گزارش و تحلیل

ناگفته هایی از ورزش اصیل ایرانی هاکی

© Photo / Courtesy Behrooz Gardanناگفته هایی از ورزش اصیل ایرانی هاکی
ناگفته هایی از ورزش اصیل ایرانی هاکی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.08.2021
اشتراک
سرپرست دبیری تیم هاکی ایران از این ورزش مفرح و زیبا می گوید: هاکی در اصل یک ورزش اصیل ایرانی است و از چوگان به هاکی تبدیل شده است.

اسپوتنیک — دکتر بهروز گردان، دارنده دکترای مهندسی عمران، مدرس دانشگاه و ملی پوش اسبق هاکی، سرپرست دبیری فدراسیون هاکی ایران را بر عهده دارد. او از سال ۱۳۶۳ وارد تیم هاکی ایران شده است و بالغ بر ۱۶ سال فعالیت در زمینه هاکی داشته و چندین بار نیز بر روی سکوی قهرمانی قرار گرفته است. دکتر گردان یکی از افراد با سابقه خانواده هاکی محسوب می‌شود که در دوران بازی افتخارات زیادی را به دست آورده و در حیطه مربیگری بالاترین مدرک را کسب کرده و دوره‌های داوری را نیز پشت سر گذاشته است.

اگر علاقمند به این ورزش مفرح و زیبا هستید، دکتر گردان از تیم هاکی بانوان و آقایان در ایران می گوید.

اسپوتنیک: فدراسیون هاکی در ایران چند سال است که شروع به کار کرده است؟

فدراسیون هاکی در ایران از سال ۱۳۵۱ یا ۱۹۷۲ میلادی تاسیس شد و به صورت جدی فعالیت خود را آغاز کرد. در ابتدا تیم آقایان شکل گرفت و در سال ۱۳۵۱ نیز نخستین تیم بانوان فعالیت خود را در رشته هاکی آغاز کرد. پس از انقلاب اسلامی ایران، تیم بانوان به فعالیت خو ادامه نداد و دوباره از سال ۱۳۸۰ فعالیت آن از سر گرفته شد.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от Iranhockeyfederation (@iranhockey.federation)

اسپوتنیک: چه نوع هاکی در ایران رایج است؟

 فدراسیون هاکی ایران در ابتدا فقط در یک بخش یعنی هاکی روی چمن تاسیس شد و از سال ۱۳۵۰ تا۱۳۷۰ فقط در زمینه هاکی روی چمن فعالیت داشت. به دلیل عدم دارا بودن چمن خوب، فدراسیون هاکی از سال۱۳۷۰ به صورت اجباری به سمت هاکی سالنی رفت. بنابراین مسابقات قهرمانی کشور ایران بصورت اختراعی به سمت هاکی در سالن رفت در حالیکه که در آن زمان کسی در سالن بازی نمی کرد. کم کم در دهه فجر تورنمنت های بین المللی راه انداختیم و از تیم های آسیایی و اروپایی دعوت کردیم تا هاکی ۶ نفره سالنی بازی کنیم و در حدود ۷ یا ۸ دوره میزبان این مسابقات بودیم. این اتفاق برای ما هم تهدید بود و هم فرصت. تهدید این بود که ما هاکی چمنی را از دست دادیم و فرصت آن  بود که تیم سالنی هاکی ایران به قدری قوی شد که توانست در سال ۲۰۱۸ تیم سوم جهان در بخش آقایان شود. در کل فدراسیون هاکی آسیا، ایران را به عنوان هاکی سالنی می شناسد و سالانه کمکی را برای تامین تجهیزات انجام می دهد. بقیه تجهیزات نیز توسط خود فدراسیون با وجود بودجه کمی که دارد تامین می شود تا این ورزش فوق العاده سنگین به جهت مالی را بچرخاند و به جلو رود. اخیرا هاکی ساحلی نیز زیر نظر فدراسیون هاکی شروع به کار کرده است.

زیبایی های ورزش هاکی روی یخ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.08.2021
گزارش و تحلیل
زیبایی های ورزش هاکی روی یخ

اسپوتنیک: وضعیت هاکی روی یخ در ایران چطور است؟

قبل از انقلاب تاسیسات هاکی روی یخ در مجموعه ورزشی آزادی درست شد تا تیم ملی شکل بگیرد. البته این اتفاق زیر نظر فدراسیون هاکی انجام نشد و به صورت انجمن هاکی روی یخ فعالیت خود را شروع کرد. پس از انقلاب اسلامی، چون این ورزش جدی گرفته نشد، تاسیسات آن نیز از بین رفت و این ورزش در ایران به فراموشی سپرده شد. اخیرا در مجموعه ایران مال، ورزشگاهی برای هاکی روی یخ ایجاد شده است که خارج از حیطه فدراسیون هاکی مشغول به درست کردن تیم هستند و احتمالا تیم هاکی روی یخ را به صورت مستقل تشکیل خواهند داد و زیر نظر فدراسیون هاکی جمهوری اسلامی ایران نخواهند بود.

اسپوتنیک: در حال حاضر چه تعداد از آقایان و بانوان در این فدراسیون بصورت حرفه ای مشغول به فعالیت هستند؟

در حال حاضر ۳۰۰۰ هاکی باز در ایران وجود دارد که از این تعداد حدود ۴۰ درصد را بانوان هاکی باز به خود اختصاص داده اند.

اسپوتنیک:  وضعیت تیم هاکی بانوان ایران

در بخش بانوان هنوز مشکلاتی وجود دارد چرا که بسیار نوپا هستیم و هنوز هم قهرمانی آسیا را هم کسب نکردیم. امیدواریم که در آبان ماه با تجهیزات خوبی که داریم یکی از سه سکوی اصلی قهرمانی را در بخش بانوان کسب کنیم.

اسپوتنیک: آیا هاکی ورزش گرانی محسوب می شود؟

بله متاسفانه هاکی ورزش گرانی است و تجهیزات زیادی برای آن نیاز است. تجهیزاتی مانند چوب، توپ، گارد، لثه بند، دستکش محافظ دست چپ لازم است و حتی مدافان نیازمند محافظ هستند بنابراین در کل جزو ورزش های گران محسوب می شود. در ورزش هاکی لباس ها گران نیستند بلکه تجهیزات آن بسیار گران است. برای مثال یک چوب هاکی با کیفیت ۲ میلیون تومان و یک دستکش دست چپ در حدود ۱ میلیون تومان قیمت دارد و این تجهیزات است که سبب گرانی این ورزش می شود.

اسپوتنیک: تجهیزات تیم ملی هاکی چگونه تامین می شود؟

 تجهیزات بیشتر از سمت کنفدراسیون که مقری در کشور پاکستان، شهر لاهور دارد بصورت سالانه تامین می شود و شرایط به این صورت است که مقداری از آن توسط ما بر اساس بودجه سالانه خریداری می شود و قسمتی از آن نیز بصورت هدیه از سمت کنفدراسیون جهت حمایت از ورزش هاکی و توسعه آن تامین می شود.

اسپوتنیک: آیا برای بانوان در تیم ملی هاکی لباس خاصی در نظر گرفته شده است؟

لباس بانوان در هاکی لباس خاصی نیست بلکه همان لباس پوشیده ای است که برای فوتسال بانوان استفاده می شود.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от Iranhockeyfederation (@iranhockey.federation)

اسپوتنیک: چه مشکلاتی بر سر راه هاکی ایران وجود دارد؟

به نظر من مهمترین مشکل این ورزش در ایران معضل تجهیزات است. اگر وزارت ورزش و جوانان حمایت کامل انجام دهد، با توجه به اینکه هاکی در مجمع جهانی و حتی در سایت کمیته ملی المپیک و سایت فدراسیون جهانی به نام ایران ثبت شده است، می تواند موفقیت های خوبی در این زمینه انجام شود. هاکی در اصل یک ورزش اصیل ایرانی است و از چوگان به هاکی تبدیل شده است. ایرانیان باستان با اسب به ورزش چوگان می پرداختند و بعدها این ورزش به هاکی تغییر نام یافته است. متاسفانه ورزش چوگان مورد نامهربانی کامل قرار گرفته و رشته هاکی نیز مورد مهربانی کامل نیست. در دوره های قبلی از ورزش هاکی حمایت خوبی انجام نمی شد اما در این دوره حمایت بهتری انجام می شود. امیدواریم که این حمایت ها خیلی بیشتر شود چرا که هاکی ایران این پتانسیل ار دارد که بسیار موفق شود. ما در بخش سالنی بسیار رشد کردیم و الان در حال رفتن به بخشی هستیم که برای قهرمانی جهان بجنگیم. اما در بخش چمن با توجه به اینکه ابعاد کمتری نیاز دارد اگر مورد توجه وزارت ورزش قرار گیرد، فکر می کنم که در سال ۲۰۲۶ در المپیک رتبه خوبی را کسب کنیم.

اسپوتنیک: آیا تحریم ها بر ورزش هاکی نیز تاثیرگزار بوده است؟

تحریم ها بر روی این ورزش تاثیرگزار نبوده است چرا که تجهیزات از کشور پاکستان تهیه و تامین می شود و تا بحال مشکل خاصی نداشته ایم اما در نتیجه تحریم ها، قیمت تجهیزات بالا می رود.

اسپوتنیک: آیا تا به حال از کشورهای پیشرو در زمینه هاکی مانند روسیه، سوئد، کانادا برای بازی دوستانه و انتقال تجربیات دعوت کرده اید؟

در بخش سالنی ما از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۰ از تیم های مطرح دنیا مانند آلمان، روسیه، سوئد و کشورهای حوزه خلیج فارس دعوت می کردیم تا مسابقاتی داشته باشیم و شاید بنیانگذار مسابقات جهانی هاکی جهانی همین تورنومنت هایی بوده است که در ایران شکل می گرفت. درسال های اول در هاکی سالنی ما به این کشورها با اختلاف می باختیم اما پس از مدتی تجربه ما نیز بیشتر شد و توانستیم بر آنان غلبه کنیم. نتیجه آنکه ما از سال ۲۰۰۷ به بعد قهرمان آسیا هستیم و پشتوانه آن همین انرژی بوده است که در این مسیر صرف شد. ما هاکی چمنی را بخاطر کمبود بودجه از دست دادیم اما در هاکی سالنی قهرمان هستیم. در سال ۲۰۱۸ هاکی آقایان تیم سوم جهان شد و با کمی شانس می توانستیم حتی قهرمان دنیا شویم. ما تمام همت خود را بستیم و تیم بسیار خوب، باتجربه و باانگیزه داریم که برای قهرمانی جهان قدم بر میدارد.

در قسمت هاکی چمنی شروع دوباره ای داشتیم اما الان به جد هستیم که مربی خارجی بیاوریم و در بازی های جهانی شرکت کنیم. 

© Photo / Courtesy Behrooz Gardanتیم هاکی بانوان ایران
ناگفته هایی از ورزش اصیل ایرانی هاکی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.08.2021
تیم هاکی بانوان ایران

اسپوتنیک: آیا امکانات کافی از قبیل زمین مناسب برای ورزشکاران وجود دارد؟

در بخش سالنی هیچ مشکلی وجود ندارد و ضمن اینکه نمی خواهیم ویترین خود را برای المپیک در بخش سالنی از دست دهیم،  تمام انرژی خود را بر روی هاکی چمنی ۵ یا ۵ نفره که یک رشته المپیکی است، گذاشتیم و در حال تجهیز هستیم.

اسپوتنیک: چه برنامه هایی برای آینده دارید؟

ما در در تیرماه سال آینده قهرمانی کشوری تیم ملی بزرگسالان و در شهریورماه، تیم ملی جوانان در قسمت آقایان و خانم ها پیش روی خود داریم و سپس مقدماتی اولین دوره هاکی چمنی آسیا را انجام خواهیم داد و تلاش خود را بر این گذاشتیم تا در هاکی چمنی یکی از سه سکوی قهرمانی را از آن خود کنیم. ما در مرداد ماه و شهریور ماه امسال مسابقات قهرمانی کشور هاکی چمنی در رده بزرگسالان و جوانان را برگزار می کنیم تا با یک تیم ملی مقتدر در شهریور سال آینده در مسابقات مقدماتی جام جهانی شرکت کنیم. همچنین از برنامه های بلندمدت ما این است که در المپیک ۲۰۲۶جوانان زیر ۱۸ سال، تیم هاکی ۵ نفره را  در قسمت خانم ها و آقایان برای نخستین بار المپیکی کنیم.

 

بی نهایت سپاسگزام که برای رشته اصلی ایرانی، زیبا و مفرح هاکی وقت گذاشتید. صحبت آخرم این است که دوست دارم که ورزش هاکی توسط خبرنگاران محترم و اصحاب رسانه بیشتر در جامعه مطرح شود و اخبار بیشتری از آن منتشر شود و بیشتر در چشم باشد. به نظرم ورزش هاکی کم از فوتبال و والیبال ندارد و شاید بهتر از آنها هم باشد. ما در هیچ رشته گروهی به غیر از فوتسال و والیبال و هاکی سوم دنیا نشده ایم. اگر توجه مناسبی به ورزش هاکی شود می تواند موفقیت های بسیاری نیز برای ایران به ارمغان بیاورد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала