شهروندان ایرانی ـ افغانستانی‌ می‌توانند در انتخابات ایران رأی بدهند

© Photo / Soheil Gargariشهروندان ایرانی ـ افغانستانی‌ می‌توانند در انتخابات ایران رأی بدهند
شهروندان ایرانی ـ افغانستانی‌ می‌توانند در انتخابات ایران رأی بدهند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.06.2021
اشتراک
وزیر کشور ایران در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و سه انتخابات دیگر در این کشوراز حق رأی شهروندان ایرانی ـ افغانستانی‌الاصل یا هر کشور دیگر که دارای تابعیت این کشور باشند، در انتخابات‌ها و همچنین نامزد شدن در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در ایران خبر داد.

 به گزارش اسپوتنیک،  وی در پاسخ به سوال  خبرنگار خبرگزاری صدای افغان(آوا)  افزود که اما برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ایران، بر اساس قانون انتخابات این کشور، ایرانی‌الاصل بودن یک شرط است. دکتر رحمانی فضلی از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران برای ایرانیان مقیم افغانستان نیز خبر داد.

 خبرنگار آوا در ابتدا با توجه به شور و هیجان مهاجرین افغانستانی در گرماگرم کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری در ایران، با این که حق رأی ندارند، ابراز امیدواری کرد که رییس جمهوری و دولت آینده این کشور توجه بیشتری به وضعیت مهاجرین داشته باشند. وی در ادامه از وزیر کشور ایران در مورد شرایط رأی‌دهی شهروندان ایرانی ـ افغانستانی‌الاصل در انتخابات این کشور و همچنین برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در شرایط بحرانی کنونی افغانستان پرسید.

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران درپی دغدغه رهبر درباره انتخابات - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.06.2021
اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران درپی دغدغه رهبر درباره انتخابات

دکتر رحمانی فضلی در ابتدا به خدمات جمهوری اسلامی ایران به مهاجران افغانستانی در این کشور اشاره کرد و تأکید نمود که رهبر انقلاب اسلامی و همچنین دولت‌مردان ایران همه امکاناتی که برای مردم این کشور فراهم بوده را برای مهاجرین نیز در نظر گرفته‌اند.

وی در این زمینه به حق تحصیل، حتی برای فرزندان مهاجران غیرقانونی در ایران بر اساس فرمان رهبر انقلاب اسلامی و همچنین ارائه خدمات درمانی در شرایط ویژه شیوع ویروس کرونا اشاره کرد.

وزیر کشور ایران در مورد شرایط نامزدی و حق رأی شهروندان ایرانی ـ افغانستانی‌الاصل گفت که بر اساس قانون انتخابات این کشور، یک شرط اساسی برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری در ایران، ایرانی‌الاصل بودن آن است و صرفا داشتن شناسنامه و تابعیت ایرانی کافی نیست، ولی برای رأی دادن در این انتخابات، شرط ایرانی‌الاصل بودن وجود ندارد و کسانی که تابعیت این را داشته باشند، می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری این کشور رأی بدهند.

همچنین در قانون انتخابات شوراهای اسلامی ایران، برای انتخاب‌شونده و انتخاب‌کننده شرط ایرانی‌الاصل بودن وجود ندارد و صرف تابعیت این کشور ملاک است.

دکتر رحمانی فضلی در مورد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران برای ایرانیان مستقر در افغانستان نیز گفت که این انتخابات در افغانستان نیز برگزار می‌شود.

فردا بیش از 59 میلیون واجد شرایط رأی‌دهی در ایران می‌توانند برای انتخاب رییس جمهوری آینده این کشور به پای صندوق‌های رأی بروند. از این میان، نزدیک به یک میلیون و چهارصد هزار واجد شرایط رأی‌دهی در ایران، برای اولین‌بار می‌توانند پای صندوق‌های رأی بروند.

در کنار برگزاری انتخابات سراسری ریاست جمهوری و همچنین شوراهای اسلامی شهر و روستا در ایران، قرار است دو انتخابات محلی مجلس شورای اسلامی در 6 حوزه و همچنین مجلس خبرگان رهبری این کشور در 4 حوزه نیز برگزار شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала