گزارش و تحلیل

محدودیت های کرونا در ایران لغو می شود

© Sputnik / Soheil Ghanbarzadehمحدودیت های کرونا در ایران لغو می شود
محدودیت های کرونا در ایران لغو می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.09.2021
اشتراک
طرح قرنطینه هوشمند جدیدترین پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران برای بازگشایی اقتصاد پس از کرونا است، طرحی که به شکل های مختلف در دیگر کشور های جهان نیز اجرا می‌شود و به تبع آن افرادی که واکسن دریافت کرده‌ اند می‌توانند از اماکن عمومی استفاده کنند.
اسپوتنیک - به گفته مصطفی قانعی عضو ستاد ملی کرونا در ایران، این طرح قرار است از دو هفته آینده در قزوین به صورت آزمایشی آغاز شود تا در صورت موفقیت به طور کلی در ایران اجرایی شود، در صورت اجرایی شدن این طرح بازگشایی مشاغل، استفاده از حمل و نقل عمومی، استفاده از حمل و نقل بین شهری و بسیاری دیگر از امکانات اجتماعی برای افرادی که واکسن دریافت کرده‌ اند بدون محدودیت خواهد بود.
دکتر بابک عشرتی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: مهمترین ابزار موجود ما برای کنترل ویروس کرونا بجز محدودیت ها و قرنطینه، واکسیناسیون است، به هر حال ما باید جامعه را به شرایطی برسانیم که به حالت عادی بازگردیم، نمی توانیم تا ابد محدودیت‌ ها را نگه داریم و برخی مشاغل را بسته نگه داریم.
کرونا در ایران؛ ۲۶۸  فوتی در شبانه روز گذشته - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.09.2021
کرونا در ایران؛ ۲۶۸ فوتی در شبانه روز گذشته
از این جهت بهترین ابزار ما واکسیناسیون همگانی است تا بتوانیم به آرامی شرایطی را فراهم کنیم که مشاغل مختلف بازگشایی شوند، سفر ها آزاد شود و شرایط به حالت عادی بازگردد از این رو واکسیناسیون همگانی اهمیت جدی دارد.
طرح قرنطینه هوشمند که وزارت بهداشت ارائه کرده نیز از همین جهت است که انگیزه ای باشد تا مسئولیت اجتماعی هر کس مشخص باشد و همه واکسیناسیون را انجام دهند تا بتوانیم شرایط کشور را به حالت عادی باز گردانیم تا هم سفر ها برقرار شود و هم مشاغل بازگشایی شود.
این نکته بسیار حائز اهمیت است که دریافت واکسن وظیفه اجتماعی هر فرد در جامعه است و طرح قرنطینه هوشمند یک وسیله بسیار عالی برای اطمینان از واکسیناسیون تمام افراد جامعه است.
برخی معتقدند دریافت واکسن عوارض بالایی دارد و در صورت واکسیناسیون درصد قابل توجهی از جامعه، نیازی به دریافت واکسن توسط این افراد نیست، آقای دکتر بابک عشرتی این تفکر را کاملاً نادرست دانسته و بیان کرد: اگر قرار باشد بحث ایمنی جمعی مطرح شود برای بیماری کرونا باید حداقل ۸۵ درصد مردم واکسن دریافت کنند تا بتوان گفت ایمنی جمعی به وجود آمده البته که این آمار در شهر ها و روستا های مختلف متفاوت است.
برای مثال اگر ۱۰ نفر جمعیت داشته باشیم کدام دو نفر می‌ توانند جزو دسته ای باشند که واکسن دریافت نکند و چگونه می توان این موضوع را مشخص کرد، در نتیجه نمی توان به این شکل تصور کرد که هر فرد خود را جزو دسته‌ ای قرار دهد که نیاز به تزریق واکسن ندارد، این تصور باعث خواهد شد که آمار واکسیناسیون ناگهانی کاهش پیدا کند و ایمنی ایجاد نشود.
در نتیجه همگی باید مسئولیت اجتماعی خود را بپذیریم تا زمانی که نوبت واکسن ما رسید برای تزریق آن مراجعه کنیم.
ورود ۶ میلیون دوز دیگر واکسن کرونا به ایران برای زیر ۱۷ ساله ها - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.09.2021
ورود ۶ میلیون دوز دیگر واکسن کرونا به ایران برای زیر ۱۷ ساله ها
وی در ادامه اثر بخشی واکسن های کرونا روی جهش های جدید ویروس را اثبات شده توصیف کرد و اظهار داشت: تا به حال شواهدی وجود نداشته که اثبات کند واکسن های موجود کاملا در برابر ویروس های جدید بی اثر هستند اما در تمام دنیا نشان داده شده هر سوشی که تاکنون به وجود آمده واکسن از اشکال شدید و مرگ بیماری جلوگیری کرده است.
همچنین از آن جهت که واکسیناسیون با درصد بالا شیوع و انتقال بیماری میان مردم را کاهش می دهد ناخودآگاه سویش های جدید کاهش پیدا میکند، اگر واکسیناسیون با درصد بالا در جهان به وجود بیاید جهش ها با این سرعت انجام نمی شود.
در نتیجه واکسیناسیون هم از لحاظ جلوگیری از نوع شدید بیماری و هم از لحاظ جلوگیری از شیوع بیماری میان مردم موثر است، همچنین قطعاً می‌تواند از به وجود آمدن جهش های جدید جلوگیری کند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران پوشش ایده‌ آل واکسیناسیون برای بازگشایی ها را ۸۰ الی ۸۵ درصد عنوان کرد و افزود: اگر این درصد محقق شود بسیار عالی است و از آن پس ما میتوانیم باعث میان بگوییم شکل شدید بیماری که بسیار هزینه بر و آزار دهنده است و مرگ و میر بسیار کاهش پیدا کرده در نتیجه در این زمان می‌ توانیم بازگشایی مشاغل به صورت کامل و آغاز ساده تره سفر ها را داشته باشیم و به نوعی جامعه به سمت سیر طبیعی و عادی خود پیش برود.
وی تاکید کرد: مهمترین نکته این است که در زمان فرا رسیدن نوبت هر فرد حتماً واکسیناسیون انجام شود، اکنون نیز شرایط دریافت واکسن برای تمام مردم بدون محدودیت سنی باز شده در این زمان افراد جامعه نباید تعلل کند یا منتظر واکسن خاصی باشند چرا که به تاخیر انداختن تزریق واکسن باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری در این مدت می شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала