روسیه: در مذاکرات وین پیشرفت خوبی در قدمهای متوالی میان آمریکا و ایران در بازگشت به برجام وجود دارد

© REUTERS / EU Delegation in Viennaروسیه: در مذاکرات وین پیشرفت خوبی در قدمهای متوالی میان آمریکا و ایران در بازگشت به برجام وجود دارد
روسیه: در مذاکرات وین پیشرفت خوبی در قدمهای متوالی میان آمریکا و ایران در بازگشت به برجام وجود دارد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.07.2021
اشتراک
وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد موضوع بازنگری و یا افزودن موارد جدید به برجام مطرح نیست. در مذاکرات وین، پیشرفت چشمگیری در قدمهای متوالی میان آمریکا و ایران برای بازگشت به برجام دیده می شود.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که آمریکا هنوز هیچ گام عملی برای تغییر سیاست دوره پیشین خود در قبال ایران و احیای برجام انجام نداده است. از سوی دیگر، موضوع بازنگری و یا افزودن موارد جدید به برجام مطرح نیست.

Josep Borrell جوزپ بورل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.06.2021
اتحادیه اروپا: همه طرفها برای احیای برجام انعطاف پذیر باشند

گفتنی است، در سال ۲۰۱۵، انگلستان، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده، فرانسه و ایران، برنامه اقدام جامع مشترک را امضا کردند. این توافق شامل لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران به عنوان ضامن عدم رسیدن به تسلیحات هسته ای توسط تهران بود.
در ماه مه ۲۰۱۸، دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا، تصمیم گرفت به صورت یک طرفه از توافق برجام خارج شده و تحریم های سختی علیه تهران را بازگرداند.
در پاسخ، ایران با کنار گذاشتن محدودیت های تحقیقات هسته ای، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم، کاهش تدریجی تعهدات خود در این توافق نامه را اعلام کرد.ایران در ۲۳ فوریه فعالیت های بازرسی آژانس بین المللی انرژی هسته ای را در ارتباط با قانون "اقدام استراتژیک برای رفع تحریم ها"، که تعلیق بازرسی های طولانی مدت و پروتکل اضافی توافق با آژانس بین المللی انرژی هسته ای را پیش بینی می کند، محدود کرد.
ایران در پی این اقدام توضیح داد، که اگر طرفین توافق هسته ای از الزامات تهران پیروی کنند، این اقدام قابل برگشت است و به منزله انصراف از همکاری با آژانس انرژی هسته ای بین المللی و همچنین لغو کلیه بازرسی ها نخواهد بود؛ نشست در مورد موضوعات منع گسترش سلاح های هسته ای برگزار خواهد شد.
در همان زمان، قبل از شروع محدودیت کار سازمان بین المللی، تهران موافقتنامه ای موقت امضا کرده، که ادامه فعالیت های "لازم" راستی آزمایی و نظارت در ایران را به مدت سه ماه پیش بینی می کند؛ پس از این مدت توافقنامه برای یک ماه دیگر - تا ۲۴ ژوئن تمدید شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала