گزارش و تحلیل

حوادث در افغانستان؛ واکنش روسیه و متحدین

© Photo / Press service of the Central Military Districtحوادث در افغانستان؛ واکنش روسیه و متحدین
حوادث در افغانستان؛ واکنش روسیه و متحدین   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.08.2021
اشتراک
سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی در مرز افغانستان پتانسیل نظامی خود را افزایش می دهد.

اسپوتنیک به نقل از رسانه لهستانی دیفنس-24 می نویسد: کرملین تهدیدهای ناشی از افغانستان را جدی می گیرد. این امر مربوط به تقویت پایگاه و لشکر 201 در تاجیکستان و برگزاری رزمایش های نظامی در اواخر تابستان - اوایل پاییز است. یک سری از مانورها در آسیای مرکزی باید قدرت سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی و آمادگی ارتش روسیه برای حمایت از هر یک از اعضای این پیمان را نشان دهد و همچنین انسجام اقدامات نیروهای مسلح روسیه، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان را افزایش دهد.

چنین رزمایش‌هایی به طور منظم برگزار می شود، اما اکنون مطمئناً وضعیت افغانستان در نظر گرفته شده است. این واقعیت که طالبان اکثر مناطق کشور را تحت کنترل خود درآورده اند و واحدهای شبه نظامی به مرزها می رسند، نه تنها اعضای پیمان دسته جمعی  CSTO، بلکه برای مثال ایران را نیز نگران کرده است. این کشورها در حال انجام عملیات پیشگیرانه، تقویت پست های مرزی و آماده شدن برای حمله احتمالی به داخل سرزمین خود هستند.

البته مسکو از روش های دیپلماتیک برای تاثیرگذاری بر طالبان استفاده می کند، اما به عنوان یک کشور ضامن امنیت در منطقه، یک سری تمرینات را انجام می دهد که باید آمادگی خود را برای حمایت از متحدان خود در CSTO نشان دهد. مدیریت نیروهای واکنش سریع جمعی توسط ستاد مشترک انجام می شود. اساس سازمان در منطقه آسیای مرکزی نیروهای مسلح روسیه است، از جمله پایگاه هوایی 201 روسیه در تاجیکستان که در واقع معادل یک لشکر است، و همچنین پایگاه هوایی 999 در قرقیزستان.

آغاز رزمایش روسیه، تاجیکستان و ازبکستان در نزدیکی مرز افغانستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.08.2021
آغاز رزمایش روسیه، تاجیکستان و ازبکستان در نزدیکی مرز افغانستان

اخیراً پایگاه 201 سلاح های جدیدی دریافت کرده است. این پایگاه دارای تانک های T-72B1، نفربرهای زرهی BMP-2M و BTR-82A ، توپخانه سطح لشکر (BM-21 Grad    122میلی متری،  S1 122 2  و  S3 152 2میلی متر)، سیستم دفاع هوایی خود، گروه بالگردها، وسایل نقلیه بدون سرنشین است و تجهیزات جنگ الکترونیکی است. در بهار سال 2019، یک گردان هوایی بدون سرنشین با وسایل نقلیه اورلان 10، الرون و تاچیون تشکیل شد و در پاییز سال 2020، تسلیح مجدد گروه هوایی پایگاه، که بالگردهای Mi-8MTV5-1 را دریافت کردند به پایان رسید. در رابطه با حوادث کنونی در افغانستان، ما باید منتظر تحویل دسته بعدی BMP-2M و فعال سازی پروسه های تمرینی - آموزشی باشیم.

اولین گروه تاکتیکی قبلاً از پایگاه 201 در دوشنبه به محل تمرین "حرب -میدان" منتقل شده است تا در تمرینات سه جانبه روسیه، ازبکستان و تاجیکستان شرکت کند. تقریبا 1500 پرسنل نظامی (از جمله 1000 نفر روسی) با تجهیزات سنگین در این مانورها شرکت می کنند.

پیشتر در سال 2019، نیروهای واکنش سریع جمعی تمرینات "برادری شکست ناپذیر" را در محل تمرین "حارب - میدان" انجام داده اند. نیروهای روسی (پایگاه 201)، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان در آن سهم گرفتند. سناریوی تمرین به شرح زیر است: شبه نظامیان یعنی طالبان به مرز تاجیکستان نفوذ می کنند. گروهبندی روسیه و کشورهای همپیمان عقب نشینی تاکتیکی را آغاز می کند و دشمن را در "کیسه آتش" قرار می دهد. برای از بین بردن دشمن از همه نیروهای مستقر در منطقه از جمله توپخانه و نیروی هوایی استفاده می شود. می توان انتظار داشت که تمرین آینده شامل قسمت های مشابه باشد.

یک سری تمرینات قرار است در میدان های آموزشی در تاجیکستان که در درجه اول توسط طالبان تهدید می شود و دارای نیروهای مرزی، اما ارتش ضعیف است و همچنین در ازبکستان ، قزاقستان و روسیه انجام شود. آنها علاوه بر پایگاه 201 ، تیپ های تفنگ موتوریزه 15 و 55 ، تیپ 31 هجومی هوابرد ، یگان های نیروهای ویژه ، سامانه های پدافند موشکی - هوایی S-300 را در بر خواهند گرفت.

زاخاروا: طالبان تقریباً دو سوم مرز افغانستان با تاجیکستان را کنترل می کنند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.07.2021
زاخاروا: طالبان تقریباً دو سوم مرز افغانستان با تاجیکستان را کنترل می کنند

در اواسط ماه ژوئیه، نمایش نیروهای مسلح تاجیکستان در ولایت ختلان ، واقع در جنوب در نزدیکی افغانستان، در ناحیه منطقه همدانی و پنج ، انجام شد. تقریباً 2000 سرباز با تجهیزات سنگین (به ویژه تانکهای T-72) و مهمات به فرودگاه محلی رسیدند. رئیس جمهور امامعلی رحمان ، که از رژه نظامی نیروهای زمینی و بالگردها سان دید، وی شخصاً این گروه را مورد بازرسی قرار داد. در آن رژه می توان تجهیزات نظامی را دید که نظامیان تاجیک و مرزبانان در اختیار دارند. لازم به ذکر است که در سالهای گذشته نیروی مرزبانی تاجیکستان تجهیزات چینی را نیز به عنوان بخشی از کمک چین برای تقویت مرز با افغانستان دریافت می کردند.

در قرقیزستان، تمرینات در پایگاه هوایی 999 کانت برگزار می شود. در آنجا جنگنده های Su-25SM روسیه پایگاه های مخفی تروریست های فرضی را جستجو و از بین می برد. در ماه سپتامبر ، نیروهای واکنش سریع پیمان  CSTO  تمرینات "روبژ-2021 " را در محل تمرین Edelweiss برگزار می کنند. طرف روسی پرسنل نظامی از تیپ 55 تفنگ موتوریزه را به آن می فرستد.

وزارت دفاع ازبکستان می گوید هیچ برنامه ای برای تقویت بیشتر دفاع مرزی ندارد. با این حال ، در نیمه اول ماه اوت ، مانورهای روسی و ازبکستانی در زمین تمرین ترمز انجام می شود. به گفته برخی منابع ، نیروهای ویژه و همچنین نیروهای تیپ پانزدهم صلحبان روسیه به آن جلب خواهند شد. سناریو مخالفت با دسته های جنایتکار غیرقانونی را در نظر دارد.

به طور کلی ، برای دوره تابستان-پاییز ، برنامه ریزی شده است که حدود 10 رزمایش مشترک با حضور برخی تشکیلات تاکتیکی نیروهای مسلح روسیه ، قرقیزستان ، تاجیکستان و ازبکستان انجام شود. اوج مانورهای ضد تروریستی به طور سنتی تمرینات کشورهای سازمان همکاری شانگهای "مأموریت حفظ صلح" خواهد بود که از 12 تا 25 سپتامبر برگزار می شود. نتظار می رود که آنها حدود 4 هزار پرسنل نظامی از هشت کشور(هند ، قزاقستان ، چین ، قرقیزستان ، پاکستان ، تاجیکستان ، ازبکستان و روسیه) را درگیر کنند. قسمت اصلی تمرینات فرماندهی و کارکنان ستاد در محل آموزش دانگوس روسیه با مشارکت نیروی هوایی روسیه (Su-34 ، Su-24MR ، Il-76 و غیره) برگزار می شود. 

در پایان، باید توجه داشت که منطقه امنیت آسیای میانه تنها یکی از این سه منطقه است، دو منطقه دیگر - اروپای شرقی و قفقاز است. از نیروها و وسایل سیستم امنیت جمعی می توان در صورت تهدید حمله به یکی از اعضای سازمان یا نقض مرز آن استفاده کرد. همچنین ظاهر شدن تهدید   تروریستی یا از طرف جنایتکاران  سازمان یافته؛ بلایای طبیعی و مورد فوری اضطراری  و همچنین برای مقاصد صلح بانی در منطقه می توانند دلایل کاربرد نیروهای مسلح پیمان دسته جمعی CSTO باشند. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала