سازمان ملل متحد درخصوص تشدید امواج گرمای مرگبار هشدار داد

© AP Photo / Seth Wenigسازمان ملل متحد درخصوص تشدید امواج گرمای مرگبار هشدار داد
سازمان ملل متحد درخصوص  تشدید امواج گرمای مرگبار هشدار داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.08.2021
اشتراک
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد بیان داشت که زنگ های هشدار گوشخراش است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، گروهی از کارشناسان بین دولتی سازمان ملل تحت عنوان «هیات بین دولتی درمورد تغییرات اقلیمی» هشدار داد که سطح انتشار گازهای گلخانه ای در حال حاضر به حدی بالاست که اختلالات آب و هوایی را برای چند دهه، اگر نگوییم چند قرن تضمین می کند. این بدان معناست که امواج گرمای مرگبار، طوفان های شدید و دیگر شرایط جوی که در حال حاضر اتفاق می افتد، شدیدتر خواهد شد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل این گزارش را علامتی هشداردهنده برای بشریت خواند و گفت: زنگ های هشدار، گوشخراش است.

وی بیان داشت: این گزارش باید زنگ خطری برای انتشار سوخت های فسیلی و زغال سنگ باشد، قبل از آنکه سیاره ما را نابود کنند.

آلبوم عکس های ترکیبی آتش سوزیهای آمریکا
ایندین فولس آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.08.2021
آلبوم عکس های ترکیبی آتش سوزیهای آمریکا

طبق گزارش چنانچه اقدامی فوری و در مقیاسی وسیع برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای انجام نشود،  متوسط دمای هوا در جهان طی ۲۰ سال احتمالا به ۱.۵ درجه سانتیگراد می رسد یا از آن عبور می کند.

در این گزارش آمده است که انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از فعالیت های بشر، متوسط دمای جهانی را ۱.۱ درجه سانتیگراد نسبت به متوسط قبل از صنعتی شدن افزایش داده و این میزان را ۰.۵ درجه سانتیگراد دیگر افزایش می دهد بدون آنکه اثر آلودگی در جو تعدیل شود.

این بدان معناست که حتی اگر جوامع از سوخت های فسیلی فاصله بگیرند، دمای هوا به واسطه ذرات معلق موجود در هوا و انعکاس بخشی از گرمای خورشید، باز هم افزایش می یابد.

به طور کلی، افزایش ۱.۵ درجه سانتیگراد بیشتری چیزی است که بشریت می تواند بدون تحمل مشکلات اقتصادی و اجتماعی با آن کنار آید.

گرمای ۱.۱ درجه سانتیگراد برای به بار آوردن فاجعه کافی است. امسال گرمای هوا صدها نفر را در شمال غربی اقیانوس آرام به کام مرگ کشاند.

آتش سوزی های ناشی از گرما و خشکسالی مناطق وسیعی از غرب آمریکا را فرا گرفت، مقادیر زیادی دی اکسید کربن در جنگل های سیبری منتشر شد و یونانی ها نیز مجبور شدند از بیم آتش سوزی های جنگلی منازل خود را تخلیه کنند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала