امکان باز گرداندن منطقه قره‌سو از ترکیه به ایران وجود دارد؟

© Photo / Unsplashامکان باز گرداندن منطقه قره‌سو از ترکیه به ایران وجود دارد؟
امکان باز گرداندن منطقه قره‌سو از ترکیه به ایران وجود دارد؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.10.2021
اشتراک
سلیمی نمین: ما هرگز نباید به اقدامی که ضد ایرانیان می‌کند پایبند باشیم.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، عباس سلیمی‌نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در گفت‌‌وگو با تسنیم درباره تحولات شمال غرب کشور، گفت: ناسیونالیسم و پان‌ترکیسم تولید صهیونیست‌ها است و آنها برای آنکه بتوانند بر مناطق مختلف اشراف داشته باشند، به این نوع حرکت‌های ناسیونالیستی دامن می‌زنند.
صحن مجلس شورای اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.10.2021
بیانیه مجلس ایران: تغییرات ژئوپلیتیک منطقه خط قرمز جمهوری اسلامی است
این پژوهشگر تاریخ معاصر در ادامه به اقدامات افرادی همچون علی‌اف و تلاش آنها برای ترویج پان‌ترکیسم اشاره کرده گفت: حیدر علی‌اف یکی از عناصر دون‌پایه .K.G.B بود. وی جنایت‌های زیادی در حق برادران آذریِ از ایران جداشده کرد؛ این انسان‌های بی‌هویت بدترین ظلم‌ها را برای بی‌هویت کردن جمهوری‌های اقماری شوروی کردند تا هویت شیعی و اسلامی آنها لگدمال شود.
وی با بیان اینکه امروزه پان‌ترکیسم می‌تواند سرچشمه تنش باشد و باید آن را در نطفه خفه کرد؛ گفت: امروز خوشبختانه به‌دلیل هوشیاری نظام جمهوری اسلامی نمی‌خواهیم برادران ما در آن منطقه بازیچه‌ نقشه‌ای قرار بگیرند که سرچشمه‌اش جای دیگری است. ما علاقه‌مندی برادران آذری را که از ایران جدا شدند شاهد بودیم و در آستانه فروپاشی شوروی مردم آن سوی ارس خود را به آب زدند که به ایران برسند و حتی چندین نفر در این راه جان خود را از دست دادند و افراد زیادی در آب غرق شدند. وقتی این جماعت را با امثال علی‌اف مقایسه می‌کنیم می‌بینیم چقدر تفاوت میان علائق برادران آذری ما که بالاجبار بر اثر فشارهای بیگانگان از ایران جدا شدند با عناصر بی‌هویت زیاد است.
وی همچنین درباره منطقه قره‌سو که ترکیه را به نخجوان متصل می‌کند و در دوران رضاشاه به ترکیه واگذار شده بود و امکان بازپس‌گیری آن، اظهار داشت: قطعاً باید این اقدام صورت بگیرد و رضاشاه حق نداشته است قسمتی از خاک ایران را به افرادی که خود را پرچمدار پان‌ترکیسم می‌دانند بدهد.
وی افزود: باید در این زمینه بحثی را در محافل بشری و افکار عمومی دنبال کنیم. ما هرگز نباید به اقدامی که ضد ایرانیان و حتی ضد بشری و ترویج ناسیونالیسم می‌کند پایبند باشیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала