صادرات نخستین محموله نفتی از بندر جاسک ایران تا ۲ روز آینده

© Photo / IRNAصادرات نخستین محموله نفتی از بندر جاسک ایران تا ۲ روز آینده
صادرات نخستین محموله نفتی از بندر جاسک ایران تا ۲ روز آینده - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.07.2021
اشتراک
مجری پایانه جاسک از بارگیری و صادرات نخستین محموله نفت سنگین از بندر جاسک توسط گوی شناور تا ۲ روز آینده خبر داد و گفت: صبح امروز، نفت خام به کیلومتر ۹۲۰ خط لوله گوره- جاسک رسیده است.

به گزارش اسپوتنیک، وحید مالکی امروز (شنبه) در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به اینکه همزمان با آغاز عملیات ساخت پایانه جاسک، بهره‌برداری از فاز نخست ابلاغ شد، ادامه داد: پایانه جاسک شامل ۳ سامانه میترینگ (اندازه‌گیری نفت خام) و ۶ خط لوله ۳۶ اینچی برای اتصال به ۳ گوی شناور است.

هشدار رئیس کمیته اقتصاد انرژی مجلس درباره گزینه احتمالی وزارت نفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.07.2021
هشدار رئیس کمیته اقتصاد انرژی مجلس درباره گزینه احتمالی وزارت نفت

وی با بیان اینکه به هر گوی شناور برای انتقال نفت خام ۲ خط لوله متصل می‌شود، افزود: در روزهای پایانی ۹۹ اولین گوی شناور نصب شد و از ابتدای سال ۱۴۰۰ مراحل راه‌اندازی انجام شده و اکنون منتظر دریافت نفت خام برای صادرات از این بندر هستیم.

مالکی تاکید کرد: اولین نفتکش به منطقه رسیده و تا ۲روز آینده نفت خام به این بخش می‌رسد و انتظار داریم ظهر روز دوشنبه (۲۸ تیرماه) شروع عملیات بارگیری نفت خام سنگین آغاز شود.

به گفته مجری پایانه جاسک، اولین نفتکش که برای بارگیری در نظر گرفته شده، نفتکشی ۱۰۰ هزار تنی است.

وی با بیان اینکه صادرات میعانات گازی از این پایانه در فاز نخست تعریف شده است، افزود: برای پایانه جاسک، صادرات ۳ محصول شامل نفت خام سنگین، نفت خام سبک و میعانات گازی در نظر گرفته شده که اکنون نفت خام سنگین از گوره داخل خط لوله هزار کیلومتری پمپاژ شده است.

مجری پایانه جاسک ادامه داد: ساعت هفت و ۳۰ دقیقه امروز، نفت خام به کیلومتر ۹۲۰ خط لوله رسیده و تنها ۸۰ کیلومتر تا پایانه جاسک فاصله دارد.

وی ظرفیت صادراتی پایانه جاسک در فاز نخست را ۳۵۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد و گفت: هر ۳ سامانه میترینگ نصب شده و ۲ سامانه تکمیل شده است و سامانه سوم در روزهای آینده به اتمام می‌رسد با رسیدن نفت در موقعیت، حاضر می‌شوند.

مالکی افزود: اهمیت سامانه های میترینگ از این رو است که اندازه‌گیری باید به تایید واحدهای نظارتی برسد.

به گفته مالکی، در عملیات صادرات، گمرک و واحد نظارت بر صادرات، سازمان بنادر و... حاضر خواهند بود و بر روند صادرات نظارت می‌کنند.

وی سهم ساخت داخل در اجرای پایانه جاسک را بیش از ۹۰ درصد دانست و گفت: در مجموع ۴۷.۶ کیلومتر لوله‌گذاری در بخش خشکی و دریا در این طرح انجام خواهد شد که از این میزان ۴۵ کیلومتر در بستر دریا بوده که ۳۰ کیلیومتر آن اجرا شده است و بقیه نیز تا ۳ هفته آینده به اتمام می‌رسد.

مجری پایانه جاسک با اشاره به اینکه گوی‌های شناور بعدی در خرمشهر ساخته می‌شود، گفت: گوی بعدی شهریور ماه آماده نصب است و امیدواریم بخش ساحلی را با تمام ظرفیت تا پایان سال ۱۴۰۰ تکمیل کنیم.

به گزارش ایرنا، خط لوله گوره – جاسک به طول هزار کیلومتر با تکیه بر توان داخلی احداث شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала