گزارش و تحلیل

مصاحبه اسپوتنیک با مدیر المسیره یمن در ایران

© AFP 2023 / Mohammed Huwaisمصاحبه اسپوتنیک با مدیر المسیره یمن در ایران
مصاحبه اسپوتنیک با مدیر المسیره یمن در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.06.2021
اشتراک
دولت آمریکا بدون صدور بیانیه‌ای دامنه وبسایت‌های العالم و المسیره را توقیف کرد.

در این رابطه خبرگزاری اسپوتنیک با علی جعفر، مدیر المسیره یمن در ایران به گفتگو نشست.

آیا پیش از بسته شدن وبسایت المسیره به رسانه شما از طرف آمریکایی اطلاعی داده شده بود؟

البته که نه ولی این اولین باری نیست که وبسایت ما را می بندند و پیشتر هم سایت های ما را در یوتیوب همیشه می بستند. ما هر سه چهار ما یکبار سایت جدیدی درست می کنیم و باز هم می بندند و در توییتر هم همین کار را می کنند و این چیز جدیدی برای آمریکا نیست. بدون اطلاع بستن و اینکه انصارالله یمن از نظر آنها گروه تروریستی است و کار غیر رسمی انجام می دهد. 

دلیلی که آنها برای بستن سایت انصارالله یمن ذکر کرده اند تروریستی بودن انصارالله یمن بوده است؟

بله آنها می گویند که انصارلله یمن تروریست هستند و بچه های یمن را مسلح می کنند تا علیه عربستان بجنگند با اینکه یمن در محاصره است و مردمش دارند مقاومت می کنند و از حق خودشان دفاع می کنند نه اینکه به کسی دیگری دارند حمله می کنند.

پهپاد جاسوسی آمریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.06.2021
نابودی پهپاد آمریکایی در یمن

این بسته شدن وبسایت برای شما قطعا یک سری تبعات مالی داشته است، از نظر مالی و از نظر تعداد بازدیدکنندگان چه آسیبی به رسانه شما وارد شده است؟

البته افرادی که مقاومت و اخبار مقاومت را دنبال می کنند حتما سرچ می کنند. الان سایتمان را عوض کردیم از المسیره دات نت به المسیره دات کام ولی بلاخره ریزش دارد و این چیزی طبیعی است.

از نظر شما از لحاظ قانون بین الملل با بستن سایت المسیره چه قانونی نقض شده است؟

پیشتر هم گفتم که قبلا سایت ما را در یوتیوب چندین بار بستند و ما هم از بیروت و هم از یمن پیگیری کردیم ولی به نتیجه ای نرسیدیم. آنها می گویند که شما تصاویری که مناسب نیست را می گذارید و تصاویر فاجعه آمیز می گذارید با اینکه خودشان این فاجعه را خلق کردند می گویند که نباید بگذارید. خوب اگر نگذاریم مردم از کجا بفهمند که محاصره است و مردم گشنه هستند و اینکه از بمباران شما دارند می میرند، خوب ما باید به چه کسی این را بگوییم. 

از لحاظ اقداماتی که می توان انجام داد بنظر شما مجامع بین المللی در قبال این موضوعات چه موضع گیری ها و اقداماتی باید انجام دهند؟

باید این را محکوم کنند، ما قبلا از راه قانونی اقدام کردیم ولی به نتیجه ای نرسیدیم. این مجامع بین المللی و مثلا ستادهای خبرنگاران باید این کار را محکوم کنند. 

ما در ایالات متحده آمریکا تغییر ریاست جمهوری داشتیم که بر مبنا و به گفته خود آمریکایی ها تغییر شیوه و تغییر روش برخورد بین المللی است. در جمهوری اسلامی ایران الان انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفته است و آقای دکتر رئیسی به عنوان رئیس جمهور منتخب برگزیده شده است. به نظر شما احتمال دارد با توجه به موضع گیری های ایشان در نشست خبری اخیر این علتی باشد برای این اتفاقی باشد که در آن چندین وب سایت ایرانی و وب سایت المسیره بسته شده است از طرف ایالات متحده؟

احتمالش است ولی اگر به عقب برگردیم جنگ یمن زمانی که اوباما و دموکرات ها بودند شروع شد، هیچ فرقی نکرده است و اینکه می گویند ما می خواهیم جنگ را متوقف کنیم و از حمایت از عربستان دست برداریم ولی خوب در عمل هیچ کاری هم نکردند. این شاید با اینکه رئیسی انتخاب شده باشد ارتباط داشته باشد که بخواهد بیشتر از محور مقاومت پشتیبانی کند. اینها می خواهند یک قدم جلوتر بردارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала