بلینکن: آمریکا اطمینان دارد که ایران به کشتی مرسر استریت حمله کرده است

© AP Photo / Carlos Barriaآنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.08.2021
اشتراک
ایالات متحده آمریکا معتقد است که حمله به نفت کش مرسر استریت توسط ایران صورت گرفته است.

به گزارش اسپوتنیک، روز دوشنبه انتونی بلینکن در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد مربوط به مشکل امنیت در دریا این موضوع را تایید کرد.

وی بیان داشت: " 29 ژوئیه کشتی تجاری مرسر استریت که در آب های بین المللی بود توسط پهپاد ها که مجهز به مواد منفجره بودند مورد حمله قرار گرفت که به کشته شدن دو نفر منجر شد. طبق بررسی اطلاعات رسیده ما مطمئنیم که ایران این حمله غیر قانونی را برنامه ریزی کرده است. "

بلینکن در این سخنرانی خاطر نشان کرد: " ایالات متحده  معتقد است که عمل ایران در خلیج فارس جنبه تحریک آمیز داشته و کشتی رانی صلح آمیز و زندگی مردم را به خطر می اندازد."

واکنش ایران به اتهامات در خصوص حمله به نفتکش مرسر استریت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.08.2021
واکنش ایران به اتهامات در خصوص حمله به نفتکش مرسر استریت

بلینکن در جریان جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد مختص به امنیت دریایی گفت: " ایران همچنین به اعمال تحریک آمیز متهم است. این اقدامات حمل و نقل صلح آمیز دریایی و همچنین زندگی مردم را به خطر می اندازد."

وزیر خارجه آمریکا همچنین یکبار دیگر بر موضع آمریکا تاکید کرد که ایران را در حادثه کشتی مقصر می داند.  

در جریان حمله به تانکر «ام‌تی مرسر استریت» در نزدیکی سواحل عمان در روز پنجشنبه ۲۹ ژوئیه، دو خدمه این کشتی، یک شهروند بریتانیایی و یک شهروند رومانیایی، کشته شدند. روز یکشنبه اول اوت دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا ایران را مسئول حمله به نفتکش ام‌تی مرسر استریت معرفی کرده است. او گفت: «ما معتقدیم که این حمله عامدانه و هدفمند بوده و نقض آشکار حقوق بین‌الملل از سوی ایران است. ایران باید به این حملات خود خاتمه داده و کشتی‌ها باید بتوانند بر اساس حقوق بین‌الملل اجازه تردد آزادانه را داشته باشند». 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала