گزارش و تحلیل

مذاکرات برجام در انتظار دولت جدید ایران

© AP Photo / Ronald Zakبرجام
برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.07.2021
اشتراک
یک نشریه آمریکایی نوشت که ایران تا زمان آغاز به کار دولت جدید این کشور به مذاکرات برجام در وین برنخواهد گشت.

اسپوتنیک - واشنگتن پست گزارش داد که ایران تا زمان آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید این کشور در ماه آگوست، به مذاکرات درباره توافق هسته ای در وین برنخواهد گشت.

به نوشته این روزنامه، در حال حاضر تاریخ دقیق آغاز دور هفتم مذاکرات برجام در وین مشخص نیست. اما به گفته منابع این روزنامه، ایران به صراحت گفته است که تا زمان تشکیل دولت جدید در مذاکرات شرکت نخواهد کرد.

چرا آقای روحانی برجام را به رئیسی پاس داد؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.07.2021
گزارش و تحلیل
چرا آقای روحانی برجام را به رئیسی پاس داد؟

اکنون این سوالات مطرح می شود که چه چیزی در حال حاضر مانع مذاکره، تیم مذاکره کنندگان ایرانی می شود و چرا باید در انتظار روی کار آمدن دولت جدید باشند و اینکه آیا رویه کابینه جدید درباره مسئله برجام با ایالات متحده تغییر خواهد کرد.

دکتر مانی محرابی، استراتژیست و تحلیلگر روابط بین الملل و عضو هیئت علمی اندیشکده روابط بین الملل ایران به سوالات خبرنگار اسپوتنیک پاسخ داد.

دولت جدید نمی‌خواهد در بدو آغاز کار، وارد تعهداتی شود که بدون در نظر گرفتن پتانسیل‌های خود و توسط دولتی دیگر اعمال شده اند. از این رو عقلانی است که دولت جدید پس از تشکیل کابینه و گذشت چند ماه و شناخت کافی از شرایط پیش رو برای خود تعهد آفرینی کند.

حتی ممکن است با تغییر دولت و تغییر پتانسیل‌های کشور، برگ‌های برنده جدیدی نیز از سوی طرف ایرانی وارد مذاکره شده و روند مذاکرات را به سود ایران تغییر دهد. هیچ چیز مشخص نیست و همین عدم اطلاع از شرایط پیش رو مهم‌ترین دلیل برای به نتیجه نرسیدن توافق می‌باشد.

جدا از این مسئله که کابینه دولت جدید را چه افرادی تشکیل می‌دهند و وزارت‌هایی که مستقیما در ماجرای برجام دخیل هستند توسط چه کسانی اداره خواهد شد، تغییر دولت در این برهه زمانی به منزله تغییر استراتژی ایران در مواجه با غرب خواهد بود و مسلما رویه جمهوری اسلامی ایران نیز تغییر خواهد کرد. اما این تغییر از سوی حاکمیت کشور است نه صرفا دولت و کابینه جدید زیرا معتقدم در این برهه زمانی و شرایط کنونی هر نامزد دیگری هم که پیروز انتخابات ۱۴۰۰ می‌شود باز هم شاهد تغییری که عرض کردم بودیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала