خطر ویروس «لامبدا» برای ایران

© Depositphotos.com / Ralwelویروس
ویروس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.08.2021
اشتراک
کارشناس: واریانت «لامبدا» می‌تواند در کودکان بیماری بیشتر و شدیدتری ایجاد کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»، دکتر علیرضا ناجی - رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت که واریانت «لامبدا»، در کشورهایی اعم از هندوستان، ترکیه و قطر وجود دارد و ممکن است در جاهای دیگری هم که با آن‌ها ارتباطات داریم، باشد و احتمال ورود آن به ایران وجود دارد.

وی در ادامه افزود: «واریانت لامبدا به این صورت است که هفت موتاسیون به صورت نقطه‌ای در ناحیه اسپایک ویروس ایجاد شده که چند موتاسیون آن هم باعث اتصال بهتر ویروس شده و در نتیجه تکثیر بالاتر می‌شوند و در عین حال نسبت به سیستم ایمنی گریز بالایی را دارد. گزارشات هم نشان داده می‌تواند در کودکان بیماری بیشتر و شدیدتری ایجاد کند. البته این تصویر نهایی نیست. زیرا ما باید در این زمینه در کشورهایی که لامبدا را گزارش کردند، تصویرسازی مناسب حاصل از اطلاعات بالینی آزمایشگاهی انجام دهیم تا ببینیم که بیماری شدیدتری می‌دهد یا خیر.

نماینده مجلس  ایران: آزمایشگاه‌هایی که ویروس کرونا از آنها نشت کرده، مشخص شوند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.08.2021
نماینده مجلس ایران: آزمایشگاه‌هایی که ویروس کرونا از آنها نشت کرده، مشخص شوند

مطالعاتی که در این زمینه انجام شده، نشان داده که کاهش کفایت واکسن را در این واریانت می‌بینیم. به عنوان مثال درباره مدرنا و فایزر کار شده و دیده‌اند که دو تا سه برابر کاهش اثربخشی این واکسن‌ها را در برابر لامبدا داریم. به هر صورت می‌توان گفت که با واریانتی مواجهیم که هم احتمال انتقال بالاتری دارد و هم شکست واکسن و گریز از سیستم ایمنی در آن بیشتر است.

به هر حال جلو واریانت را با توجه به شرایطی که ما داریم، نمی‌توان گرفت. از آنجایی که این واریانت در کشورهایی اعم از هندوستان، ترکیه و قطر وجود دارد و ممکن است در جاهای دیگری هم که ارتباطات با آن‌ها داریم، باشد و احتمال ورود آن به ایران وجود دارد، اما اینکه پیک ششمی را با لامبدا داشته باشیم، نمی‌دانم بر چه اساسی پیش‌بینی کرده‌اند.

درباره خطر بیشتر لامبدا برای گروه سنی ۱۰ تا ۲۰ سال، گزارش‌های اولیه بر این بوده که در گروه سنی پایین‌تر تاثیر بیشتری دارد  و مرگ و میر بالاتری دارد.

درباره کووید یک قانون کلی وجود دارد. ما در پیک سوم و چهارم نتوانستیم از ورود واریانت‌ها هم از عراق و هم از سایر کشورهای  اطراف جلوگیری کنیم. در پیک پنجم هم نتوانستیم از ورود دلتا جلوگیری کنیم. مهم این است که ما باید کنترل مناسبی از ورود مسافران چه به صورت هوایی، چه به صورت زمینی و دریایی داشته باشیم. در عین حال اقدامات لازم را در کاهش گردش ویروس انجام دهیم.

ما همچنان در کشورمان روزی چندین هزار نفر موارد مثبت جدید داریم و اگر دیرهنگام هم تصمیم به تعطیلی می‌گیریم، قوانینی که اجرا می‌کنیم، بسیار ابتر است. بنابراین باید نسبت به این موضوعات توجه کرد و همت کرد و قاطعیت داشت. در عین حال باید سرعت واکسیناسیون را هم افزایش دهیم و هم در انتخاب واکسن‌ها و هم سرعت بخشیدن و پوشش بالاتر واکسن باید همت کرد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала