گزارش و تحلیل

ابراز نگرانی یک سیاستمدار ارشد اسرائیلی از تقویت حضور ایران در منطقه

© REUTERS / Gali Tibbonابراز نگرانی یک سیاستمدار ارشد اسرائیلی از تقویت حضور ایران در منطقه
ابراز نگرانی یک سیاستمدار ارشد اسرائیلی از تقویت حضور ایران در منطقه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.09.2021
اشتراک
رئیس پیشین موساد اظهار داشت در پی خروج آمریکا از افغانستان باید نگران خروج این کشور از عراق ‌و تقویت حضور نظامی ایران در منطقه باشیم.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، یوسی کوهن، رئیس پیشین موساد در مقاله ای که امروز (چهارشنبه) در روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارنوت منتشر شد نوشت: خروج آمریکا از افغانستان باید نگرانی هایی در ما ایجاد کند و آن خطر ملموس خروج احتمالی آمریکا از عراق است. خروج شتابزده و بررسی نشده از عراق می تواند باعث ویرانی این کشور و در نتیجه افزایش حضور ایران شود.
وزیر دفاع اسرائیل: برنامه هسته‌ای ایران اهداف نظامی دارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.08.2021
وزیر دفاع اسرائیل: برنامه هسته‌ای ایران اهداف نظامی دارد
وی مدعی شد: ایجاد ساختار ایرانی مکمل در شمال خاورمیانه در پی خروج آمریکا از افغانستان و سقوط سریع این کشور به دست طالبان، این تفکر را به وجود می آورد که آمریکا ممکن است گام مشابهی در عراق اتخاذ کند و این گام منجر به نابودی بخش های مرکزی خاورمیانه خواهد شد.
کوهن در ادامه ادعاهایش افزود: ایران برای تقویت موقعیت نظامی خود در منطقه تا به این لحظه از هیچ تلاشی دریغ نکرده است و علاوه بر سوریه و لبنان، حضور ایران در عراق ملموس و نگران کننده است و این کشور بر دو بازو تکیه کرده است؛ یکی الحشد الشعبی و دیگری حضور گسترده نیروی قدس است.
این مقام اسرائیلی در ادامه می گوید: خروج آمریکا از افغانستان همزمان با گفت‌وگوهایی درخصوص توافق هسته ای ایران انجام شد. میان خروج آمریکا از افغانستان و تلاش برای تماس با ایران درخصوص توافق هسته ای، اسرائیل در یک دو راهی سرنوشت ساز قرار دارد و هر دوی این مسائل دراماتیک برای  ارتباطات بین المللی اسرائیل با طرف های قدرتمند در خاورمیانه، روسیه، اروپا و آمریکا است.
کوهن می گوید: درخصوص توافق هسته‌ای همه ابرقدرت ها می دانند که ایران به تلاش های خود برای گسترش تولیدات هسته ای خود از طریق غنی سازی زیرزمینی و به ویژه در دو سایت معروف فوردو و نطنز ادامه می دهد، بنابراین ایران به گسترش امکانات علمی خود که می تواند در پروژه سلاح هسته‌ای از آن ها استفاده کند، ادامه می دهد.
وی در ادامه دیدار اخیر نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل با جوبایدن، رئیس جمهور آمریکا را موفقیت آمیز توصیف کرد ‌و گفت که بایدن تاکید کرده است «هیچ گاه اجازه نمی دهد که ایران توان نظامی هسته ای داشته باشد» بنابراین ما باید یک چالش در برابر توافق کنونی قرار دهیم زیرا این امر به ایران اجازه می دهد که تقریبا بدون هیچ مانعی پیش برود.
کوهن گفت که اسرائیل و مقامات آن باید راهبرد جدیدی را در پیش بگیرند و اهداف روشنی برای سیاست جدید خود قرار دهند و باید مطالبات ما در راستای ایجاد خاورمیانه باثبات باشد و اجازه ندهد که ایران در سرتاسر منطقه موضع گیری کند و همچنین اجازه ندهد که ایران به یک کشور هسته ای تبدیل شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала