بایدن: نمی گذارم ایران، کشور هسته‌ای شود

© REUTERS / JONATHAN ERNSTبایدن
بایدن  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.06.2021
اشتراک
رئیس جمهور آمریکا در دیدار با همتای اسرائیلی قول داد که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دسترسی پیدا نکند.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به بیانیه کاخ سفید، جو بادین رئیس جمهور آمریکا در دیدار با روون ریولین همتای اسرائیلی خود قول داد که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دسترسی پیدا نکند.

بایدن گفت که در دوره ریاست جمهوری او ایران به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد و حق اسرائیل برای دفاع از خود را مورد تأیید قرار داد. رئیس جمهور اسرائیل نیز گفت که «ما دوستان خوبی در کاخ سفید داریم و اسرائیل به دلیل منافع مشترک، متحدی بزرگتر از آمریکا ندارد».

بایدن در ملاقات با روون ریولین افزود: «امروز درباره طیف گسترده‌ای از چالش‌ها شامل ایران گفت‌و‌گو می‌کنیم. می‌توانم به شما بگویم که در دوره من ایران سلاح هسته‌ای نخواهد داشت».

این در حالی است که ایران و آمریکا در حال مذاکره برای احیای برجام هستند. همچنین مقامات دولت ایران از توافق برای لغو بخشی از تحریم‌ها شامل لغو تحریم‌های مرتبط با دفتر خامنه‌ای خبر دادند. هرچند مقامات آمریکایی این خبر را تایید نکرده‌اند، اصل لغو تحریم‌ها را نیز تکذیب نکرده‌اند.

اسرائیل در مورد توافق هسته ای با ایران تردیدهای جدی دارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.06.2021
اسرائیل در مورد توافق هسته ای با ایران تردیدهای جدی دارد

گفتنی است که دولت جدید اسرائیل به نخست‌وزیری نفتالی بنت در مقایسه با دولت بنیامین نتانیاهو، مخالفت کمتری با توافق هسته‌ای دارد. نتانیاهو به طور کلی مخالف احیای برجام بود.

در ماه مه 2019، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود در این توافق نامه و کنار گذاشتن محدودیت در تحقیقات هسته ای، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم را اعلام کرد.

در عین حال، توافق هسته ای فقط شامل استفاده از سانتریفیوژهای نسل اول IR-1 و غنی سازی اورانیوم در سطح 3.67٪ می شد. در تاسیسات هسته ای در فردو و نطنز، در حال حاضر 492 دستگاه IR-2M نصب شده است که از قبل گازرسانی شده و 492 سانتریفیوژ دیگر از این نسل در حال نصب است. دو آبشار کامل سانتریفیوژ IR-4 نصب شده و زیرساخت ها برای دو آبشار سانتریفیوژ IR-6 در فردو در حال نهایی شدن است.

در پایان سال 2020، قانون "اقدام استراتژیک برای لغو تحریم ها" در ایران به اجرا درآمد که به معنای تشدید فعالیت های هسته ای برای دستیابی به رفع تحریم ها علیه کشور بود: تولید اورانیوم غنی شده بالای 20٪ )، استفاده از سانتریفیوژهای قدرتمندتر (هزار سانتریفیوژ IR-2M  و حداقل 174 سانتریفیوژ IR-6 ) و قطع دسترسی های تکمیلی آژانس انرژی هسته ای در صورتی که تهران نتواند آزادانه نفت را معامله کند و معاملات مالی انجام دهد.

در ژانویه 2021، دانشمندان هسته ای ایران غنی سازی اورانیوم را به 20 درصد رساندند. در 23 فوریه 2021، ایران دسترسی های بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای را محدود کرد. تهران سه ماه به آمریکا فرصت داد تا تحریم ها را لغو نماید تا دسترسی بازرسان آژانس انرژی هسته ای به برخی از تأسیسات هسته ای مجددا برقرار شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала