اعلام شرایط طالبان برای برقراری آتش بس در افغانستان

CC BY-SA 3.0 / Tasnim News Agency / اعلام شرایط طالبان برای برقراری آتش بس در افغانستان
اعلام شرایط طالبان برای برقراری  آتش بس در افغانستان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.07.2021
اشتراک
نماینده جنبش بنیادگرای طالبان افغانستان شرایط این جنبش برای قبول آتش بس سه ماهه را اعلام کرد.

به گزارش اسپوتنیک،  شبکه تلویزیونی محلی  1TV News با استناد به نادر نادری، مذاکره کننده با طالبان از طرف دولت افغانستان اطلاع داد این جنبش بنیادگرا در صورت آزاد شدن هفت هزار زندانی و حذف طالبان از لیست سیاه سازمان ملل متحد با آتش بس موافقت خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.07.2021
اعلام زمان آغاز عملیات تخلیه افغان های کمک کننده به نیروهای آمریکایی از افغانستان

بعداً محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی جنبش طالبان گفت که این جنبش  در مورد آتش بس صحبت نکرده بلکه صحبت در مورد محدود کردن عملیات نظامی بوده  است.

به گفته وی، طالبان "هیچ اطلاعاتی در مورد این پیشنهاد" برای آتش بس ندارند.

پیش از این ، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در افغانستان ، مدیر بخش دوم آسیا از وزارت امور خارجه ضمیر گفته بود که روند حذف طالبان از تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد می تواند پس از آغاز گفتگوهای بین الافغانی آغاز شود.

وی همچنین یادآور شد  سازمان ملل در سال 2001 قطعنامه ای را تصویب کرد که طبق آن این جنبش یک سازمان تروریستی شناخته شد و بیش از 110 عضو آن از رده های بالا و میانی تحت تحریم قرار گرفتند.

در افغانستان، درگیری بین نیروهای دولتی و شبه نظامیان جنبش بنیاد گرای طالبان جریان دارد که اراضی قابل توجهی را در مناطق روستایی تصرف کرده و به شهرهای بزرگ حمله کرده اند. بی ثباتی در شرایط وعده های ایالات متحده برای خروج همه نیروهای خود از افغانستان تا قبل از 11 سپتامبر در حال افزایش است. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد ایالات متحده آمریکا که نیروهای خود را از افغانستان بیرون می کشد، به این ترتیب در واقع شکست خود را در این کشور خاورمیانه پذیرفته است.

یادآور می شود در سال 2020 مقامات واشنگتن و طالبان اولین توافقنامه صلح در بیش از 18 سال جنگ را در دوحه امضا کردند. این توافقنامه  خروج نیروهای خارجی و آغاز گفتگوی بین الافغانی پس از تبادل زندانیان و اسرا را پیش بینی می کند.

ضمیر کابلوف ، فرستاده ویژه رئیس جمهور درامور  افغانستان و مدیر بخش دوم آسیا در وزارت خارجه روسیه، روز چهارشنبه گفت که طالبان  کنترل بیش از نیمی از بیش از 400 شهرستان افغانستان را در دست خود گرفته اند. جنگ در این کشور ، طبق پیش بینی او ، ممکن است دو ماه دیگر ادامه داشته باشد ، اما طالبان  کنترل کامل افغانستان به دست نخواهند آورد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала