https://spnfa.ir/20210929/انتقاد-مقام-ایرانی-از-خرید-هواپیماهای-ای-تی-آر-8321827.html
انتقاد مقام ایرانی از خرید هواپیماهای ای تی آر
انتقاد مقام ایرانی از خرید هواپیماهای ای تی آر
اسپوتنیک ایران
مدیرعامل اسبق ایرانایر: به نظر من اگر هواپیماهای دست دوم با عمر 10 تا 15 ساله به جای ATR میخریدند بهتر بود و هیچ مشکلی نداشت. 29.09.2021, اسپوتنیک ایران
2021-09-29T11:04+0330
2021-09-29T11:04+0330
2021-09-29T11:05+0330
جهان
ایران
اقتصادی
https://cdn1.img.spnfa.ir/img/331/12/3311277_0:64:1280:788_1920x0_80_0_0_26e6257d166b2220ec4ff6b67c68a052.jpg
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، داوود کشاورزیان، مدیرعامل اسبق ایرانایر معتقد است که باید FATF را بپذیریم و تحریمهای ظالمانه برداشته شود تا بتوانیم از طریق روشهای مختلف تامین مالی موجود در دنیا ناوگان فرسوده هوایی را با خرید هواپیماهای نو و دست دوم نوسازی کنیم و از این طریق کارایی شرکتهای هواپیمایی را ارتقاء دهیم و این تنها راه است.وی خاطرنشان کرد: متاسفانه از فرصت نوسازی که در دولت قبلی به وجود آمد، به درستی استفاده نشد. چرا که با تحلیل نادرست منابعی صرف خرید هواپیماهای ATR برای ایران شد که با وجود باکیفیت بودن این هواپیماها، از نظر فنی چندان برای ایران مناسب نبود چرا که نهایتا 70 مسافر با ATR آنهم در مسیرهای کوتاه و با ارتفاع کمتر قابل جابهجایی است. اما میتوانستیم به جای آنها هواپیمای 300 نفره یا هواپیمای توربو پلاس خریداری و وارد کرد.مدیرعامل اسبق شرکت هواپیمایی جهموری اسلامی ایران (هما) با اشاره به اینکه صرف منابع دولت برای خرید هواپیماهای ATR اشتباه بود، تصریح کرد: به نظر من اگر هواپیماهای دست دوم با عمر 10 تا 15 ساله به جای ATR میخریدند بهتر بود و هیچ مشکلی نداشت چرا که در این زمینه نگهداری مهمتر است و اگر درست نگهداری شود هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد و در حال حاضر شرکتهای هواپیمایی داخلی توان خرید هواپیماهای نو را ندارند و ساز و کارهای مالی موجود نیز اجازه آن را نمی دهد. البته ممکن است کشور دیگری هواپیمایی به ارزش 70 میلیون دلار خریداری کند و 30 میلیون دلار آن را چهار ساله پرداخت کرده و نهایتا آن را فاینانس کند یا بفروشد.کشاورزیان اضافه کرد: روشهای مالی بسیاری در دنیا برای خرید هواپیما وجود دارد که فشار زیادی به شرکتهای هواپیمایی وارد نمی شود اما در ایران با شرایط کنونی چنین امکاناتی برای ایرلاینها فراهم نیست و تنها منبع مالی که وجود دارد این است که ایرلاینهای داخلی می توانند حدود 10 میلیون دلار پول بدهند تا هواپیمای 15 ساله خریداری کنند. البته اگر تحریمها برداشته شود روابط بین بانکیمان درست شود و اجازه دهیم شرکت هایی که تامین مالی میکنند، آنقدر روشهای تامین مالی متعدد وجود دارد که ایرلاینهای داخلی میتوانند هواپیما نو و دست دوم خریداری کنند.وی تاکید کرد: شرط آن احیای برجام و پذیرش FATF است در غیر این صورت کشورهای دوست ما هم نمیتوانند با ما در شرایط تحریم کار کنند. اگر بهتر بخواهیم این ادعا را ثابت کنیم میتوانیم به چین به عنوان یکی از قدرتمندترین کشورها از نظر اقتصادی و عراق به عنوان نزدیکترین کشور به ایران اشاره کنیم که در شرایط تحریم نمیتوانند با ایران همکاری کنند. عراق حتی پول برقی که از ما میگیرد را نمیتواند پرداخت کند.مدیرعامل اسبق شرکت هواپیمایی جهموری اسلامی ایران (هما) اظهار کرد: منظور از نشدن این است که نفت را باید با هزار واسطه و زیر قیمت بفروشید و برای واردات هم با هزینههای اضافه بسیار باید این کار را انجام دهیم و ما در این شرایط منابع محدودی داریم. بنابراین باید در راستای رفع تحریمها گام برداریم. چرا که در شرایط کنونی حتی اگر شرکتها به ما هواپیما بفروشند، پول خرید هواپیمای نو را نداریم. البته خرید هواپیماهای دست دوم هم با نگهداری مناسب مشکلی ندارد.
https://spnfa.ir/20170517/2504683.html
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2021
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
خبرها
fa_FA
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.spnfa.ir/img/331/12/3311277_534:272:1280:739_1920x0_80_0_0_ad89903e901192a0dc39f0850d6e237f.jpgاسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
جهان, ایران , اقتصادی
انتقاد مقام ایرانی از خرید هواپیماهای ای تی آر
11:04 29.09.2021 (بروز رسانی شده: 11:05 29.09.2021) مدیرعامل اسبق ایرانایر: به نظر من اگر هواپیماهای دست دوم با عمر 10 تا 15 ساله به جای ATR میخریدند بهتر بود و هیچ مشکلی نداشت.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، داوود کشاورزیان، مدیرعامل اسبق ایرانایر معتقد است که باید FATF را بپذیریم و تحریمهای ظالمانه برداشته شود تا بتوانیم از طریق روشهای مختلف تامین مالی موجود در دنیا ناوگان فرسوده هوایی را با خرید هواپیماهای نو و دست دوم نوسازی کنیم و از این طریق کارایی شرکتهای هواپیمایی را ارتقاء دهیم و این تنها راه است.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه از فرصت نوسازی که در دولت قبلی به وجود آمد، به درستی استفاده نشد. چرا که با تحلیل نادرست منابعی صرف خرید هواپیماهای
ATR برای ایران شد که با وجود باکیفیت بودن این هواپیماها، از نظر فنی چندان برای ایران مناسب نبود چرا که نهایتا 70 مسافر با ATR آنهم در مسیرهای کوتاه و با ارتفاع کمتر قابل جابهجایی است. اما میتوانستیم به جای آنها هواپیمای 300 نفره یا هواپیمای توربو پلاس خریداری و وارد کرد.
مدیرعامل اسبق شرکت هواپیمایی جهموری اسلامی ایران (هما) با اشاره به اینکه صرف منابع دولت برای خرید هواپیماهای ATR اشتباه بود، تصریح کرد: به نظر من اگر هواپیماهای دست دوم با عمر 10 تا 15 ساله به جای ATR میخریدند بهتر بود و هیچ مشکلی نداشت چرا که در این زمینه نگهداری مهمتر است و اگر درست نگهداری شود هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد و در حال حاضر شرکتهای هواپیمایی داخلی توان خرید هواپیماهای نو را ندارند و ساز و کارهای مالی موجود نیز اجازه آن را نمی دهد. البته ممکن است کشور دیگری هواپیمایی به ارزش 70 میلیون دلار خریداری کند و 30 میلیون دلار آن را چهار ساله پرداخت کرده و نهایتا آن را فاینانس کند یا بفروشد.
کشاورزیان اضافه کرد: روشهای مالی بسیاری در دنیا برای خرید هواپیما وجود دارد که فشار زیادی به شرکتهای هواپیمایی وارد نمی شود اما در ایران با شرایط کنونی چنین امکاناتی برای ایرلاینها فراهم نیست و تنها منبع مالی که وجود دارد این است که ایرلاینهای داخلی می توانند حدود 10 میلیون دلار پول بدهند تا هواپیمای 15 ساله خریداری کنند. البته اگر تحریمها برداشته شود روابط بین بانکیمان درست شود و اجازه دهیم شرکت هایی که تامین مالی میکنند، آنقدر روشهای تامین مالی متعدد وجود دارد که ایرلاینهای داخلی میتوانند هواپیما نو و دست دوم خریداری کنند.
وی تاکید کرد: شرط آن احیای برجام و پذیرش FATF است در غیر این صورت کشورهای دوست ما هم نمیتوانند با ما در شرایط تحریم کار کنند. اگر بهتر بخواهیم این ادعا را ثابت کنیم میتوانیم به چین به عنوان یکی از قدرتمندترین کشورها از نظر اقتصادی و عراق به عنوان نزدیکترین کشور به ایران اشاره کنیم که در شرایط تحریم نمیتوانند با ایران همکاری کنند. عراق حتی پول برقی که از ما میگیرد را نمیتواند پرداخت کند.
مدیرعامل اسبق شرکت هواپیمایی جهموری اسلامی ایران (هما) اظهار کرد: منظور از نشدن این است که نفت را باید با هزار واسطه و زیر قیمت بفروشید و برای واردات هم با هزینههای اضافه بسیار باید این کار را انجام دهیم و ما در این شرایط منابع محدودی داریم. بنابراین باید در راستای رفع تحریمها گام برداریم. چرا که در شرایط کنونی حتی اگر شرکتها به ما هواپیما بفروشند، پول خرید هواپیمای نو را نداریم. البته خرید هواپیماهای دست دوم هم با نگهداری مناسب مشکلی ندارد.