گزارش و تحلیل

دولت هلند باید بر اساس قوانین بین المللی به پناهندگی عامل ترور 7 تیر پاسخ دهد

© Fotolia / Borna Mirahmadianدولت هلند باید بر اساس قوانین بین المللی به پناهندگی عامل ترور 7 تیر پاسخ دهد
دولت هلند باید بر اساس قوانین بین المللی به پناهندگی عامل ترور 7 تیر پاسخ دهد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.07.2021
اشتراک
حقوق دادن ایرانی امیر حسین نوربخش اعلام داشت که دولت هلند باید به پرونده پناهندگی عامل ترور حادثه هفتم تیر سال ۱۳۶۰ با گذشت 40 سال از این حادثه هچنین پاسخ دهد.

به گزارش اسپوتنیک، انجمن دفاع از قربانیان تروریسم در حاشیه چهل و هفتمین دوره شواری حقوق بشر سازمان ملل متحد، نشستی با عنوان "ظرفیت های حقوقی و مواهب حقوق بشر" همزمان با چهلمین سالگرد حادثه هفتم تیر سال ۱۳۶۰ با حضور وکلا، قضات، حقوقدانان، اصحاب رسانه و خانواده‌های این افراد برگزار کرد.

در این همایش اعلام شد از آنجا که سالها پیش «علی معتمد» (علی معتمد یا همان محمدرضا کلاهی)) تروریست فاجعه هفتم تیر) به کشور هلند رفته و پناهندگی می‌گیرد و در آنجا کشته می‌شود: حق مسلم خانواده قربانیان هفتم تیر این است که دادگاهی در این خصوص تشکیل شود و حداقل به عنوان مشارکت کننده در دادگاه وی حاضر باشند و این یک حق اولیه قربانیان اقدامات تروریستی است. چنین حقی در اتحادیه اروپا قبول شده است ولی دولت هلند در این پرونده تاکنون همکاری لازم را نداشته است. دولت هلند براساس وظیفه مسوولیت خود در قبال حقوق بشر باید با مجرم تروریستی علی معتمد برخورد مناسب را انجام می داد تا رعایت حقوق بشر تضمین شود.

محسن فخری زاده، فیزیکدان هسته‌ای ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.12.2020
نامه ایران به سازمان ملل در ارتباط با ترور دانشمند هسته ای

در این راستا، خبرگزاری اسپوتنیک با امیر حسین نوربخش، حقوقدان و پژوهشگر مسائل حقوقی به گفتگو نشسته است و از جنبه های حقوقی این ترور و عملکرد دولت هلند در اعطای پناهندگی به مضنون ترور 7 تیر سوالهایی از این حقوقدان ایرانی پرسیده شد.

آیا امکان انجام پرونده جنایی بین المللی علیه شخص متوفی (علی معتمد، تروریست فاجعه 7 تیر که به هلند پناهنده شد و سپس آنجا کشته شد) مجاز است؟  اگر قاتل مرده باشد، چه کسی باید پاسخگوی خانواده های کشته شدگان حمله تروریستی 28 ژوئن 1981 باشد؟

برای من واقعا عجیب است که اروپا و آمریکا، در مجموع کشورهای بلوک غرب که شعار حقوق بشر را می دهند، چگونه گاهی سوپر بیانیه و ادبیاتی در خصوص حقوق بشر را ارائه می دهند که مورد استقبال قرار می گیرد، منتهی مراتب چرا کشوری چون هلند اقدام به پناهنگی به محمدرضا کلاهی می نماید، فردی که اقدام به ترور نموده است. تروریست پس یعنی چی! همه ما می دانیم که اصطلاح ترور در فرانسه برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت که به معنای "وحشت آفرینی" است. وقتی فردی از طرف خود یا سازمانی اقدام به ترور می نماید، عواقب آن را می داند. حادثه ترور فوق در 7 تیر به انقلاب ایران آسیب وارد کرد. حتی اقدامات تروریستی علیه مردم ایران انجام شده است، مردم ایران جدا از بحث انقلاب و سیاست، مردم عادی بارها مورد هدف ترور در خیابان ها قرار گرفته اند، حدود 4000 ایرانی در خیابان ها به این صورت ترور شدند. به عنوان مثال سازمان مجاهدین خلق از سوی بلوک شرق مورد حمایت قرار نگرفت.

من تعجب می کنم که با وجود این همه ادبیات حقوق بشری مناسبی که غربی ها دارند، در عمل بد رفتار می کنند. در واقع غربی ها در بحث ترور، تبعیض قائل می شوند. لذا حمایت از تروریست ها و اهدای پناهندگی غربی ها به آنها به افرادی که شهروندان ایرانی را ترور کردند، بارها بمب گذاری کردند، آدم های بی گناه را کشتند، کشتن مقامات ایرانی بسیار عجیب می نماید. جدا از مسئله هفت تیر، کلی ترورهای دیگری در ایران داشته ایم که ترورهای کور و بی هدف انجام شده است، به عنوان مثال در نماز جمعه یا ترور یک شهروندی که سیاسی نبوده است، بی گناه بودند. اعطای پناهندگی به عوامل این ترورها به چه معنا است! اگر بحث حقوق بشر است که وی مجرم است! درست است که معنای تروریست هنوز تعریف نشده است و این یک ضعف است. چرا غرب تروریست را تعریف نمی کند، چون خود سازمان های تروریستی فراوانی را به وجود آورده اند و از آن حمایت نموده اند. به عنوان مثال سازمان مجاهدین در فرانسه و آمریکا دفتر دارد.

حمله به سفارت ایران در هلند + فیلم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.01.2019
حمله به سفارت ایران در هلند + فیلم

آیا دولت هلند درگیر دعاوی خواهد شد؟

به لحاظ حقوقی ، دولت هلند آمده است به فردی به اصطلاح پناهندگی داده است که برای وی پناهندگی اش معنا ندارد، زیرا این فرد تحت تعقیب بوده است. پناهندگی معنی ندارد، زیرا از منظر بین المللی تحت تعقیب است. دولت ایران هنوز نمی داند چطور این فرد کشته شده است، و اصلا آیا همین فرد از بین رفته است، آیا واقعا وی کشته شده است. بنابراین حتی یک درصد کشته شدن وی را تقصیر ایران بدانیم، این به معنای تئوری پیش گیرانه از جنگ است، از جنگی که ممکن است به صورت ناخواسته یپش بیاید و صلح و امنیت ملی را بر هم بزند. خوب ما دیدیم که قضیه 11 سپتامبر پیش امد به دلیل اینکه طراحان این عملیات در خاک کشورهایی چون افغانستان و پاکستان بوده اند که آمریکا به خود اجازه داده بود که خیلی راحت به این کشورها لشکر کشی کند. در واقع در اینجا جنگ به عنوان عمل حقوقی است نه سیاسی که آثار حقوقی دارد.

من نمی گویم که این اتفاقی که واقعا برای آقای کلاهی افتاده است و کشته شده است! کشته شدن وی را نیز نمی توان به ایران نسبت داد. در واقع تئوری پیش گیرانه و دفاع از حاکمیت ملی هر علتی دارد، چه ملت شرقی باشد و چه غربی. اصولا دولت هلند خودش در این مورد تعقیب حقوقی است، چرا به چنین فردی که ترور کرده است پناهندگی داده است؟ وی در این کشور چه کارهایی انجام می داده است.

جالب است یک دسته تروریستهایی که در جنوب ایران به عنوان الاهواز و اسامی عربی به کار می برند، که اعراب ایرانی هستند که تجزیه طلبند که رسما می گویند ما می خواهیم اهواز را جدا کنیم، چرا دولت دانمارک به راحتی به این افراد پناهندگی می دهد. بنابراین الان دولت هلند بر اساس قوانین بین المللی مسئولیت دارد! زیرا صلح بین المللی را به خطر انداخته است.

زیرا هر کشوری که زمانی که به تروریست ها پناه می دهند، در تئوری پیش گیرانه، حقوق بین المللی را به خطر می اندازند و مبانی مسئولیت بین المللی آنها از بین می رود، و زمانی که این قوانین این بین الملی از بین رود. پس ما به عنوان "دولت" در حوزه بین الملل به عنوان مهمترین بازیکن نقش تحت عنوان "گاورنمنت / دولت" حق پرسش از دولت هلند را داریم.

لذا دولت هلند باید پاسخگو باشد که چرا به این افراد پناهندگی داده است و آنها در این کشور چه می کرده اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала