سخنگوی صنعت برق: ۳۰ هزار میلیارد تومان یارانه سالانه فروش برق با سوخت یارانه‌ای است

CC BY 4.0 / IRNA / کنتور برق
کنتور برق - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.07.2021
اشتراک
هزینه‌ تولید و انتقال هر کیلووات ساعت برق ۱۹۲ تومان است اما به قیمت ۸۲ تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

به گزارش اسپوتنیک، سخنگوی صنعت برق ایران در توییتر نوشت: «هزینه‌ تولید و انتقال هر کیلووات ساعت برق ۱۹۲ تومان است اما به قیمت ۸۲ تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

۵۱ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکاریم و همین عدد را به پیمانکاران و تولیدکنندگان بدهکاریم. ۳۰ هزار میلیارد تومان یارانه سالانه فروش برق با سوخت یارانه‌ای است».

​شایان ذکر است که از مدتی قبل قطع برق در برخی از شهرهای ایران باعث تجمع مردم در خیابانها شد و اعتراضات مردمی را در پی داشت. مقامات علت قطعی برق را با خشکسالی و مصرف بی رویه برق توسط اهالی و شرکت ها و استخراج رمزارز مربوط دانستند.

کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در رابطه با قطعی برق گفت که شبکه انتقال برق ما جوابگوی نیاز و شرایط فعلی کشور نیست و نیازمند بازسازی و نوسازی است. ما در کشور توانایی تولید 60 هزار مگاوات برق را داریم اما این در حالی است که شبکه انتقال برق ما نهایتا توانایی انتقال 50 هزار مگاوات برق را دارد و اگر برق بیشتری وارد مدار شود، وارد وضعیت قرمز می‌شود و به خاطر فشار زیاد به شبکه برق خاموشی سراسری خواهیم داشت.

جلسه فوق‌ العاده کمیسیون انرژی ایران برای بررسی علل قطعی برق - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.07.2021
جلسه فوق‌ العاده کمیسیون انرژی ایران برای بررسی علل قطعی برق

کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: «برق تولیدشده در سراسر کشور به مرکز می‌رود و از آنجا بین استان‌های مختلف تقسیم می‌شود و به عنوان مثال در مورد استان گیلان که نیازمند 2200 مگاوات برق در زمان اوج مصرف است، تنها 1600 تا 1700 مگاوات در شرایط اوج مصرف در اختیار استان قرار می‌گیرد.

به دلیل ضعف در شبکه انتقال برق کشور از تمامی ظرفیت‌ها برای تولید برق استفاده نمی‌شود و ما با موضوعی تحت عنوان ظرفیت پنهان برای تولید برق مواجهیم که به دلیل مشکل انتقال نمی‌توانند وارد مدار شود».

مدیرعامل شرکت آب و برق کیش نیز با اشاره به توان تولید ۱۷۵ مگاوات برق در نیروگاه شمال کیش، گفت که بزودی برای پایداری بیشتر شبکه توزیع برق ارتباط این شرکت با نیروگاه جنوب کیش برقرار خواهد شد. یک نیروگاه ۴۲ مگاواتی خریداری شده است و به زودی روند اجرایی آن آغاز می‌شود و یک نیروگاه ۴۲ مگاواتی دیگر هم از سوی سازمان منطقه آزاد کیش توافق نامه آن را مبادله کردند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала