریستی ممنوع در روسیه) ارتش ویتنام جنوبی یعنی بر عکس ویتنام شمالی نیست و آنها از نظر توانایی های خود اصلا قابل مقایسه نیستند. چیزی به نام تخلیه افراد از روی بام سفارت آمریکا در افغانستان وجود نخواهد داشت. پیش بینی او کاملاً اشتباه بود - رئیس جمهور ایالات متحده خود را در معرض تمسخر قرار داد.
بیزنس اینسایدر: آمریکا می خواست تایوان را به چین بدهد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.10.2021
بیزنس اینسایدر: آمریکا می خواست تایوان را به چین بدهد
اما نگران کننده ترین اظهارات او درباره سیاست آمریکا در قبال تایوان است. جورج استفانوپولوس، مجری شبکه ABC News از بایدن پرسید که آیا متحدان واشنگتن می توانند با توجه به خروج بی رویه از افغانستان همچنان روی حمایت آمریکا حساب کنند. بایدن در پاسخ گفت: "ما بر اساس ماده 5 متعهد شده ایم که اگر کسی علیه متحدان ناتو ما حمله کرد یا اقدامی انجام داد، ما پاسخ خواهیم داد." وی افزود که اتحادی مشابه با ژاپن، کره جنوبی و تایوان وجود دارد. اما این تحریف فاحش سیاست آمریکا است. ایالات متحده هیچ تعهد قراردادی برای حفاظت از تایوان ندارد. بر اساس قانون مربوط به روابط با تایوان منعقده در 1979، واشنگتن فقط موظف است اقدام تجاوزکارانه جمهوری خلق چین به تایوان را "نقض صلح" در شرق آسیا تلقی کند. هیچ تعهد قطعی برای دفاع از تایوان در برابر حمله وجود ندارد؛ واشنگتن دهه ها سیاست "ابهام استراتژیک" را دنبال کرده است.
بار دیگر، اختلاف هشدار دهنده بین اظهارات دولت و موضع رسمی ایالات متحده به یک مشکل جدی تبدیل شده است. روز بعد، مقامات آمریکایی مجبور شدند به پکن و دیگر کشورها اطمینان دهند که علی رغم اظهارات بایدن، سیاست ایالات متحده در مورد موضوع بسیار حساس تایوان تغییر نکرده است. این رفتار نگران کننده انسان را در مورد توانایی مقامات سیاست خارجی آمریکا، شروع از شخص رئیس جمهور، به شک و تردید می اندازد. انتخابات 2020 نه تیمی از متخصصان عاقل و مجرب را به قدرت رساند، بلکه جمعی از افراد نادان را که پشت سر هم  اشتباه می کنند. آمریکا سزاوار رهبری بهتر است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала