گزارش و تحلیل

تفاهمات برجام ناسازگار با قانون مجلس تشخیص داده شد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران
علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.07.2021
اشتراک
دکتر علی ربیعی سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود که در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تعطیلی ناشی از محدودیت های ویروس کرونا، به صورت مکتوب برگزارشد، سخنانی ایراد کرد.

به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران دکتر علی ربیعی سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود که در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تعطیلی ناشی از محدودیت های ویروس کرونا، به صورت مکتوب برگزار شد گفت:

عید قربان امسال، با تعطیلات بیشتری مواجه هستیم. این تعطیلات به خاطر کرونا و جلوگیری از گسترش ویروس کووید 19 و کنترل موج جدید ابتلا به کرونا تصمیم گیری شده است. ما تا آینده ای نامشخص ناچاریم آنچنان مراقبت کنیم تا قربانیان کرونایی‌مان افزایش پیدا نکند. به ویژه از مردم دو استان البرز و تهران درخواست داریم فرصت تعطیلات را به تهدید گسترش ویروس تبدیل نکنیم .

16 ماه از شیوع کرونا در کشورمان گذشته و بخاطر جهش‌هایی که ویروس کووید 19 دارد، هنوز زمان پایان کرونا با ابهام روبرو است. این واقعیت اجتناب ناپذیر که کرونا باعث تحمیل محدودیتهای اجتماعی، روحی و روانی شده است، اما ناگزیریم در تغییرات سبک زندگی  ممارست و پایداری داشته باشیم. در همین راستا، ضمن تبریک اعیاد پیش‌رو، امیدواریم بتوانیم با همکاری شما مردم عزیز، مانع از فراگیر‌شدن موج جدید بشویم.

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران روند بررسی موضوع خشکسالی در ایران را اینگونه توصیف کرد:

در  جلسه گذشته دولت از موضوع خشکسالی و به خصوص استانهایی که دارای بیشترین کم آبی در کشور هستند گزارشی ارائه شد. در جلسه موضوع اولویت تامین آب شرب برای استانهای  درگیر مورد تاکید قرار گرفت و سازمان برنامه و بودجه و وزارت نیرو تمهیدات لازم اتخاذ خواهند کرد. یکی از استانهای با اولویت که با کاهش باران و کمبود آب شدید مواجه شده است استان عزیز خوزستان است که مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در قالب طرح های پنج گانه در مجموع یازده هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به استان اختصاص یافت و همچنین پیش از این دولت برای آب شرب تمام استانهای کشور مبالغی اختصاص داده بود.

کرونا و تعطیلی در تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.07.2021
جزئیات تعطیلی‌ها در ایران در دوران کرونایی اعلام شد

آقای دکتر علی ربیعی پیرامون موضوع تبادل ۱۰ زندانی بین ایران و امریکا بیان کرد:

جمهوری اسلامی ایران بارها و بطور مکرر در سال های گذشته برای تبادل زندانیان با هدف حفظ کرامت انسانی افراد محبوس و خانواده های آنان اعلام آمادگی کرده است.

اعلام آمادگی ما محدود به دولت آقای بایدن نبوده و اگر تا امروز چنین اتفاقی رخ نداده بخاطر عدم آمادگی دولت پیشین و کنونی آمریکا بوده است.

متاسفانه به نظر می رسد برخلاف تفاهم های صورت گرفته دولت آمریکا به دلایلی که برای ما ناروشن و غیرقابل قبول است، آزادی زندانیان را به مذاکرات برجام پیوند زده که از نظر ما غیرضروری و بی مبناست.

 ما دولت آمریکا را تشویق می کنیم که با کنار گذاشتن این رویکرد غیرسازنده به حقوق انسانی زندانیان و عزیزان آنان، بیش از مسائل سیاسی رایج اهمیت دهد. لازم به گفتن نیست که مسئولیت هرگونه تاخیری در آزادی زندانیان طرفین بر عهده دولت آمریکاست.

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران شایعات مبنی بر ارسال نامه‌ای توسط آقای بایدن برای ایران را در حد گمانه زنی رسانه ای دانست و تاکید کرد:

مراجع رسمی چنین چیزی را تایید نمی کنند.

آقای دکتر علی ربیعی بخش اصلی مذاکرات و محدوده اختیارات دولت دوازدهم مبنی بر تفاهم های اولیه در رفع قسمت عمده تحریم‌ها را انجام شده توصیف کرد و اظهار داشت:

با این حال، کمیته شکل گرفته در شورای عالی امنیت ملی که مسئولیت تطبیق متن تفاهم شده با قانون مجلس شورای اسلامی مصوب در آذر 1399 ، این تفاهم را ناسازگار با آن تشخیص داده است.

به این ترتیب، با نظر نهایی نهادهای عالی تصمیم گیر مبنی بر تداوم مذاکرات تا دستیابی به همه خواسته های مطروحه در این قانون، مذاکرات به بعد از انتقال کامل دولت موکول شده است و مسئولیت آن نیز بر عهده تیم جدید مذاکرات خواهد بود.

مواضع اصولي جمهوري اسلامي ايران در خصوص برجام، همواره بر اساس دستورالعمل هاي نهادهاي بالادستي تهيه و پيگيري شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала