چرا اجرایی شدن طرح صیانت مجلس، نگرانی برمی‌انگیزد؟

© Fotolia / Zhu difeng اینترنت
 اینترنت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.08.2021
اشتراک
کارشناس: همه عنوان می‌کنند که ارتباطات فضای مجازی قطع می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»، زهرا طالبی، مدیر فروشگاه اینترنتی کتاب «آژانس کتاب» در پی مطرح شدن طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» گفت که از حالا این نگرانی را دارند که چه مشکلی برای‌شان به‌وجود می‌آید و معتقد است این کار عملا به ضرر آن‌ها است.

وی در ادامه افزود: «چون هنوز اطلاعات را به‌طور کامل درباره این طرح نداده‌اند، ما مقداری در تردید هستیم. از طرفی می‌گویند این طرح بر کسب‌وکارها تاثیری ندارد و از طرفی همه عنوان می‌کنند که ارتباطات فضای مجازی قطع می‌شود. من فکر می‌کنم اجرایی شدن این طرح برای ما یک آسیب باشد، یعنی ما اصلا دید خوبی نسبت به این موضوع نداریم.

آیا جنگ سرد جدید فرا می رسد؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.08.2021
گزارش و تحلیل
آیا جنگ سرد جدید فرا می رسد؟

حتی ما در حال حاضر برای این‌که هاست سایت‌مان در خارج از کشور است، نگران هستیم؛ چون فقط بحث فضای مجازی نیست. یا حتی مطمئنیم که در مورد سرچ کردن با مشکل روبه‌رو می‌شویم. دو سال پیش که قطعی اینترنت اتفاق افتاد، عملا ما کسب‌وکارمان را از دست دادیم.

من فکر نمی‌کنم در پشت این کار سودی برای ما وجود داشته باشد و فکر می‌کنم برای‌مان عملا فقط ضرر باشد. با همکاران دیگری هم که صحبت کرده‌ام، همگی همین نظر را دارند. گفته می‌شود کسب‌وکارها هیچ آسیبی نمی‌بینند اما مطمئنا آسیب می‌بینند. این‌که همه چیز قطع شود، به نظر من کار درستی نیست.

اگر دیدگاه این باشد که فضای رقابتی‌ای که با محدودسازی پلتفرم‌ها و کسب‌وکارهای خارجی برای کسب‌وکارهای داخلی به وجود بیاید می‌تواند فضای مناسبی باشد، به جای این‌که اول آن سایت‌های خارجی را قطع کنند، باید یک نمونه بومی ایجاد کنند تا مردم تست کنند، اعتمادسازی شود و بعد به فکر قطع کردن باشند تا خیال مردم راحت باشد. کاری که هنوز انجام ‌نشده، گفته می‌شود و به مردم استرس داده می‌شود؛ در حالی‌که شاید اصلا کاری که می‌خواهند انجام دهند خیلی هم خوب باشد، اما به‌خاطر فضاسازی اشتباهی که انجام می‌دهند، این مسئله به لحاظ روانی بر روی جامعه تاثیر می‌گذارد.

حالا خیلی‌ها نگران هستند. خصوصا که در دوران کرونا عده‌ای از طریق فضای مجازی کار می‌کنند، با این طرح مشکل آن‌ها خیلی بیشتر می‌شود. حتی وقتی به این صورت مطرح می‌شود، شایعات و تمسخر کردن‌ها هم بیشتر می‌شود.

پیدا شدن سفینه فضایی فضای مجازی را متحیر کرد+ویدئو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.08.2021
پیدا شدن سفینه فضایی فضای مجازی را متحیر کرد+ویدئو

برای ما هم تاثیر دارد چون مردم کمتر به سراغ پلتفرم‌های بومی می‌روند. در موارد قبلی، وقتی برنامه‌ای را ایجاد کردند، ما از طرف مشتریان‌مان استقبالی ندیدیم چون اعتمادسازی وجود ندارد. حتی مشتریان‌مان می‌گفتند که از این طریق چک می‌شویم. برای همین حتی ما که در آن‌جا صفحه‌ای ایجاد کرده بودیم، چون خیلی از مشتریان‌مان قبول نمی‌کردند، مجددا به پلتفرم خارجی برگشتیم و نتوانستیم با برنامه جدید ارتباط بگیریم. اعتمادسازی در کشور ما مشکل دارد چون وقتی هنوز زیرساخت چیزی آماده نشده، عنوان می‌شود».

طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی که تا کنون واکنش‌ها و مخالفت‌های زیادی را در پی داشته است، با این‌که در روز چهارم مردادماه ۱۴۰۰ از دستور کار مجلس خارج شد اما در روز ششم مردادماه در جلسه غیرعلنی مجلس با درخواست عده‌ای از نمایندگان به رای گذاشته شد که در نهایت با ۱۲۱ رای با این درخواست موافقت کردند. طبق اصل ۸۵ قانون اساسی، با موافقت نمایندگان با این درخواست، طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی به جای بررسی در صحن علنی مجلس در کمیسیون مشترک و ویژه بررسی و در صورت تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال می‌شود. این البته در حالی است که در روزهای اخیر طرح لغو بررسی طرح صیانت براساس اصل ۸۵ به هیات رئیسه تقدیم شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала