گزارش و تحلیل

۲۵ درصد جمعیت ایران سالمند میشوند

© Fotolia / Oneinchpunch۲۵ درصد جمعیت ایران سالمند میشوند
۲۵ درصد جمعیت ایران سالمند میشوند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.09.2021
اشتراک
به جمعیت بالای ۶۰ سال در جهان سالمند گفته می شود، سالمندان از لحاظ وضعیت تجدید قوا محدودیت‌ های جدی دارند و نسبت به سایر گروه های سنی بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری ها هستند.
این جمعیت هر ساله در سطح جهان و در ایران افزایش می یابد این در حالیست که جمعیت جوانان نسبت به سالمندان رو به افزایش نیست و این موضوع زنگ خطری جدی را برای اقتصاد جهان به صدا درآورده.
آقای دکتر سید حامد برکاتی مدیر کل سلامت، جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک از تهران گفت:
شعار امسال هفته سالمندان بهره مندی عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال است، متاسفانه وضعیت خوبی در این زمینه در گروه سالمندان نداریم.
 با توجه به دنیایی که امروز در آن قرار داریم به خصوص در دوران کرونا نیاز است سالمندان ما بتوانند از فناوری‌ های نوین در جهت ارتقاء سطح زندگی و سلامت خود استفاده کنند.
حدود ۵ درصد سالمندان زن و ۱۰ درصد سالمندان مرد از اینترنت استفاده می کنند که در جمعیت شهری و روستایی اختلاف بالایی دارد.
استفاده از اطلاعات دیجیتال در کنار رسانه‌ های دیداری و شنیداری می تواند اطلاعات گروه های مختلف جامعه به ویژه سالمندان را ارتقا دهد.
در ۴۰ سال گذشته تقریباً ۶ درصد افزایش جمعیت سالمندان را داشتیم و این در حالی است که پیش ‌بینی می‌شود در سال ۱۴۲۵ حدود ۲۷ درصد جمعیت کشور را سالمندان در بر بگیرند این رقم اکنون ۱۰ درصد است علت این موضوع افزایش سن امید به زندگی به بالای ۷۰ سال است و این نکته نیازمند این است که تمامی زیرساخت های کشور بیش از سه برابر رشد کند چرا که نیروی کار در کشور کاهش جدی خواهد یافت.
اهدای نمادین 1000 دستگاه اکسیژن‌ ساز به مراکز سالمندان ایران از سوی صندوق جمعیت سازمان ملل متحد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.07.2021
اهدای ۱۰۰۰ دستگاه اکسیژن‌ ساز سازمان ملل به مراکز سالمندان ایران
این افزایش سن امید به زندگی نیز نشان دهنده این است که در آینده با سالمندان مسن تری روبرو خواهیم بود که نیازمند مراقبت های بیشتری نیز هستند.
آقای دکتر احمد دلبری رئیس انجمن سالمندشناسی نیز به مناسبت هفته سالمندان گفت:
از بازی‌های سالمندی در جهان به عنوان انقلاب خاموش یاد می‌شود که می تواند سیمای جوامع بشری را دگرگون کند اگر فکر نکنیم و اگر برنامه‌ریزی نکنیم تن به این تغییر داده ایم، متاسفانه مشکلات سالمندان در صدر و اولویت دولت‌ های گذشته نبوده و قطعاً این موضوع در سال‌ های آتی به عنوان چالشی جدی مطرح خواهد شد.
اتفاق خوبی که در چند سال گذشته رخ داده وضعیت سواد و تحصیلات سالمندان بوده، در سال ۸۵، ۳۲ درصد سالمندان ما با سواد بودند که این عدد در سال ۹۵ به ۴۶ درصد رسیده و پیش بینی می شود این روند با ورود سالمندان جدید افزایش یابد.
وی در ادامه همچنین تاکید کرد:
قطعا وزارت بهداشت و مجموعه علمی که در حوزه سالمندی مشغول هستند نگاه به برنامه های انجام شده در کشور های توسعه یافته نیز دارند و در خصوص مراقبت جوانان از سالمندان کاری که در دنیا بیش از ۳۰ سال است در حال انجام است و الگوی موفق است، زنانی هستند که در دوره جوانی از سلامت و مهارت مناسبی برخوردار هستند و از تخصص‌ های خود از جمله در مراقبت از سالمندان استفاده می‌ کنند این الگو برای افرادی که شرایط اقتصادی مناسبی نداشتند الگوی موفقی بوده و در کشور ما سال گذشته این الگو در مجموعه وزارت دفاع و نیرو های مسلح و سازمان تامین اجتماعی نیرو های مسلح آغاز شد و اکنون در حال تغییر پیوست‌ ها است و به زودی شاهد این طرح خواهیم بود.
به طور میانگین در کشور ما سن بازنشستگی ۵۲ سال است و سن سالمندی ۶۰ سال هرچند با توجه به افزایش سالمندان کشور درصدد هستیم تا سن سالمندی نیز افزایش پیدا کند، چرا که افراد تا سن ۷۰ سالگی نیز از کار افتاده محسوب نمی شوند.
آقای دکتر محسن شتی رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران نیز اظهار داشت:
امروز به عنوان رسانه، آگاهی بخشی، مطالبه‌ گری، فرهنگ و گفتمان در هفته ی سالمندان نامگذاری شده؛ سالمندی یک جمعیت واقعیتی جهانی است و ما با فاصله ای چند ساله بعد از کشور های مختلفی از دنیا وارد این مسئله میشویم به این مفهوم که بسیاری از کشور های دنیا سالها پیش با بحث سالمندی جمعیت مواجه شدند.
همه باید به اولویت سلامت و کیفیت زندگی سالمندان بپردازیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала