گزارش و تحلیل

WSJ: آمریکا و پایگاه های نظامی روسیه

© Sputnik / Sergei Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر WSJ: آمریکا و پایگاه های نظامی روسیه
WSJ: آمریکا و پایگاه های نظامی روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.09.2021
اشتراک
واشنگتن در مورد استفاده از پایگاه های نظامی روسیه در آسیا، گویا برای ردیابی تهدیدهای تروریستی فکر می کند.
اسپوتنیک به نقل از وال استریت ژورنال آمریکا می نویسد: در سال ۲۰۱۷، کنگره آمریکا قانونی را تصویب کرد که تامین پولی همکاری های نظامی بین ایالات متحده و روسیه را ممنوع می کند. این ممنوعیت تا زمانی معتبر است که مسکو سربازان اعزامی خود به کریمه در سال ۲۰۱۴ را در آنجا نگه داشته باشد.
کنگره خواستار توضیح دولت بایدن درباره برنامه برای استفاده از پایگاه‌های روسیه شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.09.2021
کنگره خواستار توضیح دولت بایدن درباره برنامه برای استفاده از پایگاه‌های روسیه شد
اما چهارشنبه گذشته، ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در هلسینکی با ژنرال والری گراسیموف رئیس ستاد کل روسیه دیدار کرد.
مقامات آمریکایی گفتند که به درخواست کاخ سفید، وی با همتای روس خود درباره امکان استفاده از پایگاه های نظامی روسیه در آسیای میانه برای پاسخ به تهدیدهای تروریستی در حال ظهور در افغانستان گفتگو کرد. ژنرال گراسیموف بدون هیچ گونه قولی از دادن پاسخ طفره رفت. 
اساس این مذاکرات در نشست ۱۶ ژوئن در ژنو بین بایدن و پوتین پایه ریزی شد. مقامات آمریکایی و روزنامه روسی "کامرسانت" گزارش دادند که در این دیدار، پوتین ایده استقرار نیروهای آمریکایی در پایگاه های روسی را مطرح کرد. شورای امنیت ملی ایالات متحده به ژنرال میلی دستور داد تا دریابد آیا این اشاره ای به یک پیشنهاد جدی است یا پوتین به سادگی موضوعی را برای بحث پیشنهاد کرده است.
وقتی بایدن خروج نیروهای خود از افغانستان را اعلام کرد، قول داد که ایالات متحده از مناطق خارج از افغانستان حملات هوایی و قابلیت های شناسایی و نظارت ایجاد خواهد کرد تا القاعده و دولت اسلامی (سازمان های تروریستی ممنوع در روسیه)، قدرت به دست نیاورده و تهدیدی برای ایالات متحده فراهم نیاورد.
آمریکا برای جلوگیری از دسترسی روسیه به اقیانوس اطلس چه راهی دارد؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.09.2021
آمریکا برای جلوگیری از دسترسی روسیه به اقیانوس اطلس چه راهی دارد؟
ایالات متحده در حال حاضر از پایگاه هایی در منطقه خلیج فارس از جمله قطر و امارات متحده عربی استفاده می کند. این بدان معناست که هواپیماهای بدون سرنشین و سایر هواپیماها باید چند صد کیلومتر پرواز کنند تا بتوانند برای انجام وظایف محوله به اهداف احتمالی برسند. بنابراین، رهبری آمریکا با دقت به کشورهای آسیای میانه نگاه می کند و قصد دارد پهپادها و هواپیماهای خود را در آنجا مستقر کند.
در نشستی در ژنو، پوتین به بایدن گفت که با تلاش های آمریکا برای مذاکره با رهبران آسیای مرکزی در مورد استقرار نیروهای آمریکایی در آنجا مخالف است و چین نیز با این تلاش ها ابراز مخالفت کرد. در عوض، به نوشته روزنامه کامرسانت چاپ روسیه، پوتین پیشنهاد داد که ارتش آمریکا می تواند از پایگاه های نظامی روسیه در تاجیکستان و قرقیزستان استفاده کند.
مقامات آمریکایی نیز این موضوع را تایید کردند،. اما یکی از مقامات دولت بایدن گفت که ایالات متحده می خواهد موضع پوتین را بهتر درک کند. وی افزود: واقعیت این است که روسیه بخشی از توازن قوا در منطقه است و بنابراین ما با آن تعامل داریم.
سرهنگ دیو باتلر نماینده مطبوعاتی ژنرال میلی، در مورد دیدار ژنرال ها میلی و گراسیموف گفت که این دیدار در چارچوب رایزنی های دوره ای بین فرماندهان نظامی دو کشور انجام شد. وی با استناد به محرمانه بودن این گفتگو از اظهارنظر در مورد آن خودداری کرد.
دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.09.2021
امکان استفاده از پایگاه های نظامی روسیه در آسیا توسط آمریکا بی پاسخ ماند
دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین نیز گفت: ما در این مورد اظهارنظر نمی کنیم.
نگرانی ایالات متحده و روسیه درباره تهدید تروریسم وجود دارد. اما فقط وزیر دفاع آمریکا، با دستور ویژه خود می تواند کاری کند تا از قانونی که در سال ۲۰۱۷ تصویب شده یک استثناء شود.
در نامه ای که روز دوشنبه توسط گروهی از قانونگذاران ارشد جمهوری خواه به وزیر دفاع آستین و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا ارسال شد، آمده است: روسیه بیشتر به دنبال کسب اطلاعات در مورد تهدیدات تروریستی و جمع آوری اطلاعات درباره ایالات متحده و متحدانش است تا تبادل اطلاعات در باره تهدیدهای تروریستی.
این نامه توسط سناتور جیمز ریش عضو کمیته روابط خارجی جمهوریخواه آیداهو، جیمز اینهوف سناتور جمهوری خواه اوکلاهما، عضو کمیته نیروهای مسلح، مایکل مک کول جمهوری خواه تگزاس، فعال مجلس نمایندگان تگزاس در کمیته روابط خارجی و نیز مایک راجرز جمهوری خواه نماینده آلاباما در کمیته نیروهای مسلح، امضا شد.
نویسندگان نامه خواسته اند، که آنها را در مورد برنامه مبارزه دولت بایدن با تروریسم از جمله "تلاش ها برای انعقاد توافق با همسایگان افغانستان در زمینه استقرار نیروهای آمریکایی، در مورد عملیات شناسایی و نظارت و استقرار نیروهای ضربتی در آنجا، مطلع کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала