لاوروف: غرب در تلاش است از اوضاع برجام استفاده کند تا توافق را به شکل تغییر یافته به ایران تحمیل کند

© Sputnik / Russian Foreign Ministry Press Service /  مراجعه به بانک تصاویر لاوروف: غرب در تلاش است از اوضاع برجام استفاده کند تا توافق را به شکل تغییر یافته به ایران تحمیل کند
لاوروف: غرب در تلاش است از اوضاع برجام استفاده کند تا توافق را به شکل تغییر یافته به ایران تحمیل کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.07.2021
اشتراک
وزیر امور خارجه روسیه در سخنانی اعلام نمود که بازگشت آمریکا به برجام باید به معنای احیای کامل تعهدات واشنگتن در قبال این توافق و قطعنامه شورای امنیت باشد.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه روسیه اعلام نمود که در مذاکرات وین، پیشرفت چشمگیری در قدمهای متوالی میان آمریکا و ایران برای بازگشت به برجام دیده می شود.
پیش از این لاوروف اعلام کرده بود که موضوع بازنگری و یا افزودن موارد جدید به برجام مطرح نیست. در مذاکرات وین، پیشرفت چشمگیری در قدمهای متوالی میان آمریکا و ایران برای بازگشت به برجام دیده می شود.

لاوروف، آمریکا و اتحادیه اروپا را به توتالیتاریسم متهم کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.05.2021
لاوروف، آمریکا و اتحادیه اروپا را به توتالیتاریسم متهم کرد

گفتنی است، در سال ۲۰۱۵، انگلستان، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده، فرانسه و ایران، برنامه اقدام جامع مشترک را امضا کردند. این توافق شامل لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران به عنوان ضامن عدم رسیدن به تسلیحات هسته ای توسط تهران بود.
در ماه مه ۲۰۱۸، دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا، تصمیم گرفت به صورت یک طرفه از توافق برجام خارج شده و تحریم های سختی علیه تهران را بازگرداند.
در پاسخ، ایران با کنار گذاشتن محدودیت های تحقیقات هسته ای، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم، کاهش تدریجی تعهدات خود در این توافق نامه را اعلام کرد.ایران در ۲۳ فوریه فعالیت های بازرسی آژانس بین المللی انرژی هسته ای را در ارتباط با قانون "اقدام استراتژیک برای رفع تحریم ها"، که تعلیق بازرسی های طولانی مدت و پروتکل اضافی توافق با آژانس بین المللی انرژی هسته ای را پیش بینی می کند، محدود کرد.
ایران در پی این اقدام توضیح داد، که اگر طرفین توافق هسته ای از الزامات تهران پیروی کنند، این اقدام قابل برگشت است و به منزله انصراف از همکاری با آژانس انرژی هسته ای بین المللی و همچنین لغو کلیه بازرسی ها نخواهد بود؛ نشست در مورد موضوعات منع گسترش سلاح های هسته ای برگزار خواهد شد.
در همان زمان، قبل از شروع محدودیت کار سازمان بین المللی، تهران موافقتنامه ای موقت امضا کرده، که ادامه فعالیت های "لازم" راستی آزمایی و نظارت در ایران را به مدت سه ماه پیش بینی می کند؛ پس از این مدت توافقنامه برای یک ماه دیگر - تا ۲۴ ژوئن تمدید شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала