گزارش و تحلیل

شعار ایران در وین: برجام نه تعهدی بیش و نه منافعی کمتر

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.08.2021
اشتراک
پس از امضای توافق برجام توسط ایران و کشور های ۵+۱ دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا یکجانبه از این توافق خارج شد و برای بازگشت به آن روندی جدید را رقم زد.

پس از امضای توافق برجام توسط ایران و کشور های ۵+۱ دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا یکجانبه از این توافق خارج شد و برای بازگشت به آن روندی جدید را رقم زد.

آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: «طبیعی است در این تغییر و تحولات اخیر قوه مجریه جمهوری اسلامی ایران برخی تغییرات صورت بگیرد، البته مواضع حاکمیت جمهوری اسلامی ایران همان مواضعی است که بار ها اعلام کردیم.

طرف های مقابل به هیچ وجه نباید دارای سوء محاسبات باشند باید بدانند مواضع ما تغییر نکرده رفع موثر تمامی تحریم های ایالات متحده بر ضد ملت ایران و پایبندی کامل طرف‌ های دیگر برجامی با راستی آزمایی اصول اصلی هرگونه توافقی توسط ایران است.

طبیعتا تاریخ مورد نظر پس از اتمام تغییر و تحولات در ایران به طرفهای برجامی اعلام خواهد شد».

آقای دکتر سعید خطیب زاده تنظیم زمان مجدد آغاز مذاکرات وین را امری طبیعی و قطعی دانسته و بیان کرد: «زمان به نفع برجام نیست متاسفانه به دلیل نقض کامل برجام توسط ایالات متحده، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ توسط آنها و عدم پایبندی کامل طرف‌ های اروپایی به تعهداتشان بر رفع تحریم‌ ها زمان به نفع برجام نیست.

 نماینده دائم روسیه در وین از احتمال احیای  برجام سخن گفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.08.2021
نماینده دائم روسیه در وین از احتمال احیای برجام سخن گفت

 اقدامات جبرانی ایران همگی در چارچوب اصلی برجام انجام شده اما طبیعی است صبر ایران تا ابد ادامه نخواهد داشت طی چند ماه گذشته از دولت ایالات متحده چیزی جز حرف نشنیده ایم آن ها همان فشار حداکثری و میراث شکست خورده ترامپ را ادامه دادند و این جای تاسف است».

وی در ادامه افزود: «اینکه گفتگو ها نباید فرسایشی شود امری کاملا روشن است و از روز اول نیز به آن اشاره شده گفتگو ها باید در چارچوبی زمان بندی شده و با معیار مشخص جلو برود برجام نه تعهدی بیش و نه منافعی کمتر، آن چیزی است که باید در وین اتفاق بیفتد اگر اتفاق بیفتد ایالات متحده آمریکا تازه می تواند به میز برجام و اتاق مذاکرات برجام باز گردد و در آنجا حرف‌ های جدی در خصوص برجام و تعهدات طرف‌ های دیگر نیز بررسی می شود اگر واقع نگرانه وارد شوند قطعا مذاکرات فرسایشی نخواهد بود و ما اجازه این موضوع را هم نخواهیم داد.

رابرت مالی اخیراً اعلام کرد در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات بر سر توافق برجام ایالات متحده آمریکا برای برنامه هسته‌ ای ایران گزینه های دیگر را در نظر می‌گیرد».

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران انتخاب های متنوع را برای ایران نیز موجود دانسته و اظهار داشت: «همه کشور ها انتخاب های مختلفی دارند و از روزی که ایالات متحده سرکشانه از برجام خارج شد و قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرد همه طرف ها انتخاب‌ های مختلفی داشتند طبیعی است ما هم بر اساس منافع خودمان و بر اساس تعهدات خودمان حق انتخاب و تصمیم های مختلف داریم، مهم این است که ایالات متحده از روز خروج از برجام تاکنون هر روز بیش از پیش سرنوشت برجام را در هاله‌ ای از ابهام قرار داده و نشان داده که حتی به امضای رئیس جمهور خود نیز پایبند نیست و توصیه می‌کنم همه طرف‌ ها به این نکته توجه کنند که حق انتخاب برای همه طرف ها در همه حوزه ها همواره وجود دارد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала