بدهی ایران به روسیه چقدر است؟

© AP Photo / Ebrahim Norooziعلی اکبر صالحی
علی اکبر صالحی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.06.2021
اشتراک
صالحی: مسائل مالی دلیل عمده عدم دستیابی به اهداف تولید برق هسته‌ای بوده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی مسائل مالی را عمده ترین دلیل عدم دستیابی به اهداف تولید ۲۰ هزار و ۸ هزار مگاوات برق هسته ای در کشور دانست.

وی در ادامه افزود: « در حال حاضر ۵۰۰ میلیون یورو به روس ها بدهکاریم و برای همین نیروگاه بوشهر ۱ که در حال تولید برق است هنوز پول سوخت را به روس ها نداده ایم. شرایط مالی کشور شرایط خاصی است اما با همه این اوصاف من می گویم راهکارهایی وجود دارد که سازمان انرژی اتمی بتواند ۸ هزار مگاوات برق هسته ای را محقق کند.

در ارتباط با تولید برق از توان هسته ای این موضوع به رژیم گذشته برمی گردد. در سال ۵۳ سازمان برنامه و بودجه رژیم گذشته پروژه ای را به شرکت SRI در آمریکا می دهد که چشم انداز ۲۰ ساله کشور را تدوین کند. در این چشم انداز ۲۰ جلدی که به پیشنهاد SRI تهیه شده بود در سبد انرژی ایران ۲۰ هزار مگاوات برق هسته ای طی ۲۰ سال یعنی تا سال ۷۴ پیش بینی شده بود.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.06.2021
در چه سالی فازهای 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر به مدار خواهد آمد؟

در حال حاضر بوشهر ۱۰۰۰ مگاوات برق هسته ای تولید می کند و پیشنهادی که در سال ۵۴ داده شده بود به این معنا بود که تا سال ۷۴ باید معادل ۲۰ نیروگاه بوشهر برق هسته ای تولید می شد اما اکنون ما در سال ۱۴۰۰ هستیم و ۱۰۰۰ مگاوات برق هسته ای داریم.

دو دلیل عمده SRI برای پیش بینی این میزان تولید برق هسته ای هم این بود که هر ۱۰۰۰ مگاوات رآکتور هسته ای معادل ۱۱ تا ۱۲ میلیون بشکه نفت صرفه جویی دارد و هر کدام از نیروگاه ها مانع انتشار گاز آلاینده معادل هفت میلیون تن می شوند. در واقع گفتند در ۲۰ سال ۲۰ هزار مگاوات برق هسته ای داشته باشید ۱۴۰ میلیون تن گاز آلاینده به هوا نمی رود و معادل ۷۰۰، ۸۰۰ بشکه در روز هم صرفه جویی می شود.

در حال حاضر نیروگاه بوشهر سرپاست و از سال ۹۲ که فعالیت اش را شروع کرده ۱۰۰۰ مگاوات در سال برق تولید می کند. طول عمر مفید نیروگاه هسته ای ۶۰ تا ۷۰ سال است. همچنین ۳۰ تا ۴۰ میلیون دلار متوسط سوخت نیروگاه هسته ای برای ۱۰۰۰ مگاوات است.

علت اینکه ما نتوانستیم تا امروز به ۲۰ هزار مگاوات و حتی ۸ هزار مگاوات برق هسته ای برسیم بخش عمده مربوط به مسائل مالی است.

ما قرار شد دو نیروگاه دیگر با روس ها داشته باشیم که چهار سال است عملیاتش شروع شده است. در حال حاضر ۵۰۰ میلیون یورو به روس ها بدهکاریم و برای همین نیروگاه بوشهر ۱ که در حال تولید برق است هنوز پول سوخت را به روس ها نداده ایم. شرایط مالی کشور شرایط خاصی است اما با همه این اوصاف من می گویم راهکارهایی وجود دارد که سازمان انرژی اتمی بتواند ۸ هزار مگاوات برق هسته ای را محقق کند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала