گزارش و تحلیل

شرایط دسترسی آژانس به فیلم های ضبط شده ی ایران

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / شرایط دسترسی آژانس به فیلم های ضبط شده ی ایران
شرایط دسترسی آژانس به فیلم های ضبط شده ی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.09.2021
اشتراک
در سفر اخیر آقای گروسی رئیس آژانس انرژی اتمی به ایران توافقی، مبنی بر جابجایی کارت های حافظه دوربین ها و ادامه ضبط تصاویر برنامه هسته ‌ای ایران بدون دسترسی آژانس و به صورت محفوظ انجام شد، توافقی که بسیاری آن را حسن نیت جدی ایران پس از موضع گیری آخر آژانس محسوب می کنند.
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: رژیم صهیونیستی به عنوان موجودیت نامشروعی که تبدیل به یک قرارگاه ترور شده بسیار شرایط خطیری را برای منطقه و جهان رقم زده است این رژیم قانون گریز که به هیچ یک از حقوق بین‌الملل پایبندی ندارد، روی صد ها کلاهک هسته‌ ای نشسته و برنامه فعال نظامی هسته‌ ای دارد، به طور ممتد پیوستن خود به پیمان منع سلاح هسته‌ ای را رد کرده و مقررات پادمان را نیز نپذیرفته، متاسفانه دوگانه‌ ای بسیار شرم آور برای غرب وجود دارد که نه تنها فشاری برای پیوستن این رژیم و خلع سلاح آن انجام نمی دهند بلکه به عنوان دردانه خود همه امکانات را در اختیار این رژیم نامشروع قرار دادند تا نظام حقوق بین الملل را نقض کند.
اسلامی: مذاکرات با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی سازنده بود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.09.2021
اسلامی: مذاکرات با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی سازنده بود
طبیعی است جمهوری اسلامی ایران و کشورهای متحدش مصرانه بدنبال خاورمیانه‌ ای عاری از سلاح هسته‌ ای هستند.
خطیب زاده پیرامون سفر آقای گروسی به ایران بیان کرد: مراودات ایران و آژانس یک مراودات کاملا معمول و فنی است و مادامی که جنبه غیر سیاسی و غیر تبعیض ‌آمیز روابط آژانس با ایران حفظ شود، ایران روابط خود را با آژانس با جدیت پیگیری خواهد کرد، سفر آقای گروسی به تهران پیش از برگزاری اجلاس حکام در چارچوب حل و فصل برخی مسائل فیمابین بود که با تفکر و رویکرد فنی آژانس صورت گرفت.
وی افزود: رایزنی‌ های بسیار خوبی انجام شد که در بستر همکاری های فی مابین در حال برگزاری و انجام بود.
سفر آقای گروسی به تهران سفری موفق بود و توافق شد بدون ورود و اجازه به طرف های دیگر برای اعمال موضوعات سیاسی به مسائل فنی ایران و آژانس همکاری ادامه پیدا کند.
توافق شد تا آقای گروسی نیز سفر های خود را به طور منظم تری به تهران انجام دهند و پس از اتمام اجلاس حکام در تاریخ مجددی به ایران باز خواهند گشت تا با موضوعات دیگر که در دستور کار است روابط ادامه پیدا کند.
وی در ادامه افزود: مفاهمه های بین ایران و آژانس طی چند سال گذشته برقرار بوده و همچنان وجود دارد، بر اساس این مفاهمه دو طرف با حسن نیت و اراده مثبت کار خود را پیش بردند اگر طرف‌ هایی بخواهند این روابط مبتنی بر فهم فنی را به غرایز سیاسی خود آلوده کنند پاسخ ایران مشخص خواهد بود.
آژانس بدون اینکه درخواست پروتکل الحاقی یا دسترسی به محتوای فیلم ها و کارت های حافظه داشته باشد توافق شد تا کارت های حافظه ای که نیازمند تعویض هستند در یک مهر و موم مشترک میان ایران و آژانس تعویض شوند و دسترسی برای آژانس به این فیلم ها وجود ندارد. ما به دقت و از نزدیک اجلاس حکام را پیگیری می‌کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مصوبه مجلس شورای اسلامی را لازم الاجرا دانسته و تاکید کرد: مصوبه مجلس کاملاً روشن و لازم الاجرا است دولت از روزی که مصوبه مجلس لازم الاجرا شد تمامی دسترسی های فرا پادمانی از جمله پروتکل الحاقی را متوقف کرد و همچنان متوقف است این که دوربین ها به صورت آفلاین با حافظه ی در دسترس ایران فیلم ها را ضبط کنند انجام میشود و کماکان ادامه خواهد یافت اما دسترسی آزاد به این فیلم ها تنها زمانی ممکن است که توافق ما ذیل برجام، مطابق و در چهارچوب مصوبه مجلس به درستی انجام شود، تمام این حافظه ها نگهداری می‌شوند و اگر روزی به توافق مشخصی در برجام رسیدیم طبیعتاً دسترسی به حافظه دوربین ها توسط آژانس قانونی است.
گروسی: نیاز به صدور قطعنامه در شورای حکام علیه ایران نیست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.09.2021
گروسی: نیاز به صدور قطعنامه در شورای حکام علیه ایران نیست
وی در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران میز مذاکرات وین و برجام را ترک نکرده این ایالات متحده آمریکا است که نه‌ تنها برجام را ترک کرده بلکه ناقض برجام بود، روابط ایران و آژانس یک روابط معمول فنی است که به دور از ملاحظات سیاسی انجام می شود البته همواره حسن نیت نشان دادن یک مسیر دو طرفه است و به تنهایی ناممکن خواهد بود، آنچه میان ایران و آژانس رخ داده اگر توسط جهات دیگر تخریب شود قطعاً پاسخ ایران نیز متفاوت خواهد بود، ما در خصوص گفتگوها در وین به طور قطعی تصمیم خود مبنی بر ادامه این مذاکرات را اعلام کردیم.
دولت ضمن اینکه اعلام کرده گفتگوهای وین را در تاریخی نزدیک از سر می‌گیرد و حتی اگر ممکن باشد یک ساعت نیز این گفتگوها را به تعویق نخواهیم انداخت اما قطعاً انتظار داریم طرف های دیگر نیز با حضور در وین با رویکردی واقع بینانه بیایند، جمهوری اسلامی ایران هیچ تعهد فرا برجامی را نخواهد پذیرفت و هیچ منفعتی کمتر از برجام را نیز بر نمیتابیم، تمامی تحریم هایی که ناهمخوان با روح و متن برجام هستند باید متوقف شود.
 ایالات متحده باید بداند طرفی است که از برجام خارج شده و قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرد و تحریم های فراوانی را علیه ملت ایران اعمال کرد، آمریکا این جنگ اقتصادی روزانه را همچنان بر علیه ملت ایران ادامه می‌دهد و با بی شرمی تمام در فراگیری کرونا امیدوار است مردم ایران تحت رنج و درد تحریم ها را حس کنند.
ایالات متحده در جایگاه متهم به وین می آید و باید نشان دهد هم در روش، هم در عمل و هم در رفتار تغییر جدی کرده آنچه ما امروز می بینیم هیچ تغییری نسبت به دولت قبلی نیست.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала