ایران نقض حقوق بشر و قوانین بشر دوستانه در افغانستان را محکوم کرد

© https://twitter.comایران نقض حقوق بشر و قوانین بشر دوستانه در افغانستان را محکوم کرد
ایران نقض حقوق بشر و قوانین بشر دوستانه در افغانستان را محکوم کرد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.08.2021
اشتراک
سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در ژنو اعلام کرد که تهران هرگونه خشونت و افراط گرایی، نقض حقوق بشر و نقض قوانین بشر دوستانه در افغانستان را قویا محکوم می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، اسماعیل بقایی هامانه شامگاه سه شنبه با ایراد یک سخنرانی در نشست ویژه شورای حقوق بشر در مورد افغانستان گفت: افغان‌ها مستحق زندگی در صلح و روابط خوب همسایگی با همسایگان خود بدون دخالت‌های نظامی غیرقانونی هستند.

شایگو: مقادیر بسیاری سلاح که در اختیار طالبان قرار گرفته، تهدید آمیز است  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.08.2021
شایگو: مقادیر بسیاری سلاح که در اختیار "طالبان" قرار گرفته، تهدید آمیز است

وی اشاره کرد: این امر تنها از طریق یک دولت فراگیر و متکثر متشکل از همه اجزای مذهبی و قومی جامعه افغانستان محقق می شود. روند صلح و آشتی تحت رهبری، مالکیت و کنترل افغانستان باید به این منظور تسریع شود. دستاوردهای ملت افغانستان را نباید به خطر انداخت.

سفیر ایران در ژنو در مورد اعمال خشونت در افغانستان تاکید کرد: ایران هر گونه خشونت و افراط گرایی، نقض حقوق بشر و نقض قوانین بشردوستانه در افغانستان را به شدت محکوم می کند. هیچ جنایتی را نباید بدون مجازات رها کرد.

بقایی هامانه افزود: وضعیت کنونی در افغانستان را غیر مرتبط با مداخله نظامی طولانی مدت به رهبری ایالات متحده نیست که این کشور را با ویرانی، رنج و ناامیدی بی حد و حصر و بی ثباتی مواجه کرده و ناامنی و بی ثباتی را در منطقه گسترش داده است.

وی خطاب به آمریکایی‌ها گفت: آنها نمی توانند از زیر بار مسئولیت در قبال عواقب وخیم حضور نظامی فاجعه بار در آنجا فرار کنند. ایران، کشور همسایه با روابط بسیار نزدیک با افغانستان، در ۴ دهه گذشته میزبان میلیون ها پناهنده افغان بوده است.

سفیر ایران همچنین از جامعه بین المللی خواست تا مسئولیت مشترک خود از جمله کمک در تخصیص واکسن های مناسب برای تلقیح به پناهندگان افغان در برابر کووید -۱۹ را انجام دهد.

بقایی ادامه داد: ایران در دهه های گذشته تمام تلاش خود را برای کمک به پیشرفت افغانستان به عنوان یک کشور با ثبات و امن انجام داده است. ما تمام تلاش خود را برای تسهیل گفتگوی صلح بین افغان ها انجام داده ایم و این کار را ادامه خواهیم داد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала