مخالفان طالبان از غرب درخواست سلاح کردند

© Sputnik / M. Parsaمخالفان طالبان از غرب درخواست سلاح کردند
مخالفان طالبان از غرب درخواست سلاح کردند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.08.2021
اشتراک
رزمندگان جنبش مقاومت در ولایت پنجشیر افغانستان که خارج از کنترل طالبان باقی مانده از کشورهای غربی می خواهند که به آنها کمک تسلیحاتی برسانند.

به گزارش اسپوتنیک، در بیانیه احمد مسعود،  رهبر آنها  که توسط روزنامه واشنگتن پست منتشر شده، چنین درخواستی مطرح شده است.

مسعود، که این نشریه او را رهبر جبهه مقاومت افغانستان می نامد، فرزند احمد شاه مسعود، رهبر فقید ائتلاف شمال است که قبلاً نیز با طالبان جنگیده است.

به گفته پسر احمد شاه مسعود  ، ایالات متحده و متحدانش "میدان جنگ را ترک کرده اند" اما آمریکا همچنان می تواند "زرادخانه بزرگ دموکراسی" باشد.

شمار کشته شدگان در فرودگاه کابل به ۱۲ نفر رسید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.08.2021
شمار کشته شدگان در فرودگاه کابل به ۱۲ نفر رسید

رهبر مخالفان طالبان از دوستان افغانستان در غرب در خواست کرد از نیروهای وی حمایت کنند.

به گفته مسعود، جنگجویان ارتش افغانستان که با سلاح و تجهیزات و همچنین نیروهای ویژه عازم پنجشیر هستند، به فراخوان وی برای مبارزه با طالبان پاسخ مثبت داده اند

در این بیانیهوی  آمده است: "هر اتفاقی بیفتد ، من و مبارزان مجاهدم از پنجشیر به عنوان آخرین سنگر آزادی افغانستان دفاع خواهیم کرد. روحیه رزمی ما لطمه ندیده است. ما با توجه به  تجربه خود می دانیم که چه چیزی در انتظار ما است. اما ما به سلاح بیشتر ، مهمات بیشتر و تجهیزات بیشتر نیاز داریم."

پیش از این ، یک منبع نظامی در کابل گفته بود که تعدادی از  نیروهای ارتش افغانستان که از تسلیم شدن خودداری کردند و همچنین دسته های مسلح مارشال عبدالرشید دوستم – در مجموع حدود 10 هزار - به پنجشیر رفتند و قصد پیوستن به جنگ علیه طالبان را دارند . به گفته یک منبع نظامی ، نیروهای امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور افغانستان به نوبه خود کنترل منطقه چاریکار در ولایت پروان را به دست گرفتند. اکنون نبردهایی در منطقه پنجشیر جریان دارد.

پنجشیر یکی از 34 ولایت افغانستان با بیش از 140 هزار نفر جمعیت است. نیروهای اصلی نیروهای ناتو به رهبری ایالات متحده در این استان مستقر بودند.

طالبان 25 سال پیش نیز هنگامی که در سال 1996 به قدرت رسیدند نتوانست دره پنجشیر را تصرف کند و احمدشاه مسعود، رهبر اتحاد شمال در این استان در برابر آنها مقاومت کرد. او همچنین در دهه 1980 در اینجا علیه نیروهای شوروی جنگیده بود .

یاد آور می شود با شروع پیشروی جنبش رادیکال طالبان (در فدراسیون روسیه سازمان تروریستی و ممنوعه اعلام شده) و تصرف شهرهای بزرگ توسط این جنبش،  وضعیت در افغانستان به ویژه در هفته های اخیر متشنج تر شده است. روز یکشنبه رسانه ها و منابع گفتند که طالبان کنترل همه گذرگاه های مرزی را در دست دارند. در همان روز  شبه نظامیان طالب اطلاع دادند که وارد کابل شده و کنترل کاخ ریاست جمهوری را در دست گرفته اند. اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان اظهار داشت که "برای جلوگیری از کشتار" کشور را ترک کرده است. دوشنبه شب محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان اعلام کرد که جنگ در افغانستان به پایان رسیده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала