گزارش و تحلیل

مذاکرات برای آزادی زندانیان ایران در آمریکا جاری است

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.07.2021
اشتراک
عملاً تحولی برای آزادی منابع مالی ایران در کره جنوبی صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران آقای دکتر سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آخرين وضعیت مذاکرات وین اظهار داشت:

امروز یک گزارش مفصل و جامع در خصوص آخرین وضعیت اجرای برجام شامل جزئیات توافقات و موانع گفتگوهای جاری در وین منتشر شد. این گزارش بیست و دومین گزارش یه ماهه وزارت امورخارجه است که بر اساس تکلیف قانونی، تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. با عنایت به اینکه این گزارش آخرین گزارش وزارت خارجه در پایان دولت دوازدهم است سعی شده یک نگاه جامع به اجرای برجام و مسیر پیش رو داشته باشد. به همه عزیزان خبرنگار و اهل نظر توصیه میکنم این گزارش را مطالعه نمایند. این گزارش سعی نموده یک ارزیابی منصفانه و کارشناسانه داشته و پیشنهاداتی هم برای ادامه مسیر ارائه نماید.

اگر بخواهم کوتاه اشاره ای داشته باشم، باتوجه به پيشرفت‌هاي حاصله میتوان این ارزیابی را ارائه نمود که به پايان مذاكرات وین نزديك شده‌ايم. برخي موضوعات حل‌نشده كماكان باقي است، ولي آنچه كه اهميت دارد اين است كه وزن موضوعات حل‌شده خيلي بيشتر از مسائل حل‌نشده است. ما مسير زيادي را تاكنون طي كرده‌ايم اما اين راه باقي مانده از مسير، مسير ساده‌اي نخواهد بود. اميدواريم طرف‌هاي مقابل بتوانند تصميمات خود را اتخاذ كنند، در اين صورت ما نيز مي‌توانيم به توافقي دست يابيم كه مطلوب همگان خواهد شد.

وی اشاره کرد که در وين، همه هيئت‌ها اذعان دارند كه پيشرفت‌هاي نسبتا خوبي صورت گرفته و همگي بر جديت خود براي ادامه مسير و دستيابي به يك توافق براي احياي برجام تفاهم دارند، اما در همين راستا قبول دارند كه برخي مسائل كليدي بايد از سوي مراجع تصميم‌گيري در كشورها بررسي‌ شود. آنچه در کشورمان  مورد اجماع همه می باشد، اين موضوع است كه اولا تحريم‌هاي آمريكا بايد به صورت موثر برداشته شود و ثانيا مطالبات فرابرجامي ارتباطي به اين توافق ندارد. مكررا اعلام شده به محض اجراي كامل توافق هسته‌اي و راستي‌آزمايي آن، جمهوري اسلامي ايران نيز اجراي کامل تعهدات خود را از سر خواهد گرفت.

خطیب زاده اضافه کرد: از نظر جمهوري اسلامي ايران، پيشرفت مذاكرات در وين، از اين منظر خوب بوده كه هم متون بسيار زيادي آماده شده و هم بخش هایی که تکمیل نشده است، داراي وضعيت مشخص شده‌اي است كه اختلافات را به طور مشخص نشان مي‌دهد و اين موضوع به تصميم گيران كمك مي‌كند تا متوجه شوند در چه مرحله‌اي از تصميم گيري قراردارند. وی تاکید کرد: مواضع ما از ابتداي مذاكرات هيچ‌گونه تغييري نكرده است و خواهان رفع تحريم‌ها و همين‌طور راستي‌آزمايي آنها و سپس ازسرگیری اجرای تعهدات از سوی کشورمان هستيم. از سوي ديگر آمريكا به عنوان ناقض برجام مي‌بايست تضمین های لازم را بدهد. ما در مذاكرات وين، چارچوب منافع ملی، صرفا اهداف مشخص شده از سوی مسئولین عالیه نظام نظام  را دنبال مي‌كنيم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص پیش بینی زمان دستیابی به توافق نیز گفت: به طور حتم برا دولت های دوازدهم و سيزدهم آنچه اهميت دارد دستيابي به منافع عالیه مردم است و زمان در اينجا اهميت ثانوی دارد. بدیهی است هرچه اين مهم، سريعتر به نتيجه برسد آثار رفع تحريم‌ها زودتر در كشور نمايان مي‌شود.

حسن بیگی: برخی عناصر بدون اجازه مذاکرات انجام میدهند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.07.2021
گزارش و تحلیل
حسن بیگی: برخی عناصر بدون اجازه مذاکرات انجام می دهند

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران شكست سياست فشار حداکثری را بر صاحب نظران کاملا روشن دانست و افزود:

این سیاست به هیچ یک از اهداف خود نرسیده است. ضمن آنکه غیرقانونی بودن توسل و اعمال تحريم هاي يكجانبه و عدم كارآيي اين ابزار در عرصه بين المللي موضوعی اجماعی است. طي چهار دهه گذشته، دولت هاي مختلف آمريكا، مجموعه تحريم هاي گسترده اي عليه ايران وضع و اجرا کرده اند، اما حقيقت آن است كه حتی بنا به اعتراف مقامات آمريكايي، اين كشور در دستيابي به اهداف تحريمي خود ناموفق بوده و  تاكنون راه به جايي نبرده است. 

خطیب زاده تصریح کرد که در مجموع، ارزيابي و قضاوت در مورد تغییر سياست تحريمي آمريكا منوط به مشاهده و راستی آزمایی  عملي اين ادعاها خواهد بود. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین با اشاره به اظهارات رابرت مالی درخصوص آزادی زندانیان آمریکایی اظهار داشت:

 موضوع آزادي زندانيان ايراني در آمریکا و برخی کشورهای غربی دیگر که به بهانه های واهی عملا به گروگان گرفته شده اند به عنوان موضوعي با اولویت بالا همواره در دستور کار قرار داشته است. وزير محترم امور خارجه از مدت ها پيش طرح مبادله همه زندانيان ايراني و امريكايي با يكديگر را مطرح كردند. دولت بايدن نيز از روزهاي ابتدايي روي كار آمدن، اين موضوع را مورد توجه قرار داد. مذاكرات در اين زمينه در جريان است و  در صورت به نتيجه رسيدن مذاكرات، متعاقبا اطلاع رساني خواهد شد.

خطیب زاده در پاسخ به پرسشی در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر توافق کره‌جنوبی و آمریکا برای همکاری درباره دارایی‌های مسدود شده ایران نیز گفت:

كره جنوبي در پي تغيير دولت در آمريكا، نسبت به حل مشكلات موجود در روابط دو جانبه با جمهوري اسلامي ايران و به ويژه رفع محدوديت ها از منابع مالي ايران نزد بانكهاي اين كشور ابراز علاقه کرده و در اين ميان شاهد برخي ابتكارات از سوي اين كشور و از جمله سفر نخست وزير كره جنوبي به تهران در 22 و 23 فروردين ماه بوده ايم. در همه اين تحركات و مراودات، كره جنوبي با طرح وعده هائي اعلام آمادگي کرده است كه براي حل اين مشكلات گامهائي عملي بردارد. اما به رغم مذاكرات و گفتگوهاي انجام شده بين مقامات جمهوري اسلامي ايران و كره جنوبي، از جمله در جريان سفر نخست وزير اين كشور به تهران، عملأ تاكنون تحول مهمي در جهت حل مشكلات بين دو كشور و خاصه رفع محدوديت از منابع ارزي ايران نزد بانكهاي كره اي صورت نگرفته است.

 هر از گاهي اخباري مبني بر پيگيري هاي طرف كره اي در خصوص امكان بهره برداري و يا انتقال بخشي از منابع مالي كشورمان در بانك هاي اين كشور منتشر مي شود، ولي متأسفانه در عمل ما شاهد اقدامي عملي، حتي براي انتقال بخشي از منابع مالي به كانال سوئيس براي خريد كالاهاي بشردوستانه و يا تسهيل خريد اينگونه اقلام از داخل كره و يا كشور ثالث نبوده ايم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: تجربه نشان مي‌دهد كه اقداماتي از اين دست و اكتفاي صرف به اظهارات رسانه‌اي، رويه معمول كره جنوبي است كه باز هم روي خواهد داد و تا زماني كه جمهوري اسلامي ايران شاهد نتيجه عملي و موثر نباشد، اهميتي به ژست هاي رسانه اي نخواهد داد.

یک جرقه تا جنگ ایران و آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.07.2021
گزارش و تحلیل
یک جرقه تا جنگ ایران و آمریکا

آقای دکتر سعید خطیب زاده همچنین در خصوص برخی اظهارات پیرامون تعلیق پروژه واکسن کوبایی اظهار داشت:

پروژه توليد مشترك واكسن كروناي كوبايي سوبرانا2 ميان دو كشور ايران وكوبا که با سفر سال گذشته دکتر ظریف به هاوانا کلید خورد به خوبي در جريان است و همكاريهاي نزديك ميان انستيتو پاستور ايران و موسسه فينلاي كوبا همچنان با قوت ادامه دارد. موضوع انتقال تكنولوژي اين واكسن به كشورمان كه از جمله بهترين واكسنهاي موجود در دنيا ارزبیابی گردیده و  نتايج و اثربخشي بسيار بالايي هم در مواجهه با سويه هاي جديد اين ويروس از خود نشان داده است با هم افزايي خوب ميان طرفين درجريان است. همچنین بحثهاي فشرده علمي هفتگي به طور مجازي بين مديران و دانشمندان دو موسسه در رابطه با مطالعات باليني و روند انتقال و بهينه سازي توليد به طور منظم و  پيوسته در سال جاري ادامه داشته است.

خطیب زاده افزود: بيانيه مشترك انستيتو پاستور ايران و انستيتو فينلاي كوبا در روز شنبه 19 تيرماه  و سفر احتمالي قريب الوقوع آقاي دكتر ويسنته رئيس انستيتو فينلاي كوبا به كشورمان هم مويد همكاري نزديك ميان طرفين است. ان شاء الله به زودي و با توليد اين واكسن در انستيتو پاستور كشورمان، مردم عزيز  ايران مي توانند از اين واكسن استفاده کنند و همكاري اين دو نهاد معتبر ايراني- كوبايي تاثير مثبتي بر سلامت جمعيت هر دو كشور خواهد داشت.

سعید خطیب زاده در خصوص واردات واکسن از مبدأ چین نیز اشاره داشت:

 همکاریهای گسترده ای میان دو کشور در جریان است. تاكنون  بيش از 6 ميليون دوز واكسن از طريق چين وارد كشور شده كه حدود 800 هزار دوز آن، واكسن هاي اهدايي طرف چيني بوده است. آخرين محموله ي وارادتي از چين يك و نيم ميليون دوز بود كه هفته جاري (پنجشنبه گذشته و شنبه) وارد كشور شد. وی افزود: با پيگيري انجام شده اميدواريم طي روزهاي آتي واردات واكسن از چين ادامه پيدا كند و در هر مورد، پس از نهايي شدن ارسال واكسن اطلاع رساني خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به انتشار خبری مبني بر عدم پذیرش انتخابات فدراسيون دوچرخه سواري کشورمان از سوی اتحاديه جهاني دوچرخه سواري و امكان تعليق این فدراسیون ایران اظهار داشت:

انتخابات فدراسيون فدراسيون دوچرخه سواري كشورمان به صورت كامل وفق اساسنامه فدراسيون جهاني دوچرخه سواري انجام گرفته و مورد تاييد نهادهاي مرتبط داخلي بوده است. فدراسيون جهاني دوچرخه سواري احيانا تحت تاثير و به دليل اطلاعات غلطي كه دریافت کرده است، سوالاتي را مطرح كرده كه كليه سوالات توسط فدراسيون دوچرخه سواري كشورمان پاسخ داده شده و مراحل رفع سوء تفاهم از سوي اين فدراسيون در دست اقدام است.   

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت تشکیل دولت لبنان اظهار داشت:

ما معتقدیم اين  يك مسئله  داخلي لبنان است و ما در مسائل داخلي هيچ كشوری، از جمله لبنان دخالت نمي كنيم. همچنين به تصميماتي كه لبناني ها مي گيرند احترام مي گذاريم و اميدواريم دولت اين كشور هرچه زودتر تشكيل شود.

وی اضافه کرد: معتقديم دخالت خارجي آمريكا و ديگران، شرايط را در لبنان سخت تر مي كند و اين دخالتها را ناقض ثبات لبنان مي دانيم. لبنان داراي حاكميت مستقل و رئيس جمهور و پارلمان و مردمي است كه خودشان توان حل مشكلات را دارند و بايد به آنها احترام گذاشت. اين مردم لبنان و خود لبناني ها هستند كه تركيب دولت و نحوه تشكيل آن را مشخص مي كنند و هرگونه فشار از خارج يا تحميل خارجي را قبول نخواهند كرد.

اقای دکتر سعید خطیب زاده پیرامون تحریمهای جدید وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا علیه برخی شرکتها به اتهام ارتباط با چین، روسیه و ایران بیان کرد:

اعتیاد واشنگتن به تحریم باعث شده است که این کشور حتی منافع خود را نبیند. در دنياي به هم پيوسته كنوني، كشورهاي تحت تحريم آمريكا با مقاومت خود در برابر زياده هاي خواهي هاي واشنگتن ثابت كرده اند زندگي بدون سلطه و زورگويي اين كشور نيز امكان پذير است. آمريكا با اقدامات تحريمي يكجانبه، تنها به كشورهاي هدف صدمه نمي زند بلكه با ادامه اين سياستها ، موسسات و شركتهاي آمريكايي را نيز از بازارهاي جهاني محروم مي سازد. 

سعید خطیب زاده در واکنش به قطعنامه حقوق بشری پارلمان اروپا عليه ايران و تحريم برخی مقامات ايراني تاکید کرد:

ما قطعنامه پارلمان اروپا را به شدت محكوم مي كنيم. اين قطعنامه فاقد وجاهت و از اساس غير قابل قبول و مصداق بارز دخالت در امور داخلي ايران است.

وی به این نکته اشاره کرد که متاسفانه پارلمان اروپا كه مدعي حقوق بشر مردم ايران است، در مقابل تروريسم اقتصادي آمريكا عليه مردم ايران و كشتار مردم بيگناه در يمن و فلسطين سكوت معني داري را اتخاذ كرده است.

خطیب زاده افزود:

پارلمان اروپا بايد به استفاده ابزاري از مقوله حقوق بشر پايان داده و موضعي متعادل و منطقي را در تعامل با جمهوري اسلامي ايران در پيش گيرد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала