آمریکا اسامی شهروندان خود و افغان‌های متحد را برای ورود به فرودگاه به طالبان داد

© REUTERS / Lance Cpl. Nicholas Guevara/U.S. Marine Corpsافغانستان؛ خروج از کابل پایان "طولانی ترین جنگ" آمریکاست
افغانستان؛ خروج از کابل پایان طولانی ترین جنگ آمریکاست  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.08.2021
اشتراک
مقام‌های آمریکایی اسامی شهروندان آمریکایی، دارندگان گرین کارت و افغان‌های متحد با خود را به طالبان داده‌اند تا این افراد بتوانند وارد فرودگاه کابل شوند؛ اقدامی که موجی از خشم و نگرانی را در میان قانونگذاران و مقام‌های نظامی آمریکایی به وجود آورده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از  ایسنا، این اقدام که از سوی سه مقام آمریکایی و قانونگذار کنگره تایید شده با هدف تسریع در روند تخلیه ده‌ها هزار نفر از افغانستان همزمان با افزایش تنش‌ها و آشوب در کابل پس از تصرف آن توسط طالبان صورت گرفته است.

ضربه ی جدید آمریکا به افغان ها - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.08.2021
گزارش و تحلیل
ضربه ی جدید آمریکا به افغان ها

این اقدام همچنین پس از آن صورت گرفته که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا بابت تامین امنیت محوطه بیرونی فرودگاه کابل به طالبان تکیه کرده است.

از زمان سقوط کابل، قریب به ۱۰۰ هزار تن از این شهر فرار کرده‌اند اما تصمیم برای ارائه لیستی از این افراد به طالبان باعث خشم قانونگذاران و مقام‌های نظامی آمریکایی شده است.

یکی از مقام‌های دفاع آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت: با این کار، تمامی این افغان‌ها در فهرست مرگ قرار می‌گیرند. این اقدامی وحشتناک و تکان دهنده است و باعث می‌شود احساس پلید بودن، کنید.

بایدن در یک نشست خبری که روز پنجشنبه انجام شد، گفت که بابت چنین فهرست‌هایی مطمئن نیست اما چنین چیزی را نیز رد نکرد.

این موضوع در جریان یک جلسه محرمانه در هفته جاری در کنگره مطرح شد که پس از دفاع مقام‌های ارشد دولت بایدن از هماهنگی نزدیک خود با طالبان مورد بحث قرار گرفت. مقام‌های دولت بایدن ادعا کردند که این بهترین راه برای حفظ امنیت آمریکایی‌ها و افغان‌ها و جلوگیری از نبرد بین طالبان و هزاران نیروی آمریکایی مستقر در فرودگاه است.

یکی دیگر از مقام‌های آمریکایی گفت:‌ آنها مجبور شدند به دلیل وضعیت امنیتی که کاخ سفید با اجازه دادن به طالبان برای کنترل همه چیز در خارج از فرودگاه ایجاد کرده، این کار را انجام دهند.

اما پس از اینکه هزاران متقاضی ویزا به فرودگاه رسیدند و تعداد بالای آنها، ایالات متحده را غافلگیر کرد، وزارت خارجه تغییر موضع داد و از متقاضیان خواست که به فرودگاه نیایند و در عوض درخواست کرد تا منتظر بمانند تا آنها برای ورود ترخیص شوند.

از آن به بعد، فهرست ارائه شده به طالبان شامل اسامی افغان‌ها نبود. تا ۲۵ اوت، تنها دارندگان گرین کارت و پاسپورت آمریکایی واجد شرایط خروج بوده‌اند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала