گزارش و تحلیل

اسپکتیترانگلیس: آیا اف-35 سلاح مخفی پوتین است؟

© Sputnik Screenshotاسپکتیترانگلیس: آیا اف-35 سلاح مخفی پوتین است؟
اسپکتیترانگلیس: آیا اف-35 سلاح مخفی پوتین است؟    - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.06.2021
اشتراک
چه کسی حاضراست جنگنده های معیوب را از لاکهید بخرد؟

اسپوتنیک به نقل از اسپکتیتر می نویسد: بیانیه نشست سران ناتو در این هفته، همانطور که انتظار می رفت، پر از اشارات در باره تهدیدهای رو به رشد روسیه و چالش های چین است. فقط این خبر که "24 متحد بیش از 20٪ از هزینه های دفاعی خود را صرف سلاح های سنگین می کنند" خوشحال کننده است و از آنجا که برای هفت عضو اروپایی  ناتو" سلاح  سنگین" اصلی  -  جنگنده F-35 است، این خبر خوبی برای لاکهید است.

انگلستان، ایتالیا، نروژ، بلژیک، هلند، لهستان و دانمارک در مجموع 297 فروند هواپیمای F-35 به مبلغ 35.4 میلیارد دلار سفارش داده اند و در حالی که هواپیماها در ترکیب نیروی هوایی آنها قرار می گیرند ، میلیاردها دلار برای سرویس فنی و نگهداری آنها هزینه می شود  و در ضمن بخش اصلی آن در جیب لاکهید قرار خواهد گرفت.

خودزنی جنگنده اف 35 آمریکایی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.03.2021
خودزنی جنگنده اف 35 آمریکا

اما این هواپیما حتی در آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفتهٔ دفاعی پنتاگون - دارپا، گواهینامه دریافت نکرد. حداقل 871 نقص رفع نشده در آن کشف شد که 10 مورد از آنها با مرگ و سایر پیامدهای نامطلوب همراه است. دان گریزر(Dan Grazier)    کارشناس پروژه نظارت بر دولت واشنگتن گفت: "این هواپیما خوب نیست." آخرین وزیر دفاع در دولت ترامپ ، کریستوفر میلر ، گفت: "ما یک هیولا ایجاد کردیم. این یک قطعه ... است ". دقیقاً چه چیزی ، او مشخص نکرد ، اما به خودی خود معلوم است که چه چیز می باشد."  در طی آزمایشات مشخص شد که توپ آن هدف را چند بار از دست داده است و خود جنگنده نمی تواند در فاصله 40 کیلومتری از هوای نامناسب یا حتی با بادجانبی مقابله کند. این جنگنده آنقدر پیچیده و غیر قابل اعتماد است که به طور متوسط ​​هر سه روز یک بار پرواز می کند ، که مانعی برای آموزش خلبانی و همچنین مانعی جدی در میدان جنگ است. علاوه بر این ، پس سوز آن در حین سرعت مافوق صوت می تواند دم آن را ذوب کند. مولف این مطلب از (Pierre Sprey)   پیر اسپری ، یکی از مهندسان هواپیمای بسیار موفق F-16 که با F-35 در بیشتر نیروی هوایی ناتو جایگزین می شود ، پرسید که خرید جنگنده جدید برای مشتری همراه  با چه تهدیدات و پیامدها است.  او قطعا پاسخ داد: "هر F-35 خریداری شده قدرت نیروی هوایی را تضعیف می کند که بدون این هم بر اثر اپیدمی کرونا ضرر دیده است." به عنوان مثال ، دانمارک قرارداد تحویل 27 هواپیمای F-35 را امضا کرده است. وقتی هزینه های عملیاتی در طول بهره برداری به قیمت خرید اضافه شود، هزینه این هواپیماها برای دانمارکی ها 13 میلیارد دلار تمام می شود. این دو و نیم برابر بودجه دفاعی سالانه کشور کوچک آنها است. 

برای ایتالیایی ها، یک دسته 90 فروند هواپیما یک بار طاقت فرسا است. طبق گزارش روزنامه استامپا ، شرکت لاکهید تحویل این جنگنده ها را به طور موقت در سال 2018 به حالت تعلیق درآورد، زیرا ایتالیا 500 میلیون یورو (606 میلیون دلار) برای هواپیماهای قبلاً تحویل  شده بدهکار بود.

و انگلیسی ها در وضعیت "شریک سطح اول آمریکا"، در حال تشکیل کل بودجه و برنامه های استراتژیک نیروی دریایی خود بدور F-35 هستند، زیرا دو ناو هواپیمابر اصلی نیروی دریایی سلطنتی قادر به حمل هیچ چیز دیگری نیستند. با این حال، این برنامه سالها به تأخیر افتاده است و ناو هواپیمابر "کوئین الیزابت" بدون تعداد مورد نیاز F-35 برای مقابله با چالش چین رفت و مجبور شد به نیروهای اجاره شده از سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده بسنده کند. تنها ترکها خوش شانس بودند که واشنگتن آنها را از برنامه F-35 به دلیل جسارت شان برای خرید سیستم دفاع هوایی S-400 روسی بیرون کرد.

علی رغم شواهد قریب به اتفاق (که حتی پنتاگون و کنگره هم اکنون به آن اعتراف می کنند) مبنی بر فاجعه بودن برنامه F-35، دشوار است که ما گوش بفرمان بودن امرای ارتش های اروپا در این مورد را توضیح دهیم. حدود یک نسل پیش ، شواهد غیرقابل انکاری مبنی بر فروختن جنگنده دیگر لاکهید یعنی F-104 کشنده (برای خلبانان) از طریق رشوه های عظیم به نیروی هوایی ناتو برملا شد. البته اکنون اصولاً چنین معاملات ناشایستی غیرممکن است، بنابراین دلایل این اتفاقات را باید در جای دیگری جستجو کرد. اما حداقل ولادیمیر پوتین می تواند آرام بخوابد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала