سازمان ملل در رابطه با تسلط طالبان بر گذرگاه مرزی افغانستان-پاکستان ابراز نگرانی کرد

© AP Photo / Pakistani Taliban handoutسازمان ملل در رابطه با تسلط طالبان بر گذرگاه مرزی افغانستان-پاکستان ابراز نگرانی کرد
سازمان ملل در رابطه با تسلط طالبان بر گذرگاه مرزی افغانستان-پاکستان ابراز نگرانی کرد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.07.2021
اشتراک
معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در کنفرانسی خبری اظهار داشت سازمان ملل از اخبار مربوط به خشونت‌ها و نقض‌ها در افغانستان بشدت نگران شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، "فلورنسیا سوتو نینو"، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: ما از تشدید درگیری‌های نظامی در افغانستان بسیار نگران شده‌ایم.

وی تاکید کرد: سازمان ملل نهایت تلاش خود را برای ادامه یافتن مذاکرات میان طرفین درگیر و دستیابی به یک توافق انجام می‌دهد.

اوضاع افغانستان از دیدگاه سخنگوی وزارت خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.07.2021
اوضاع افغانستان از دیدگاه سخنگوی وزارت خارجه روسیه

فلورنسیا سوتو نینو درباره تسلط طالبان بر یکی از اصلی‌ترین گذرگاه‌ها در مرز افغانستان-پاکستان گفت: ما نیز این اخبار را شنیده‌ایم. تنها چیزی که می‌توانم به شما بگویم این است که ما در حال حاضر بر روند تلاش‌ها پیرامون صلح پایدار در افغانستان تمرکز داریم.

در همین حال، هیئت کمک‌رسان سازمان ملل در افغانستان از تمامی طرفین درگیر در این کشور خواست تا در جریان عید قربان آتش‌بس اعلام کنند تا مردم افغان بتوانند کمی نفس راحت بکشند.

در افغانستان، درگیری بین نیروهای دولتی و شبه نظامیان جنبش بنیاد گرای طالبان جریان دارد که اراضی قابل توجهی را در مناطق روستایی تصرف کرده و به شهرهای بزرگ حمله کرده اند. بی ثباتی در شرایط وعده های ایالات متحده برای خروج همه نیروهای خود از افغانستان تا قبل از 11 سپتامبر در حال افزایش است. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد ایالات متحده آمریکا که نیروهای خود را از افغانستان بیرون می کشد، به این ترتیب در واقع شکست خود را در این کشور خاورمیانه پذیرفته است.

یادآور می شود در سال 2020 مقامات واشنگتن و طالبان اولین توافقنامه صلح در بیش از 18 سال جنگ را در دوحه امضا کردند. این توافقنامه  خروج نیروهای خارجی و آغاز گفتگوی بین الافغانی پس از تبادل زندانیان و اسرا را پیش بینی می کند.

ضمیر کابلوف ، فرستاده ویژه رئیس جمهور درامور  افغانستان و مدیر بخش دوم آسیا در وزارت خارجه روسیه، روز چهارشنبه گفت که طالبان  کنترل بیش از نیمی از بیش از 400 شهرستان افغانستان را در دست خود گرفته اند. جنگ در این کشور ، طبق پیش بینی او ، ممکن است دو ماه دیگر ادامه داشته باشد ، اما طالبان  کنترل کامل افغانستان به دست نخواهند آورد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала