فشار اقتصادی آمریکا به ایران شدت می‌گیرد

© Fotolia / Borna Mirahmadianایران
ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.07.2021
اشتراک
رسانه: آمریکا در دوره ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی، فشار اقتصادی را بیشتر خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه خبری «المیادین» آمریکا در دوره ریاست ابراهیم رئیسی، فشار اقتصادی را بیشتر خواهد کرد. محمد مهدی رحیمی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی ویژه‌برنامه «القسم» در باره فشار اقتصادی آمریکا بر ایران اظهارنظر کرد.

وی درباره مسیر مذاکره هسته‌ای در دولت جدید ایران به ریاست ابراهیم رئیسی گفت: « این موضوع یکی از اولویت‌های دولت جدید ایران است که باید درباره آن تصمیم‌گیری شود. موضوع اول این است که سیاست خارجی در ایران صرفا دست دولت نیست و تصمیم‌های آن در چارچوب نهادهای کلان گرفته می‌شود. نکته دوم این است که باید مواضع رئیس جمهور منتخب را درباره مذاکره با کشورهای دیگر از جمله کشورهای غربی مشاهده کرد.

رئیسی بعد از پیروزی و در اولین کنفرانس خبری گفت که سیاست خارجی او با پرونده هسته‌ای و مذاکراتش شروع نمی‌شود و با آن هم تمام نمی‌شود. این بر خلاف سیاست خارجی دولت حسن روحانی بود که همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد مذاکرات گذاشت. رئیسی در تبلیغاتی انتخاباتی خودش گفت که از مذاکره و از ظرفیت مذاکره نه فقط با کشورهای غربی بلکه با کشورهای همسایه نیز استفاده خواهد کرد. لذا پیش‌بینی می‌شود که با توقف مذاکرات وین ما یک فرصت یک ماه پیش روی خود داریم.

اولیانوف: آمریکا در تاثیرات فشار حداکثری علیه ایران بزرگنمایی کرد
 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.07.2021
اولیانوف: آمریکا در تاثیرات فشار حداکثری علیه ایران بزرگنمایی کرد

ایران آن توافقی که دنبالش بود، به دست نیاورد چون توافق متوازن نبود.  طبیعی است که آمریکا باید به توافق بازگردد و تعهداتش را اجرا کند. اگر آمریکایی‌ها خواستار بازگشت به توافق هستند باید از موضع خود کوتاه بیایند. تجربه نشان داده که ایران هر جا مقاومت بیشتری نشان داده، آمریکایی‌ها امتیاز بیشتری داده‌اند.

سیاست خارجی ایران فراتر از دولت است و مراکز عالی کشور درباره آن تصمیم می‌گیرند و دفاع از مقاومت اولویت جمهوری اسلامی است مثل حمایت از فلسطین در چهار دهه عمر جمهوری اسلامی سیاست اصلی جمهوری اسلامی ایران بوده و با دولت‌های مختلف تغییر نکرده است. اما قطعا در دوره رئیسی حمایت از محور مقاومت بیشتر و گسترده‌تر خواهد بود.

رئیس جمهور ایران در تبلیغات انتخاباتی هم بر این امر تأکید کرد. او در بیست روز گذشته با سران محور در منطقه و از جمله با بشار اسد رئیس جمهور سوریه تلفنی گفت‌وگو کرده و بر این رویکرد خود تأکید کرده و بروشنی گفته که ایران فلسطین و محور مقاومت را حمایت خواهد کرد. لذا این حمایت بیشتر از گذشته ادامه خواهد داشت. او در در مناصب قبلی خود چند سفر کرد که آخرین سفر خارجی او به عراق بود و با سران گروههای مقاومت دیدار کرد و قبل از آن هم به سوریه و قبل از آن به لبنان رفته بود.

در خصوص نگرانی غرب از رئیس‌جمهور شدن رئیسی و نحوه تعامل کشورهای غربی و واکنش آنان به حمایت بیشتر ایران از مقاومت در دوره رئیسی باید گفت،‌ خب طبیعی است که آمریکا هم حمایت از متحدانش را بیشتر خواهد کرد. آنها نگرانند که انقلابی‌ها در ایران به قدرت رسیده‌اند و نگرانند که الگوی ایران به کشورهای دیگر سرایت کند.

لذا آمریکایی‌ها هم برای ممانعت از اقدامات رئیسی از جمله اقداماتی برای توسعه اقتصادی اقداماتی خواهند کرد و فشار اقتصادی را بیشتر خواهند کرد و من معتقدم که تا جایی که بتوانند چوب لای چرخ توسعه اقتصادی ایران خواهند گذاشت. شما شاهد فشارهای اقتصادی در لبنان، یمن و حتی افغانستان هستید. آمریکایی‌ها از طریق متحدانشان قطعا تلاش می‌کنند تا شرایط بحرانی را تشدید کنند. اما من افق را روشن می‌بینم و زمینه برای حمایت و پیشرفت بیشتر فراهم است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала