کدام کشور مشتری اول کالاهای ایرانی است؟

© AFP 2023 / STRگمرک چین
گمرک چین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.09.2021
اشتراک
گمرک ایران اطلاع داد که تراز تجاری کشور در ماه مرداد یک میلیارد و 263 میلیون دلار شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، سخنگوی گمرک ایران گزارش داد:  در مرداد ماه سال جاری هشت میلیون و ۴۵۲هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۳۷۸ میلیون دلار بین ایران و کشورهای جهان تبادل شد که سهم صادرات سه میلیارد و ۳۲۳میلیون دلار و سهم واردات در این ماه دو میلیارد و ۵۵ میلیون دلار بود؛ بنابراین تراز تجارت غیر نفتی کشور یک میلیارد و ۲۶۳ میلیون دلار را نشان می دهد.
وی افزود:سرجمع تجارت غیر نفتی کشور در رویه های صادرات و واردات در پنجمین ماه سال ۱۴۰۰ از لحاظ وزنی هشت میلیون و ۴۵۲ هزار تن به ارزش پنج و ۳۷۸میلیون دلار بوده است که سهم صادرات در این ماه (۳۱روز)، هفت میلیون و ۱۴۲هزار تن به ارزش سه میلیارد و ۳۲۳ میلیون دلار بوده است که نسبت به صادرات کشور در مرداد ماه سال ۹۹ از لحاظ وزنی بدون کاهش ۹.۵درصدی و از لحاظ ارزش رشد ۵۴ درصدی داشته است.
طبق این گزارش، مقاصد کالاهای ایرانی در مرداد ماه، چین با دو میلیون و ۴۳۶ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۵۰۵میلیون دلار ۳۴درصد وزن و ۴۵ درصد ارزش کل صادرات در مرداد ماه را به خود اختصاص داده است و نسبت به تیرماه کاهش ۱۲ درصدی در وزن و افزایش ۲۰ درصدی در ارزش را تجربه کرده است.
عراق هم در این ماه نسبت به تیرماه ۱۸درصد در وزن و ۲۷ درصد در ارزش خرید کالا از ایران کاهش داشته است و یک میلیون و ۸۳ هزار تن کالا به ارزش ۳۴۶ میلیون دلار کالا از ایران خریده است.
در این گزارش آمده است: امارات با ۷۳۴هزار تن به ارزش ۲۸۵ میلیون دلار(کاهش ۱۳ درصدی در وزن و ۱۹ درصدی در ارزش)، ترکیه با ۳۶۲ هزار تن به ارزش ۱۸۴ میلیون دلار (رشد چهار درصدی در وزن و کاهش ۴۴ درصدی ارزش) و افغانستان با ۳۶۴ هزار تن به ارزش ۱۲۷ میلیون دلار (کاهش ۱۲ درصدی در وزن و ۵۰ درصدی در ارزش) پنج مقصد اصلی صادرات کالاهای ایرانی در مردادماه بودند.
 
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала