ادعای کنترل ۶۵ درصد از خاک افغانستان توسط طالبان

© Photo / IRNAادعای کنترل ۶۵ درصد از خاک افغانستان توسط طالبان
ادعای کنترل ۶۵ درصد از خاک افغانستان توسط طالبان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.08.2021
اشتراک
یکی از مقامات اتحادیه اروپا تاکید کرد، گروه شبه‌نظامی طالبان در حال حاضر کنترل ۶۵ درصد از خاک افغانستان را در دست دارد و نیروهای دولتی به دنبال خروج نیروهای آمریکایی و ناتو، به طور جدی ضعیف شده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا ، این مقام اتحادیه اروپا که خواست نامش فاش نشود، به خبرنگاران گفت: در حال حاضر طالبان کنترل حدود ۶۵ درصد از خاک افغانستان را برعهده دارد. توانایی نیروهای مسلح افغانستان به خاطر خروج نیروهای خارجی که به نیروهای ارتش افغانستان آموزش و کمک های لازم را می‌دادند، به طور جدی محدود و ضعیف شده است.

بایدن: درباره خروج نیروها از افغانستان پشیمان نیستم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.08.2021
بایدن: درباره خروج نیروها از افغانستان پشیمان نیستم

وی افزود: نیروهای ویژه افغانستان متشکل از حدود ۷۵ هزار سرباز در حال حاضر با جنبش طالبان در حال مبارزه هستند. این نیروها از بالاترین کارایی جنگی و نظامی در افغانستان برخوردار هستند و تمرکز اصلی مربیان نظامی ناتو بر آنها بود. در حال حاضر به طور کلی حدود ۱۸۰ هزار تن در خدمت نیروهای مسلح افغانستان هستند.

این مقام تصریح کرد: خروج نیروهای آمریکایی و ناتو به طور جدی روحیه نیروهای امنیتی و دفاع ملی افغانستان و زنجیره‌های تامین‌شان را تضعیف کرده است. نیروی هوایی افغانستان به خاطر مشکلات لجستیکی اغلب در تامین حمایت هوایی در جریان عملیات‌های ویژه ناکام می‌شود. از آنجایی که شبه‌نظامیان طالبان دیگر از نیروهای غربی هراسی ندارند، حملات آنها به تاسیسات و ایست‌های بازرسی ارتش افزایش یافته است. در بسیاری مواقع، نیروهای امنیتی و دفاع ملی افغانستان تجربه جنگی و آموزش لازم برای دفع این حملات را ندارند.

این دیپلمات اروپایی گفت:‌ اتحادیه اروپا قرار است به عنوان بخشی از برنامه آموزشی‌اش برای پلیس افغانستان، به حمایت خود از کابل ادامه دهد. بروکسل کمک‌های مالی برای حمایت از نیروهای مجری قانون افغانستان فراهم خواهد کرد.

خبرگزاری طلوع نیوز اوایل روز سه‌شنبه گزارش داده بود  که طالبان بخش اعظمی از شهر فراه، مرکز ولایت فراه در غرب افغانستان را تصرف کرده است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا ۱۴ آوریل اعلام کرد که تصمیم گرفته به عملیات کشورش در افغانستان که طولانی‌ترین کمپین نظامی خارجی در تاریخ آمریکا محسوب می‌شود، پایان دهد و نیروهای آمریکایی را تا ۱۱ سپتامبر از افغانستان خارج کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала