پهپادهای جدید سپاه، چالش جدید آمریکا در منطقه

© Photo / Alex Evers/United States government workپهپادهای جدید سپاه، چالش جدید آمریکا در منطقه
پهپادهای جدید سپاه، چالش جدید آمریکا در منطقه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.06.2021
اشتراک
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، خبر از پهپاد با برد ۷۰۰۰ کیلومتری داد، که می تواند در هر نقطه ای فرود بیاید.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، صبح امروز سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، در جریان رونمایی از واکسن نورا از دستیابی سپاه به پهپادهایی با برد ۷۰۰۰ کیلومتر خبر داد.

پهپاد جاسوسی آمریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.06.2021
نابودی پهپاد آمریکایی در یمن

فرمانده کل سپاه که در این مراسم در حال برشماری دستاوردهای کشور در حوزه علم فناوری بود گریزی هم به حوزه هوافضا زد و گفت که ما امروز پهپادهای پهن پیکری داریم که ۷ هزار کیلومتر می‌ روند و برمی‌ گردند و در هر نقطه‌ ای بخواهند فرود می‌ آیند.

این صحبت سردار سلامی در حالی مطرح می شود که آخرین روز اردیبهشت ماه امسال سپاه از جدیدترین پهپاد پهن پیکر خود با نام «غزه» یا شاهد ۱۴۹ رونمایی کرد که با تجهیز به موتور توربوپراپ و ابعادی بزرگتر نسبت به شاهد ۱۲۹، توانایی حمل مقدار بیشتری مهمات را داشته و هرچند برد عملیاتی آن رسما اعلام نشد اما با توجه به نوع موتور بکارگرفته شده در این پهپاد می توان حدس زد که برد عملیاتی بیشتری نسبت به سایر پهپادهای سپاه داشته باشد.

پهپاد شاهد ۱۴۹ یا غزه که توانایی حمل ۱۳ بمب در زیر بال و دهلیزهای داخلی خود را دارد؛ تا پیش از این، پهپاد شاهد ۱۷۱ که نمونه یک به یک پهپاد غنیمتی آر کیو-۱۷۰ آمریکایی بود با برد ۴۴۰۰ کیلومتر، دوربردترین پهپاد ایرانی به شمار می آمد.

اما در صحبت‌ های سردار سلامی یک نکته دیگر هم وجود دارد و آن اینکه این پهپاد هرجا بخواهد فرود می‌آید. این بدان معنی است که احتمالا این پهپاد به سیستم نشست و برخاست خودکار هم مجهز شده و می‌ تواند بودن نیاز به بازگشت به پایگاه مبدا، به اجرای ماموریت بپردازد. یعنی اگر قرار بود این پهپاد پس از اجرای ماموریت به پایگاه مبدا خود بازگردد، نیمی از برد عملیاتی آن در مسیر برگشت صرف می‌ شود و به این ترتیب شعاع عملیاتی آن نصف می‌ شد اما با تجهیز پهپاد به سیستم auto take off -land شعاع عملیاتی آن افزایش یافته و می‌ تواند پس از پرواز از پایگاه مبدا خود در پایگاه دیگری فرود بیاید که این موضوع هم بر قابلیت‌ های عملیاتی پهپاد ۷۰۰۰ کیلومتری می‌ افزاید.

طی سال‌ های اخیر نیروهای مسلح کشورمان و بخصوص نیروی هوافضای سپاه سرمایه‌ گذاری گسترده‌ ای را در حوزه پهپادی انجام داده‌ اند و به دستاوردهای قابل توجهی هم در این حوزه دست پیدا کرده‌ اند.

این در حالی است که همپیمانان ایران در منطقه نیز با دست یابی به قدرت پهپادی و به ویژه پهپادهای انتحاری به قدرت دفاعی چشمگیری دست پیدا کرده‌اند؛ قدرتی که به گفته مقامات آمریکایی علاوه بر آنکه توانسته است برتری هوایی آسمان منطقه را از آمریکایی‌ ها بگیرد موجب شده تا ترس از حملات پهپادهای انتحاری به بزرگترین نگرانی عملیاتی مقامات کاخ سفید در عراق بدل شود.

در چند ماه اخیر حملات پهپادهای انتحاری علیه مواضع آمریکا در عراق افزایش پیدا کرده و حتی رادار سامانه پاتریوت مستقر در پایگاه عین الاسد و آشیانه هواپیمای سیا در اربیل نیز مورد هدف این پهپادها قرار گرفت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала