گزارش و تحلیل

آیا قوانین و دستورالعمل هایی که زندگی مردم را مختل کرده نباید باطل شود؟

© Fotolia / Thodonalآیا قوانین و دستورالعمل هایی که زندگی مردم را مختل کرده نباید باطل شود؟
آیا قوانین و دستورالعمل هایی که زندگی مردم را مختل کرده نباید باطل شود؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.09.2021
اشتراک
طبق قانون اساسی کشور همانند کشورهای دیگر، مجلس شورای اسلامی نهاد قانون گذار می باشد و هیچ نهاد دیگری نمی تواند قانون سازی کند اما مشاهده می کنیم در ایران در برخی شرایط تصمیماتی اتخاذ می شود یا دستور العمل هایی صادر می گردد که بنا به نیاز روز و برای مقطع خاصی است، ولی بعدها این دستور العمل ها و یا تصمیمات لغو نمی شود.
اسپوتنیک - دلیل اصلی خودداری تصمیم گیران از لغو این مقررات هم عموما بحث درآمد این تصمیمات برای دستگاه های مربوطه است که موجب آن می شود که دستگاه مربوطه از آن سود ببرد و وقتی مسئولان مربوطه مزه آن پول را در خزانه خود می چشند دیگر حاضر نیستند آن را قطع کنند.
سامسونگ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.09.2021
نماینده مجلس ایران: بازگشت سامسونگ و ال جی با شرایط عجیب و غریب به ایران
تنها هم مردم هستند که در این میان متضرر می شود و هیچ منفعتی عاید آنها نمی شود.
در حالی که طبع همه اصول همه دستگاه های دولتی باید برای خدمت به مردم فعالیت کنند و از اتخاذ تصمیماتی که موجبات تضرر مردم می گردد پرهیز کنند.
به عنوان مثال می گویم بحث نقل و انتقال خودرو در دفترخانه ها که به در دوره ای که شاید نیروی انتظامی امکانات کنترل این نقل و انتقالات را نداشت متداول بوده اما امروزه مشاهده می کنیم حتی دیوان عدالت اداری هم مصوبه کانون سر دفتران را لغو می کند و نظر می دهد که طبق قوانین همان برگه سبز انتقال خودرو کافی است، اما کانون سر دفتران بر تصمیم خود پافشاری می کند. چرا؟
چون با لغو این تصمیم پول هنگفتی از جیب دفترخانه ها می رود.
بدیهی است که سردفتران هم مقاومت کنند و حتی از قوانین تخطی کنند، یعنی مثلا شما اگر بروید دفترخانه بخواهید یک وکالت فروش به کسی بدهید دفترخانه ها هزینه نقل و انتقال را نیز از شما می گیرند در حالی که اصلا ممکن است شما تصمیم نداشته باشید نقل و انتقالی انجام دهید و به این شکل عملا شما را مجبور می کنند چون هزینه را از قبل پرداخت کرده اید نقل و انتقال را در دفتر خانه انجام دهید. البته گویند مشت نمونه خروار.
عضو کمیسیون بهداشت مجلس: ضامن ناز و کرشمه مردم که نیستیم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.09.2021
عضو کمیسیون بهداشت مجلس: ضامن ناز و کرشمه مردم که نیستیم
زمانی مقررات طرح ترافیک برای آن تصویب شد تا موجبات جلوگیری از آلودگی هوا ایجاد شود، اما بعدها به منبع درآمدی برای شهرداری ها تبدیل شده و امروزه هدف اصلی فراموش شده، دیگر شما فقط پول بدهید و وارد محدوده طرح ترافیک شوید، مهم نیست که آلودگی درمان می شود یا نه. یا چرا دور می روید. بحث محدودیت هایی که برای تردد ماشین ها از ساعت ۱۰ شب تا ۴ صبح ایجاد شده است.
هدف این بود که این محدودیت ها موجبات جلوگیری از رفتن مردم به مهمانی ها و شب نشینی ها را فراهم کند تا جلوی انتشار کرونا گرفته شود.
یا بحث تردد ماشین ها در جاده های شهرهای قرمز که امروزه تقریبا کل کشور را در بر می گیرد.
آیا واقعا این تصمیمات منجر به آن شد که کرونا کنترل شود؟
آیا نباید مسئولین امر بررسی کنند چه قدر این تصمیمات در کنار تصمیمات دیگر موجبات جلوگیری از انتشار کرونا را فراهم کرده است؟
وقتی که برخی زمانی تصمیمی می گیرند و صبح جمعه خبردار می شوند که تصمیم آنها اجرایی شده در حالی که مردم در مملکت در حال جلز و ولز کردن هستند، آیا نباید تصمیمات دیگر آنها را نیز بررسی کرد و دید این تصمیمات چه قدر در زندگی مردم تاثیر گذاشته و چه قدر زندگی مردم را سخت کرده و چه قدر کلا برای مردم منفعت داشته؟
واکنش تند وزیر نفت دولت روحانی به اظهارات یک نماینده مجلس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.09.2021
واکنش تند وزیر نفت دولت روحانی به اظهارات یک نماینده مجلس
البته این موارد را مطرح کردم چون بسیار برای مردم ملموس می باشد ولی شما در هر زمینه شغلی که باشید اگر نگاهی به شرایط کاری تان بیاندازید می بینید که ده ها قانون و مقررات و دستور العمل های مختلف هستند که صادر شده اند و همه کارها را پیچیده کرده اند و به هر مرجعی برای انجام هر کاری بروید اگر کارمند مربوطه سرحال باشد و بخواهد کار شما را راه بیاندازد ممکن است همه دستورالعمل ها و مقررات پیچیده را نادیده بگیرد و کار شما را راه بیاندازد، و حتی ممکن است بعد ها مورد مواخذه قرار گیرد که چرا طبق دستور العمل ها کار نکرده و اگر سرحال نباشد کوهی از دستورالعمل ها را جلوی شما می گذارد که شما را از زندگی خسته می کند.
در واقع به همین دلیل هم می باشد که می بینیم در ایران بسیاری از کارها به نتیجه مطلوب نمی رسد یا اینکه اگر شما مثلا برای انجام کاری بخواهید مجوزی دریافت کنید حتی دستور العمل های مربوط به دوره قاجار را نیز باید اجرا کنید.
این در حالی است که دستورالعمل های اجرایی باید بر اساس قوانین تدوین شود و اگر قوانین تغییر کند دستور العمل ها باید ملغی شود.
همچنین به نظر می آید باید همه افرادی که در همه دوایر دولتی دستورالعمل هایی صادر می کنند که با جان و مال و زندگی مردم مرتبط می باشد زیر ذره بین قرار گیرند که چرا چنین دستور العملها و یا شیوه نامه های اجرایی ای را صادر کرده اند و نتیجه تصمیمات آنها چه بوده است.
عذرخواهی عضو کمیسیون قضایی در پی حوادث اوین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.09.2021
عذرخواهی عضو کمیسیون قضایی مجلس ایران در پی حوادث اوین
مردم هم امیدوار هستند بر اساس وعده های انتخاباتی جناب آقای رئیسی، تشکیلاتی در دولت راه اندازی شود که همه دستور العمل ها و شیوه نامه های اجرایی صادره از مسئولین دولتی را بررسی کند و آنهایی که بنا به منافع گروه خاصی و نه منافع مردم تدوین شده لغو و صادرکنندگان آنها را مورد مسئله و یا حتی محاکمه قرار دهند.
چند روز پیش با چند نفر از دوستان قانونگذار صحبت می کردیم همه گله داشتند که آنقدر قوانین در مملکت در هم پیچیده شده که مجلس نمی داند از کجا شروع کند و گره های قوانین را باز کند.
به شوخی اما در واقع جدی گفتم بد نیست که تصمیم بگیرید از صفر شروع کنید، همه قوانین و دستورالعمل ها و شیوه نامه های اجرایی قبلی صادره از همه دستگاه ها در موارد مختلف را ملغی کنید و قوانین جدید از صفر تدوین کنید شاید بیشتر به نفع نظام و مملکت و مردم باشد، و اینگونه بتوانید رضایت مردم را نیز کسب کنید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала