گزارش و تحلیل

گفتگوی اختصاصی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با خبرگزاری اسپوتنیک

© Sputnikگفتگوی اختصاصی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با خبرگزاری اسپوتنیک
گفتگوی اختصاصی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با خبرگزاری اسپوتنیک - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.09.2021
اشتراک
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران  برای دیدار و مذاکرات مقامات هسته‌ای روسیه به این کشور سفر کرده است.
 محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که برای دیدار و مذاکرات مقامات هسته‌ای روسیه در مسکو حضور دارد، در مصاحبه ای اختصاصی  به سوالات خبرگزاری اسپوتنیک پاسخ داد.
گروسی: قرار نیست چرخش سانتریفیوژها در ایران متوقف شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.09.2021
گروسی: قرار نیست چرخش سانتریفیوژها در ایران متوقف شود
جناب آقای اسلامی، شما پیش از این ریاست وزارت راه و شهرسازی را برعهده داشتید، آیا سازگاری با صنعت جدید – سازمان انرژی اتمی برای شما آسان بود؟ سخت ترین کار در این مسیر چه بود؟
در مدیریت کلان در شکل و محتوا، مشترکات فراوانی وجود دارد، بنده صرف نظر از تجاربم در وزارت راه و شهرسازی، حدود سه دهه تجربه در زمینه های صنعتی، تحقیقاتی و تکنولوژی پیشرفته دارم و با این سابقه و دوره وزارت، فکر می کنم می شود با عنایت خداوند متعال، اقداماتی را که مورد نظر  جمهوری اسلامی و مردم ایران هست را صورت دهیم و نتایجی را که انتظار می رود را با همت همه همکاران، دانشمندان، محققان، مهندسان... و همکاری بین المللی، آژانس انرژی اتمی و شرکت هایی که به صورت خاص ویژه، مثل شرکت روس اتم که با ما همکار هستند، اطمینان دارم که در یک زمانبدی معین می توانیم به اهداف خود دست یابیم.
شما چه حوزه ها یا مناطقی را برای خودتان مشخص کرده اید که باید در کار و فعالیت های سازمان انرژی اتمی ایران تغییر یابد؟
نکته ای در انرژی اتمی وجود دارد این است که ما بتوانیم پروژه هایی را که هدف گذاری شده، به ویژه توسعه نیروهای برق که از ضروریات کشور ما هست و ما حداقل به 10 الی 16 هزار مگابایت جدید نیاز داریم که سهم اتمی آن می تواند حداقل 8 هزار مگابایت باشد و این هدف، هدف مهمی است که باید دنبال شود.
در بحث رادیو داروها و بحث توسعه کاربر پرتوها نیز که ما در شرایطی هستیم که کشور در حوزه های گوناگون  در مسائل پزشکی، صنعتی، کشاورزی و محیط زیست هم سرفصل های گسترده ای وجود دارد که کشور ما به آنها نیاز مبرم دارد، بتوانیم دامنه پوشش آنها را گسترش دهیم و تاثیر آنها در زندگی مردم هم در حوزه تولید برق و هم خدماتی که در توسعه کاربرد پرتوها هست، بتوانیم پدیدار کنیم.
به نظر شما تمامی کشورها حق دستیابی به انرژی هسته‌ای را دارند؟
تمامی کشورها حق دارند و بایسته است که از تکنولوژی روز و بویژه انرژی اتمی استفاده بکنند. اساسنامه آژانس بین المللی صراحت دارد و آژانس مکلف به تشویق برای پیشرفت پروژه های حوزه انرژی اتمی است، در تصحیح، تسریع و در تجهیز کمک کند و به کشورها در فرایند دستیابی آنها را هم در بحث های آموزشی، در بحث های تحقیقاتی و هم در بحث های توسعه ای پشتیبانی کند. اینها تکالیفی است که در اساسنامه آژانس آمده است و مکلف است که شرایط استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را برای تمامی کشورها برقرار کند.
در کشورهایی که دارای عدم ثبات هم هستند، صدق می کند؟
کشورهایی که ثبات ندارند، طبیعی است که وقت نمی کنند که به دنبال توسعه باشند و در فاز درگیری و تثبیت حاکمیت بسر می برند. کشورهایی به سمت توسعه می روند که ثبات دارند، بر پایه آرا مردم حکومت آنها تعیین و تالیف شده است و به معنای واقعی کلمه، مردم سالاری در این کشورها هست و یا کشورهایی هستند که با الگوی های مختلف مدیریتی کار می کنند ولی ثبات مدیریتی دارند که از نوع دیگری است که وارد جزئیات آن نمی شویم. مطلب حائز اهمیت این است که از مرحله استقرار و تثبیت حاکمیت عبور کرده باشند.
دستیابی به انرژی هسته‌ای و یا به نوعی قرار گرفتن در باشگاه کشورهای اتمی دنیا برای ایران تاکنون، به غیر از تحریم چه چیزی به ارمغان آورده است و یا خواهد آورد؟
بر سر راه توسعه جمهوری اسلامی ایران، مزاحمت های استکبار فراوان بوده و در چهل سال گذشته، بی رحمانه و ظالمانه مزاحم پیشرفت ایران نه تنها در موضوع هسته ای شده اند. به طور کلی با دست یابی به انرژی ها و تکنولوژی های جدید را برنمی تابند و معتقدند که هرگونه توسعه و پیشرفتی باید تحت پرچم و با رهبری آنها صورت گیرد. کشور ما یک کشور پرظرفیت است، ایران داری ثروت های خدادادی فراوان و مردم با استعداد و تلاشگری است، تلاقی ظرفیت انسانی نخبه و منابع سرشاری طبیعی و خدادادی که در اختیار داریم از الزاماتی است که در قانون اساسی هم به آن تاکید شده است. جمهوری اسلامی و قانون اساسی ایران، یک انتخاب فراگیر مردمی با اکثریت قاطع آرا است و شرایطی که در ایران حاکم است، به معنی واقعی کلمه در منطقه نیز بی نظیر است.
موضوعی که حائز اهمیت بوده این است که ایران حتما برای پیشرفت و توسعه از جمله در بخش هسته ای هدف گذاری کند و ایجاد ظرفیت برای توسعه پژوهش، توسعه دستیابی به فناوری ها و ایجاد قابلیت برای فعالیت جوانان و نیروهای مستعد داشته باشد. آنچه را که ایران بدست آورده است، بخش زیادی از آن متاثر از یافته های خود نیروی انسانی فرهیخته کشور است و دست آن در برابر دیگران دراز نبوده، اگرچه خوب و مستلزم این هست که همکاری بین المللی نیز صورت بگیرد. بنابراین اتفاقی که تا الان رخ داده است که دانش هسته ای و تکنولوژی هسته ای در ایران بومی شده است، ایران ظرفیت های پژوهشی قابل توجهی را در دانشگاه های معتبر داخلی بوجود آورده است، تربیت نیروی انسانی اتفاق افتاده است، صنعت شکل گرفته است. به این معنی که هم در بحث زنجبره ای که به تولید سوخت  هسته ای منجر می شود، هم در بحث توسعه کاربردها فعالیت شده است و هم در تولید انرژی که اولین نیروگاه اتمی ما با مشارکت دولت روسیه به سرانجام رسیده است.  
دنیا نباید فراموش کند که ایران پنجاه سال پیش عضو آژانس بوده است. در پنجاه سال گذشته بیشترین مزاحمت ها با تحریم ها بر سر راه ایران بوده است. از بدو پیروزی انقلاب تا به امروز ما دچار این گرفتاری بودیم و این مشکلات منجر به رشد ما شده است و نتایجی که ما بدست آوردیم، باور توانستن بوده که احاد مردم و مسئولین ما هست و مهمترین دستاوردی که تا به الان داشتیم این است که در فرایندهای حوزه سلامت گسترده داریم از کاربردهای پرتوها مردم در حال استفاده هستند و در حوزه سلامت روبه گسترش هست و پروژه هایی را که در دست اقدام داریم، نیروگاه های جدیدی که در دست ساخت است، اینها آثاری بوده که برای ما در جامعه رخ داده است. بنابراین اولین، ایجاد فرصت تحصیل و پژوهش است که برای نیروی انسانی و جوانان رخ داده است، دومین مورد پروژه های تحقیقاتی است که توانسته فرصت های توسعه ای را بوجود بیاورد و سومین حوزه سرمایه گذاری است که در حوزه های تولید برق و یا کاربرد پرتوها در حال حاضر با مواجه هستیم.
اولین واکنش اروپا به سفر گروسی و توافق آژانس با ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.09.2021
اولین واکنش اروپا به سفر گروسی و توافق آژانس با ایران
ایران چه برنامه ای برای توسعه انرژی هسته ای دارد؟ آیا ایران به ظرفیت غنی سازی اورانیوم خود ادامه می دهد؟
 ایران در چارچوب پادمان متعهد به قوانین است و اصل بر تعهد به NPT می‌باشد؛ افزون بر این موضوع ایران به عنوان یک کشور اسلامی، رهبری عظیم الشأن، بر عدم اشاعه سلاح هسته‌ای تاکید کردند و فتوا دادند. این موضوع خود فراتر از قانون می‌باشد و لازم الاجراست؛ بنابراین برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران صلح‌آمیز است و مرز غنی‌سازی به میزانی است که پروژه‌های صلح‌آمیز قابل اجرا باشد.
اخیراً رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارشی ارائه کرد، مبنی بر اینکه ایران  به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به دوربین های نظارتی در یکی از تأسیسات هسته ای آن در کرج را نداده اند. چرا ایران این گزارش را دروغ و غیر سازنده خواند؟ 
در ایران بر اساس پادمان سالهاست که آژانس دوربین نظارتی دارد و بازرسی‌های آژانس مداوم انجام می‌شود. دوربین های نظارتی در کشورهای گوناگون براساس اساسنامه آژانس در مکانهایی قرار دارد که آژانس باید نظارت داشته باشد که بر اساس وظایف نظارتی آژانس، بازرسی‌ها از طریق دوربین یا سرزدن حضوری بازرس‌ها انجام می‌گیرد و سیستم های نظارتی مختص به کشورهای دیگر هم می‌باشد.
متاسفانه به دلیل شیطنت‌ها و دشمنی هایی که با ایران می‌شود، نحوه برخورد با برنامه هسته‌ای ایران سیاسی و گزینشی و تبعیض آمیز است که این رفتار کاملا غیرقانونی و مردود است و ایران در راستای اعتماد سازی تاکنون خویشتن داری کرده و با حسن نیت رفتار کرده است. آژانس مشکلی در نظارت پادمانی تاکنون با ایران نداشته است. اما نوع دوم دوربین ها که بر اساس توافق نامه برجام توسط آژانس نصب شده است، این اقدام در یک معامله بوده و حسن نیت ایران را ثابت می‌کند، آنها متعهد شدند که تمام تحریم های ذکر شده در برجام را لغو کنند و تسهیل گری در دستیابی ایران به تکنولوژی، امکانات و مواردی که در توافق قید شده است را ایجاد کنند. این معاهده دو سویه است، از یک طرف ۵+۱ و طرف دیگر ایران بوده است. آمریکا و کشورهای اروپایی به تعهدات خود در این معاهده عمل نکردند، بنابراین ایران در آن معاهده تصمیم گرفته است که بخشی از فعالیت های هسته‌ای خود را کاهش دهد، آژانس یکسری وسایل اندازه گیری و دوربین برای رصد کاهش فعالیت های هسته‌ای ایران نصب کرده است، پس از گذشت حدود ۲.۵ سال از این توافق، هیچکدام از تعهدات را طرف مقابل انجام نداده است. ایران داوطلبانه نظارت اضافه تر و الحاقی را در جهت اعتماد سازی و  برای رفع تحریم ها پذیرفته است. با این حال پس از گذشت این مدت زمان نه تنها خودشان به تعهدات عمل نکردند، بلکه مانع دیگران نیز شدند و علاوه بر تحریم دوباره ایران، افرادی را که با ایران کار می کردند را تحریم کردند، یعنی تحریم های ظالمانه، غیرانسانی، غیر قانونی و پرتکرار بجای تعهداتی که امضا کردند و پایبندی به آن، از آن خارج شدند. اکنون کسی که از معاهده خارج شده و به تعهدات خود عمل نکرده، تقاضای نظارت دارد، چه نظارتی میخواهید داشته باشید؟ این یک معامله دو طرفه بوده و شما به تعهدات خود اصلا عمل نکردید، حال به  چه چیزی می خواهید نظارت کنید؟ ایران طبق قانون عمل کرده است و از اول گفته ایم و همیشه با صدای بلند می گوییم، که ما هیچ برنامه ای نظامی نداریم، بنابراین این اتهامات و حرف های پرتکرار و مشمئز کننده مطلقا هیچ جایگاهی و ارزشی برای ما ندارد. به خاطر تخریب ذهن مردم دنیا نسبت به برنامه هسته‌ای ایران متأسف هستیم. ایران معتقد است که انرژی هسته‌ای برای همه کشورها یک حق است و سلاح هسته‌ای برای همه کشورها باید ممنوع باشد، جای تعجب است که کشوری این مسائل را برای ایران پیگیری می‌کند که خودش داری سلاح هسته‌ای هست و اصلا NPT را امضا نکرده است. مردم ایران از زبان زور استقبال نمی‌کنند، ما صادقانه رفتار کردیم و این دشمنی ها بر مردم ایران تاثیری نخواهد گذاشت و باید متوجه بشوند که این راه غلطی را که در پیش گرفته اند را متوقف کنند و بیش از این به منافع مردم ایران لطمه نزنند.
آژانس بین المللی انرژی اتمی، برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.05.2021
گروسی: نمی توانید «غول» را به چراغ جادو برگردانید
آیا ایران در حال حاضر اختلاف نظر عمده ای و مهمی با آژانس بین المللی انرژی اتمی دارد؟
ایران هیچ اختلاف نظری با آژانس ندارد و این موضوع اخیر که اشاره شده در خصوص سایت کرج این است که سایت کرج بر اساس حادثه تروریستی و با هدایت تروریست ها تخریب شده، آژانس هم این اقدام را محکوم نکرده است، این سایت در حال بازسازی است و پرونده مراجع قضایی و امنیتی در این سایت باز شده است. ما هم در تهران و هم در وین و در بیانیه تهران نیز اعلام کردیم که کارت حافظه دوربین های مشخص شده، بنابراین موارد مشخص شده تعویض شدند و مورد سایت کرج هم اگر واقعا قانون گرا و صادق هستند باید بپذیرند که عدم محکومیت حمله تروریستی به یک سایت رسمی توسط آژانس، به نوعی تشویق تروریست می‌باشد و باعث تاسف است.
چگونه اظهارات مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر یافتن تعداد زیادی ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در ایران در سه مکان که به آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش نشده است را تحلیل می کنید؟
این موضوع بار دیگر از همان داستان های گروه ضد انقلاب و تروریستی هست که در پناه امن اروپایی ها زندگی می‌کنند و تأمین مالی می‌شوند و دائما با تولید اخبار کذب، آژانس را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در تفاهم نامه برجام این موضوعات بحث و پرونده بسته به حساب می‌آید. با ترفندهای فتنه آمیز و با نشان دادن چندین کاغذ و عکس ماهواره ای که اصالتی ندارد و با شواهد غیرمستدل اتهام وارد می‌کنند که این رفتار ها نخ نما شده است و سال ها بحث شده است. آژانس نباید بازیچه گروه‌های تروریستی قرار بگیرد.
آقای اسلامی، آیا شما از برجام حمایت می کنید؟ آیا فکر می کنید احیای کامل این توافق برای ایران مهم است؟
برجام تصمیمی بوده که جمهوری اسلامی ایران گرفته است. هدف بسیار پاکی داشته است و هدف آن رفع اتهامات علیه برنامه هسته‌ای ایران و جو بی اعتمادی علیه ایران بوده است. رفع این اتهامات این هزینه را برای جمهوری اسلامی ایران داشته است که بپذیرد و تأخیری در توسعه و پیشرفت خود اعمال کند تا اعتماد این جامعه مدعی که ایران که انحراف دارد، جلب شود. جای تأسف دارد که جامعه بین‌المللی بعد از ماه‌ها مذاکره و توافق و امضای سند، به تعهدات خود عمل نمی کند و کسی که عمل نکرده مدعی می‌شود. در حال حاضر فقط ما باید مدعی باشیم و فرد دیگری حق ندارد مدعی شود. ما که وقت گذاشته ایم، هزینه کرده ایم، خسارت دیده ایم و آنها الان مدعی شده اند و اوضاع کاملا وارونه است.
محمد اسلامی از تاسیسات کرج بازدید کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.09.2021
محمد اسلامی از تاسیسات کرج بازدید کرد
ایران و روسیه مدتهاست که در زمینه انرژی هسته ای همکاری می کنند. در حال حاضر مهمترین مسائل همکاری در دستور کار چیست؟
مهمترین موضوع همکاری های ایران و روسیه در حوزه نیروگاه اتمی بوشهر است و شامل سه بخش می‌شود، نیروگاه شماره ۱ که در مدار قرار دارد و از فعالیت خوبی برخوردار می‌باشد، آموزش داشتیم و قراداد تعمیرات نگهداری و تامین سوخت و یک قراداد جدید برای احداث دو واحد نیروگاهی داریم حدود 1070 مگابایتی که در حال اجرا است.
مذاکرات بسیار خوب و اثربخشی به عنوان رئیس جدید آژانس انرژی اتمی ایران با روسیه داشتم و تفاهم کردیم که بتوانیم کارهایی را بین ما وجود دارد را سرعت ببخشیم.
اخیراً جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق دونالد ترامپ در مصاحبه ای در شبکه رادیویی WABC 770 گفته که پاکستان می تواند به طالبان دسترسی به سلاح های هسته ای را فراهم کند.
جان بولتون که صحبت های او مشخص است و آنها باید پاسخگوی شرایطی باشند که در منطقه ایجاد می کنند.  اگر در منطقه ما درگیری و تنش وجود دارد، مولد آن استکبار است و آنها این شرایط را بوجود آورده اند و زجر آن به مردم افغانستان تحمیل می شود.
آیا ایران با پاکستان به عنوان تنها کشور هسته ای در منطقه همکاری هسته ای دارد؟
نخیر، ایران هیچگاه با پاکستان همکاری هسته ای نداشته و ندارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала