قیمت‌های حیرت‌آور اجاره‌ خانه‌ها و ودیعه‌های میلیاردی در ایران +عکس

© Sputnik / Arina Topolevaقیمت‌های حیرت‌آور اجاره‌ خانه‌ها و ودیعه‌های میلیاردی در ایران +عکس
قیمت‌های حیرت‌آور اجاره‌ خانه‌ها و ودیعه‌های میلیاردی در ایران +عکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.10.2021
اشتراک
اجاره خانه‌های لوکس در تهران و لواسان با قیمت‌های عجیب مورد انتقاد کاربران در فضای مجازی قرار گرفته است.
به گزارش اسپوتنیک، تصاویری از تبلیغات اجاره‌‌ی خانه‌های لوکس با ودیعه‌های میلیاردی و اجاره‌بهای چند صد میلیونی در تهران و در برخی از شهرهای بزرگ ایران در فضای مجازی منتشر می‌شود که با انتقاد کاربران ایرانی در صفحات اجتماعی همراه شده است. کاربران معتقدند بازار رهن و اجاره مسکن در ماه‌های اخیر به دلیل نبود سیاست مشخص و نیز دوره تغییر مدیریت دولت با رکوردزنی در اجاره‌بها مواجه شده است.

اما جدایی از این موضوع و با توجه به قدرت اجاره و خرید مسکن در طبقه‌های اجتماعی پایتخت‌نشین، خانه‌هایی با متراژ بیشتر از ۲۰۰ متر در مناطق شمال شهر تهران به خاطر جایگاه ویژه‌ای که از نظر امکانات اجتماعی، آب و هوا، بافت شهری و نحوه معماری و چگونگی ساخت مسکن دارند با بهای بالایی به اجاره می‌روند که عموما این خانه‌های میلیاردی در مناطق یک، دو و سه تهران قرار دارند.

به نقل از خبرگزاری‌های ایران، اگرچه در دو سال کرونایی اخیر ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، ستاد ملی مقابله با کرونا دو مصوبه مهم در خصوص بازار رهن و اجاره مسکن شامل: «۱. تعیین سقف ۲۵ درصدی اجاره بها برای شهر تهران» و «۲. اعطای تسهیلات ۷۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن به مستأجران تهرانی» را تصویب کرده، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد به دلیل اینکه بیشتر مستأجران، هم برای فرار از شرایط کرونایی و هم به دلیل افزایش بیش از تصور اجاره‌بها، حاضر به جابه جایی نیستند و با ارقام پیشنهادی موجران و مالکان که عموماً از سقف ۲۵ درصد بسیار بیشتر است، کنار می‌آیند. این اتفاقات از سوی برخی کارشناسان اقتصاد مسکن با عنوان شکست سیاست‌های تعیین دستوری سقف اجاره‌بها تعبیر شده است. از سوی دیگر، تسهیلات ودیعه مسکن نیز به دلیل موانع بزرگی که بانک‌ها مقابل متقاضیان خصوصاً در زمینه ضمانت‌های بانکی قرار می‌دهند، به سختی قابل دریافت است و بخش مهمی از مستأجرانِ مشمولِ دریافتِ این تسهیلات، عطای آن را به لقایش بخشیده‌اند.

کاربران با نظرات متفاوت در این‌باره اظهارنظر می‌کنند. برخی از این کاربران عنوان می‌کنند در حالیکه بسیاری از مردم در ایران درگیر اجاره‌بها و ودیعه‌های خانه‌های خود هستند و حتی برای حل مشکلاتشان به سراغ تسهیلات مسکن نیز می‌روند، جمعی از پایتخت‌نشینان که از قشر مرفه جامعه هستند ودیعه‌های میلیاردی و اجاره‌بهای چند صد میلیونی که ممکن است با ودیعه بسیاری از مستاجران ایرانی همخوانی داشته باشد پرداخت می‌کنند.

کاربران عنوان می‌کنند از آن جهت که این مسئله فاصله‌ی طبقاتی در ایران را نمایان می‌سازد بسیار تاسف‌برانگیز و ناراحت‌کننده است. کاربرانی بر این باورند باید همه‌ی مردم تقریبا در یک سطح باشند و این شکاف طبقاتی برداشته شود که اگر غیر این موضوع باشد و این روند در ایران پیش رود اتفاقات ناگواری از جمله شرایط سخت زندگی برای غالب مردم، افزایش سرقت‌ها و ناامنی‌ها و مواردی از این قبیل اتفاق خواهد افتاد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала