گزارش و تحلیل

مصاحبه اسپوتنیک با مشاور مدیر شبکه ی پرس تی وی

© AFP 2023 / presstv.comمصاحبه اسپوتنیک با مشاور مدیر شبکه ی پرس تی وی
مصاحبه اسپوتنیک با مشاور مدیر شبکه ی پرس تی وی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.06.2021
اشتراک
دولت آمریکا روز سه‌شنبه دامنه وبسایت شبکه خبری پرس تی‌وی، وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به آدرس Presstv.com را توقیف کرد.

دولت آمریکا تاکنون بیانیه‌ای در این زمینه منتشر نکرده است. همچنین گفته می‌شود که دامنه وبسایت‌های العالم و المسیره نیز توسط آمریکا توقیف شده است.

در این رابطه خبرگزاری اسپوتنیک با دکتر احمد علی اکبری، مشاور مدیر شبکه ی پرس تی وی و مدیر همکاری های بین المللی پرس تی وی به گفتگو نشست.

آیا قبل از بسته شدن سایت پرس تی وی توسط آمریکا توضیحاتی داده شده بود؟ یا اینکه نامه ای برای شما ارسال شده بود؟

از طرف آمریکا هیچگونه تذکری به ما داده نشد، اما از حدود دو سال پیش که آمریکا دامنه دات کام فارس نیوز را بست، شبکه برای این موضوع آماده شد. دامنه دات آی ار را به صورت رزرو آماده کرد تا در صورت بروز مشکل به دامنه جدید منتقل شود. طبیعتا این انتقال بسیار موفق انجام شد و مشکلی در قطعی شبکه پیش نیامد. زمان زیادی است که آمریکایی ها با شبکه مقابله می کنند: گوگل و زیرمجموعه آن یوتیوب، همچنین فیسبوک و زیرمجموعه آن اینستاگرام به طور مداوم حساب های کاربری شبکه پرس تی وی را تعلیق یا مسدود کرده اند. از آنجا که شبکه پرس تی وی مصمم هست که صدای بی صدایان و مظلومان جهان باشد، طبیعتا به پوشش مواردی چون جبهه مقاومت و کشورهایی مانند یمن می پردازد که خوشایند آمریکایی ها نیست و به همین دلیل برای پرس تی وی در شبکه های اجتماعی و... مشکل تراشی می کنند. مثال دیگر، پوشش خبری سخنرانی های دبیر کل حزب الله است که فیسبوک صرفا به واسطه بیان کردن آن با شبکه برخورد می کند.

فیسبوک بدون هیچ اخطاری صفحه انگلیسی خبرگزاری پرس تی وی را حذف کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.01.2021
فیسبوک بدون هیچ اخطاری صفحه انگلیسی خبرگزاری پرس تی وی را حذف کرد

البته در مواردی موضوعات بسیار ساده و کوچک را نیز بهانه ای برای تهدید یا مسدود کردن حساب های کاربری شبکه قرار داده اند. در رابطه با مصادره دامنه دات کام شبکه، از قبل به شبکه اطلاعی داده نشده بود و به یکباره و یکجانبه اقدام به بستن انجام شد. شبکه های ایرانی العالم و الکوثر، و شبکه های بین المللی غیر ایرانی همچون المسیره یمن و الفرات عراق، و بسیاری از شبکه های دیگر دچار مشکل مشابهی شدند.

سوال دیگر ما این است که بسته شدن این سایت های خبری قطعا آسیب هایی را به تبع خود به همراه دارد. از لحاظ مالی یا از لحاظ بازدید کنندگان چه آسیبی وجود داشته و چه اتفاقاتی در این شرایط افتاده است؟

مخاطبینی که اخبار شبکه پرس تی وی را همیشه از طریق دامنه دات کام پیگیری و دنبال می کردند به یکباره با بسته بودن سایت و صفحات آن مواجه می شوند و بدیهی است که در کوتاه مدت از مخاطبین شبکه کاسته می شود. اما تمامی صفحات به دامنه دات آی ار منتقل می شوند اطلاع رسانی لازم انجام شده است که مخاطبان می توانند شبکه را از دامنه دات آی ار دنبال کنند. پیش از این نیز همین تجربه را در مورد شبکه های اجتماعی داشتیم؛ پس از بسته شدن صفحات پرس تی وی در فیسبوک و گوگل، راه حل های جایگزین پیدا شدند، و برای موضوع دامنه دات کام نیز جایگزینی انجام شد.

با میزبانی شبکه پرس تی، وبیناری با حضور مسولان رسانه هایی که اخیرا توسط آمریکا مسدود شده اند برگزار شد و ابعاد مختلف آن از جمله هزینه های تحمیل شده بررسی گردید که در مورد آن به طور دقیق تر صحبت خواهد شد. امیدواریم با برنامه ریزی دقیق از عهده این مشکل هم برآییم.

چه اقداماتی را علاوه بر اقدامات پرس تی وی، جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که مبدا این رسانه ها است می تواند انجام دهد برای مقابله با این موضوع؟

اگر بنا بر این باشد که آمریکا به دلخواه خود انتشار خبر را در چنته خود نگه دارد، در واقع جلوی آزادی بیان گرفته می شود.

مسیرهای دیپلماتیک راه قانونی مقابله با این دست اقدامات آمریکاست. شبکه پرس تی وی از وزارت امور خارجه درخواست کرده است که نسبت به صدور بیانیه ای برای محکوم کردن این حرکت آمریکا اقدام کنند. همچنین شبکه پرس تی وی و سایر رسانه های که مسدود شده اند رایزنی های مختلفی را انجام داده اند که به اطلاع مخاطبان داخلی و بین­ المللی قرار خواهد رسید، تا آنها نیز صدای شبکه شوند. در تلاشیم با اتحادی که بین رسانه های مستقل وجود دارد، علاوه بر اقدامات از طریق مراجع دیپلماتیک، مردم را آگاه کنیم و اطلاع رسانی مناسبی را در حوزه فضای مجازی انجام دهیم. در صورتی که فشارهای بین المللی حقوق بشری هم روی آمریکا صورت گیرد، می توان این هژمونی رسانه ای و سلطه گری آمریکایی را که از زمان آقای ترامپ شدت یافته و در دوره آقای بایدن هم عملا ادامه پیدا کرده است را پایان داد.

آمریکا پورتال کانالهای تلویزیونی ایرانی پرس تی وی و العالم را مسدود کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.06.2021
آمریکا پورتال کانالهای تلویزیونی ایرانی پرس تی وی و العالم را مسدود کرد

با توجه به اینکه در ایران آقای رئیسی، رئیس جمهور منتخب شدند و با توجه به نشست رسانه ای و موضع گیری های ایشان، آیا احتمال دارد که این اقدام آمریکا به این موضوعات بی ارتباط نباشد؟

ممکن است بتوان به عنوان یک احتمال در نظر گرفت. این احتمال وجود دارد که آمریکا دقیقا پس از اظهار نظری که رئیس جمهور منتخب ایران داشتند، در پی قدرت نمایی برآمده باشد.

آیا پرس تی وی خواستار توضیحی از طرف آمریکایی شده است و آیا آنها دلیلی برای این کارشان ارائه کرده اند؟

شبکه پرس تی وی و سازمان صدا و سیما به صورت جداگانه بیانیه های رسمی ای صادر کرده اند و درخواست شده که توضیحی ارائه شود، اما تا این لحظه هیچ عکس العملی از طرف آمریکایی نشان داده نشده است.

برداشت ما از این اقدام آمریکا این است که هیچ رسانه ای در سطح دنیا حق ندارد درباره جبهه و حوزه مقاومت حرفی بزند و اگر کسی حرف بزند و دفاع از مظلوم کند مورد بایکوت و حمله رسانه ای آمریکا قرار می گیرد. شبکه پرس تی وی به این خاطر که مفتخر است که زبان گویای مقاومت باشد، و دولت آمریکا مایل نیست به این شکل ادامه پیدا کند، در پی محدود کردن شبکه اطلاع رسانی محور مقاومت بر می آید، غافل از اینکه این شبکه اطلاع رسانی در هر صورت روش هایی را برای مبارزه با این استراتژی آمریکایی پیدا می کند. البته بهترین استراتژی این است که از طریق خود مردم حرفمان را به گوش همه برسانیم، چرا که هیچ دولتی توان مقابله با همبستگی مردم را ندارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала