آیا آمریکا دیگر نیروهای نظامی خود را به افغانستان اعزام نخواهد کرد؟

© Sputnik / Tariq Azim افغانستان
 افغانستان   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.08.2021
اشتراک
ماموریت نظامی ایالات متحده در افغانستان در ۳۱ اوت به پایان میرسد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «رویترز»، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفت که ماموریت نظامی ایالات متحده در افغانستان در ۳۱ اوت به پایان می رسد و مردم افغان باید خودشان سرنوشت خود را تعیین کنندو آمریکا یک نسل دیگر از آمریکایی‌ها را برای ادامه این جنگ ۲۰ ساله اعزام نخواهد کرد.

گفتنی است که وزارت خارجه آمریکا روز 9 اوت (دوشنبه) اعلام کرد زلمای خلیلزاد، نماینده آمریکا در افغانستان هم عازم قطر شده است تا «طالبان را برای توقف حملات نظامی خودش و مذاکره بر سر یک سازش سیاسی» تحت فشار قرار دهد.

طالبان: آمریکا دخالت نکند، دولت افغانستان جنگ را شروع کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.08.2021
هشدار طالبان در خصوص مداخله آمریکا در افغانستان

روز دوشنبه نیروهای طالبان کنترل شهر ایبک، مرکز ولایت سمنگان واقع در شمال افغانستان را به دست گرفتند. ضیاالدین ضیا، از قانونگذاران افغان در ایبک گفت: در حال حاضر طالبان با نیروهای افغان درگیر است تا کنترل ساختمان‌های پلیس و ساختمان فرماندار ولایتی را به دست بگیرد. چندین نقطه از این منطقه به دست طالبان سقوط کرده است.

شبه‌نظامیان طالبان پیشتر مرکز سه ولایت نیمروز، سرپل و تخار را هم به کنترل خودشان درآوردند. همچنین کنترل مرکز ولایت قندوز و مرکز ولایت هلمند هم در اختیار آنهاست. 

سخنگوی پنتاگون در پاسخ به اینکه اگر نیروهای امنیتی افغان نتوانند مقابله کنند از دست ارتش آمریکا چه کاری ساخته است، گفت: «نه چندان زیاد».

مقامهای آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند در حالیکه ارتش ایالات متحده اوایل سال جاری به بایدن هشدار داد که با خروج نظامیان مراکز ولایتی سقوط خواهد کرد. یک مقام آمریکایی هم گفت، در جریان تصرف قندوز به دست طالبان، نیروهای افغان درخواست هیچگونه کمکی نکردند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала